Cougar

Nejen elektrovětroni živ je „elektroletec“. Po dvou letech „trápení“ jsem se dnes dostal k prvnímu letu a protože, jak říkal můj šéf, žádná práce není hotova, dokud není papírově vyřízena, musím se i já z „případu Cougar“ vypovídat.



Předloha je výrobkem Grumannu, podle těchto „podkladů“ jsem stavěl. Už ani nevím, ze které knížky jsem to oskenoval, jen vím, že to bylo v létě 2008. Model má rozpětí 960 mm a původně byl navržen pro 2x „280“ s vrtulemi Günter 125×110 a dvoučlánek Lipol.


Konstrukce je klasická (jinou neumím 🙁 ). Křídlo má profil CRD, dvouvypuklý, asi 12% tlustý, nosník tvoří dvě smrkové lišky 2×4 nalepené na balzu 4, žebra jsou na nosník navlečena. Ocasní plochy jsou ploché rámečky za balzy. Všimněte si (lépe na dalším obrázku), že křídlem vede jen jedna „díra“ pro dráty.


Trup je dole bednička hranatá …


… nahoře bednička kulatá. V místě kabiny jsou přepážky překližkové a potah je sestaven z proužků. Gondoly jsou opět bedničky, kryty motorů jsou laminované na pozitivním polystyrénovém kopytě. Do této fáze jsem se dostal někdy v létě 2009 a ke Cougarovi jsem se vrátil až po Majně a Castorovi v létě 2010.


Vyřezaná okénka – teprve v této fázi začal model vypadat hezky a zajímavě a mě napadlo, zda v něm trápit „plechovky“. Po dlouhém váhání jsem objednal „čínu“.

Motor je Turnigy 2205/34, regulátor HobbyKing 12A. Motor je dodáván včetně bohatého příslušenství (konektory vč. smršťovaček, náhradní hřídel, sada pro obrácenou montáž, gumičkový unášeč, šroubky, náhradní hřídel …). Regulátor je programovatelný vysílačem a hudebně nadaný, pro každý parametr má jiný tón, naštěstí v tomto modelu vystačím s nastavením továrním :-).


Každý motor je jiný – viz tloušťka drátů a také polohu šroubů na předním čele, naštěstí jsem si toho všiml včas. Se stejnými vrtulemi oba motory „žraly“ stejně, tak snad elektricky různé nejsou. Vibrace při chodu naprázdno jsou znatelné, ale co by člověk chtěl za ty peníze, žejo?

Další problém byl s instalací motorů. 280-ky měly být „natvrdo“ zalepené do přepážky motorové gondoly (přes kousek papírové trubky). U „stříďáků“ to nejde.


Nakonec jsem vyrobil (na papírové trubce od Solarfilmu) laminátovou trubku, do které jsem na jednom konci vlepil překližkové mezikruží a na druhém motorovou přepážku.


Motorové lože se poté epoxidem přilepí k motorové gondole. Předtím jsem ještě musel v přepážce gondoly „hlodat“ odvor pro vsunutí regulátoru a v již hotovém křídle „obdobným způsobem“ dodatečně vytvořit ještě jeden kanál pro signálové vodiče.


„Kochací“ fotka po potažení – trup je potažen zbytkem Mikelanty, zbytek Vliesem.


Barevné proužky i imatrikulace a doplňky jsou z barevného papíru. Z velkých předloh jsem si nevybral, zbarvení je vymyšlené, imatrikulace říká, že je to můj 43. radiák.




Mám rád každý otvor vyztužený. Přední otvory jsou pro silové vodiče, zadní pro signální. Signály od regulátorů vycházejí pod servem křidélek.


Slepený model s nainstalovaným ovládáním kormidel a kýlem – elegán, co 🙂


Serva křidélek a výškovky jsou HTX 900 (výhra z Kladna), směrovkou hýbe HS-55 přes lanovod, k výškovce vede balzové táhlo. Baterka je uložena na „zobáku“ přilepeném ke křídlu. Původně tam byl i přijímač, ale těžiště se mi zdálo moc vepředu, tak jsem jej „nacpal“ do prostoru cestujících. Signálové vodiče z obou regulátorů jsou spojeny paralelně.


Kryty motorů jsou přilepeny pouze páskou, pokud budu mít náladu, předělám to na „techničtější“ šroubky (a kryty nabarvím 🙂 ). Zasklení je „nevímzčeho“, lepí to jen Chemoprén, okraje okének potom přejedu žehličkou pro odstranění ostrých hran. Mimochodem, model má štítek rovinný, originál zakřivený, ale lisování už jsem se před lety vzdal.


Připraveno k letu. Vrtule jsou Kavan 6×4, nic jiného jsem doma ve dvou kusech nenašel. Na oba motory dohromady asi 8 A (ona už je ta baterka taky babička).


Vážení – s baterií Kokam 2S910 má model 430 gramů.


Letí!!! (fotil syn Pavlík) Na trimy jsem nemusel sáhnout, létá jako velký vzor – pořád na plný plyn 😀 (jak jsem okoukal v Piperu).


Bylo asi -12 °C, tak jen vyzkoušet a zase domů do tepla, ale přemet z vodorovného letu udělá, příjemně se řídí, těžiště také sedí a s výkonem ještě něco udělám, buď použiji větší vrtule nebo zkusím tříčlánek.

Honza
20.12.2010