Drobky – 10.8.2009

Obecně o pravidlech

V diskusi o pravidlech na RCGroups,  která je mimochodem úžasně zajímavá, i když ji lze charakterizovat mottem „co člověk, to názor“, se probírala i otázka, jak lze poznat „jednoduchá“ pravidla. Vzpomněl jsem si na tuto diskusi při čtení reportáže z MČR RCV2, které pořádalo LMK Česká Třebová, v RC Revue 8/2009.

Dle názoru ve zmíněné diskusi lze „jednoduchá“ (povšimněte si uvozovek, prosím) pravidla poznat podle toho, že výsledky neodpovídají statistickému rozdělení. Zní to učeně, ale není to nic složitého – prostě většina soutěžících by měla mít výsledky průměrné, úzká špička nadprůměrné a úzký „ocásek“ podprůměrné.

No a teď ty V-dvojky. Dle výsledkovky létalo 44 (resp. 42) pilotů, maximální možný bodový zisk byl 3120 bodů, vítěz měl 3116, desátý v pořadí 3109 a přes 3000 se dostal i pětadvacátý soutěžící. Dle mého názoru tedy kategorie splňující dle výše uvedené definice přívlastek „jednoduchá“ (jen doufám, že se do mne teď V-dvojkaři nepustí – před 25 lety jsem absolvoval asi 3-4 soutěže 🙂 . Ostatně, v obdobné F3J už se něco děje – přistání se hodnotí po 20 cm. Osobně mám však pochybnosti, že to něco řeší.

Znovu zdůrazňuji, že je to jen příklad.

Zatěžování dílů elektropohonu

Hledal jsem cosi na RCGroups a narazil na zajímavý příspěvěk o zatěžování dílů elektropohonu, z něhož vybírám:

Nikdy nezatěžujte elektrické součásti na 100%, nikdy! Parametry elektrických dílů nejsou jako rychlostní limity, které lze překračovat bezstarostně. Dovolené hodnoty napětí a proudu součástek znamenají, že pokud budou hodnoty překročeny, součástka se poškodí. Nemusí okamžitě selhat, ale poškodí se a toto poškození dříve či později povede k selhání.

Dále autor píše, že když pracoval „pro vládu“, nesměli překročit 50% dovoleného zatížení součásti (napětí, proud, výkon, atd.). V průmyslu je potom dobrou praxí nepřekračovat 75% dovoleného zatížení.

Z toho potom vyplývají následující doporučení:

Motor: v trvalém provozu by neměl běžet na více než 80% maximálního dovoleného proudu nebo výkonu, na 100% lze jít, pokud jde o krátké, 5-6 sekundové „plné plyny“ (3D akrobaty).

Regulátor: neměl by být zatížen na více než 75% jmenovitého proudu

Akumulátor: v žádném okamžiku by se nemělo odebírat více než 75% maximálního trvalého proudu a celkem by se nemělo vyčerpat  více než 80% jmenovité kapacity

Ne, že by mi to vždy vycházelo podle těchto doporučení, zejména u motorů ne, ale zní to rozumně a pro baterky to určitě platí.

„Čínské“ motory

Přemýšlel jsem, že do malého dvoumotoráčka původně na „280“ pořídím nějaké stříďáky. Máme doma Ray 2822/25, který se zdá být přesným ekvivalentem (bratříčkem) Turnigy 28-22 1400, který lze koupit přes Internet v Hong-Kongu. Tedy, Ray se u nás prodává za 600 Kč, regulátor Ray 12 za 650 Kč, celkem tedy 2500 Kč za dva motory.

Turnigy vyjde na 13.13 USD, regulátor Plush 12 na 16.15 USD, poštovné na asi 15 USD, včetně DPH tedy asi 88 USD, tj. 1700 Kč.

Hmm, ale asi tam zůstanou „plechovky“. Nějak se mi ty čínské motory nelíbí, provedením, účinností, prostě nelíbí. Jsem rád, že taková možnost existuje, určitě to pomáhá rozšíření modelařiny (kolega dnes v HK objednával kompletní pohon do elektrovětroně, už se těším, jak si s námi v Dehtárech zalétá 🙂 ), ale držet v ruce „axíka“ nebo „nojíka“ je potěšení, zatímco „turnigy“ ve mně vzbuzuje pocity právě opačné.

Tak, a teď do mě!

Jan Kubica
10.8.2009

Komentáře: 3

  1. Tak naokraj – ty Turnigy 28-26 užívané v RCEK mi zpracováním přijdou skoro lepší než AXI Silver line a k AXI Gold line nemají daleko. Některé čínské motory jsou fakt provedením shit, nějaké odstrašující příkjlady bych doma taky našel, ale konkrétně tyto Turnigy se hodně povedly (proti RAYi podstatně lepší!).
    Z menších 2822 bude asi OK tenhle: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2108&Product_Name=TURNIGY_28-22-A_1600Kv_Outrunner_(Eq:2204) , naopak ty asi myslíš verzi http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2107&Product_Name=Turnigy_28-22-azj_7A_1400Kv_Brushless_Outrunner a tu bych spíš neradil, to vypadá velmi podobně jiné řadě motorů z číny, za kterých tu taky jeden mám a nadchl mě podstatně méně.

    1. Tomáši, já myslel tento Turnigy a tento Ray, podle mě jsou stejné (alespoň udávanými parametry). A ten Ray máme doma a mně se nelíbí (ne výkonově, to si netroufám hodnotit, protože jsem to nijak podrobněji neměřil, ale provedením). Ale s tím „líbením“ bude jako s auty – odveze (skoro) každé :-). Ostatně máš nějaká „změřená“ data a porovnání různých značek motorů? H.

  2. Parametry podobné asi budou, ale provedení je jiné, ten RAY mám doma ve větším (2830) a řešen je trochu jinak a vypadá hůř jak než AXI, tak i než Turnigy (ale pořád asi lépe, než motor „CDROM styl“.
    Nějaká měření mám, ale výhradně pro velikost 2208/2826 a popravdě by mi dalo dost práce to nějak složitdo tabulky, u mě je to všechno o optimalizaci výkonu RCEK…

Komentáře nejsou povoleny.