Letecké muzeum Kunovice


Návštěva Leteckého muzea Kunovice byla plánovanou součástí naší prázdninové výpravy na Slovácko. Muzeum je pod širým nebem, mimo „vrátnice“ byla pod střechou v malém „hangárku“ jen dvě letadla.


Trup nedokončeného L-610. Přišla mi tato fotka taková výstižná 🙁 , na jednu stranu skvělá tradice LETu, na druhé straně politika, se kterou to dovedli až sem. V areálu ale sídlí několik výrobců letecké a související techniky, například Evektor, Bristell, Ramet, alespoň co jsem si stačil všimnout. Snad se podaří leteckou výrobu v Kunovicích udržet.


Let C-11 (Jak-11)…


… napadlo mě, jak dlouho vydrží „hliníkové“ letadlo pod širým nebem, 50 let asi bez problémů.


Aero Ae-45, prý posloužilo jako vlečná pro přelet (převlek) dvou větroňů Slingsby z Anglie.


Předváděcí Turbolet XL-410 zvaný dle imatrikulace „Zuzka“.


A ještě s druhé strany.


Turbolety jsou v areálu tři. Bílá směrovka patří úplně prvnímu prototypu.


Hangár s Albatrosem L-39ZA a Z-126.


„Turbo Čmelák“ (vlastně Agro Turbo)…


… ve vojenských barvách. Mohl předběhnout dobu, ale nepovedlo se.


Proudová éra (myslím dobu, ne eroplány 🙂 ).


Jak-40.


Vypouštění nádrží?


Sedačky pro ministra…


… a bodyguardy.


Chvilku jsem si pohrával s myšlenkou, že si letadlo postavím jako model, ale nakonec jsem si řekl, že ruské letadlo už nikdy víc.


Dalším třímotorákem (bez motorů) je „naganský“ Tu-154. Historie letadla je moc zajímavá, o túčku i ostatních exponátech si můžete počíst na stránkách muzea.


Pro Mig-15 mám slabost. Jediný ruský stroj, který jsem ochoten strpět jako model ve své flotile 🙂 (ostatně jsme jich ve Vodochodech vyrobili 3500).


Nepočítaje „hračku“ v dětském koutku, zastupuje vrtulníky pouze Mil-4.


L-610 zvenku…


… a uvnitř.


Dvoumístný Su-7U je prý národní technickou památkou.


Zaujalo mě, že stroj nalétat 2000 hodin a „spotřeboval“ 14 motorů! Přijde mi to na i na socialistický proudový motor moc. Někde jsem viděl, že na F-16 je potřeba jen jeden náhradní motor. Pokud je životnost draku třeba 8000 hodin, tak by měl motor vydržet 4000? Nevím, nic podrobnějšího jsem nenašel, ale v muzeu Helsinkách mají motor z DC-9, který naběhal 33000 hodin.


„Špionážní“ L-29R.


Akrobatický L-29. Taky jsem si ho nafotil ze všech možných úhlů. Je zajímavé, že aktuální barevné schéma se trochu liší od těch publikovaných.


Fotogrammetrický IL-14 FG…


… a výsadkový IL-14T.


Z-37 Čmelák je nejnovějším přírůstkem muzea.


A jsme zpátky u vchodu…


… ve „vrátnici“ je výstavka věnovaná L-200 Morava, včetně původních výkresů.


Na rozloučenou ještě jednou Čmelák pod křídlem Iljušinu. Bylo to hezké, návštěvu doporučuji, jen si vyberte den, kdy nebude 37 °C ve stínu, byť by ten stín vrhalo křídlo 🙂 .

Honza
4.8.2022