LET model ASW-28 3m

R1: 23.6.2017
R0: 10.6.2017

Po „neúspěchu s velkým ASW-20“ jsem dlouho přemýšlel, jak dál. Velký model je nádherný, ale při létání jsem nikdy neměl pocit pohody. Přemítáním jsem přišel na dva důvody: (a) model mi přišel příliš „záludný“, alespoň ve srovnání se „soutěžními“ modely, žádné velké tahání za výškovku si líbit nenechal, ostatně i z tohoto důvodu, či lépe kvůli „ztrátě respektu“, jsem ho rozbil; (b) polomaketu jsem si nebyl schopen sám odstartovat, v jedné ruce 5 kg s běžícím kilowattovým motorem neudržím.

Červíček ale stále hlodal. Přeci jen je lepší pocit řídit něco, co vypadá jako velké éro, než „koště“. A pošramocené sebevědomí lze napravit jen cvičením 🙂 . Nový model ale bude menší, i kdyby to znamenalo horší letové výkony a vlastnosti, ale musím být schopen si ho hodit sám.

Šmejdění po Internetu rychle odhalilo, že třímetrové polomakety jsou, ale výběr je mnohem menší než v měřítku 1:4 nebo 1:3. Navíc většina modelů v měřítku 1:5 jsou tříkilové „potvory“, nebo se alespoň takovými zdají být. Na diskusním fóru RC Groups jsem narazil na test třímetrovky ASW 28 od české firmy LET model (test větroně a elektrovětroně – obojí anglicky). Letová hmotnost by měla být 1500 až 1800 g, to se mi líbí 🙂 .

Po určitém váhání (nerozhoduji se rychle, musím uzrát 🙂 ) jsem napsal do Jeseníku a model objednal. Z možností rozšíření jsem si „zaškrtl“ jen elektroverzi s motorovou přepážkou. Dále si lze objednat i vestavěný zatahovací podvozek a vybavenou kabinu, nálepky dle vlastního výběru jsou v ceně.

Zkušenosti s výrobcem mám smíšené, na jedné straně velmi ochotné a komunikativní jednání, na druhé straně nabídka přišla v Eurech a bez DPH (zřejmě prodávají zejména do zahraničí, nakonec i cena tomu odpovídá, levný model to není), dodací lhůta byla dvakrát delší než slíbená (což se stává, pro mě bylo důležitější, že i v této situaci paní Lasovská vysvětlila důvody a komunikovala) a nakonec model přišel bez některého slibovaného příslušenství, ale nad tím už jsem mávl rukou 🙂 .


Kvalita modelu je ovšem vynikající, nenašel jsem vůbec nic, co by se mi nelíbilo, co bych svedl udělat lépe. Určitě to bude dále vidět z fotek.

Rozhodl jsem se psát tento článek přímo v průběhu stavby, či spíše osazování, modelu. Když píšu až po záletu, na spoustu věcí zapomenu, a také to není tak napínavé, protože už každý ví, že to dobře dopadne 🙂 .

Motor
Nabídka na model obsahovala i seznam doporučeného vybavení, k pohonu je doporučen motor Axi 2814/12. Já ovšem prohrabal krabici se „zásobami“ a „našel“ MVVS 3.5/960. Tento motor je sice výrazně těžší než „axík“, ale než by zahálel v krabici, ať raději pracuje 🙂 . Ve výše zmíněném testu byl k pohonu použit motor Plettenberg Orbit 10, to už je skoro jako MVVS.


Zalepená motorová přepážka nemá otvory, proto jsem si vyrobil šablonu …


… tu nalepil na přepážku a otvory vyvrtal. Přepážka je zpředu „miskovitá“, proto je šablona z papíru prohnutá. Následovalo pilování a broušení …


… výsledek je ovšem esteticky velmi uspokojující. Jsem však strojař a proto mi vadí šrouby opírající se hlavou pouze na jedné straně 🙂 , ale nechám to tak.

Už po vyvrtání otvorů mi ovšem došlo, že je něco špatně. Nešla zavřít kabina 🙁 , motor byl moc dlouhý a vadil závěsu kabiny. MVVS spočinul zpátky v krabici a na světlo jsem vytáhl stařičkého Phasora 15-4 (na snímku výše). Ale ani ten se nevešel.


Alespoň jsem si ověřil, že kužel MP-Jet hezky navazuje na obrys trupu a že jsem vrtal, piloval a brousil „skoro“ přesně.


Když jsem trochu vychladl a mohl opět začít přemýšlet, udělal jsem si ze špejle měrku a určil, že motor smí být v daném místě nejdále 28 mm od přepážky. Potom jsem se vrhl na Castora a vymontoval Axi2814. Vejde se, hurá! Ale má rozteče děr pro šrouby 16 a 19 mm, zatímco díry v přepážce jsou na rozteči 25 mm. Navíc na hřídel 4 mm nemám kužel. Takže nového „axíka“ kupovat nebudu. V Soliovi provozuji Turnigy SK3 3536-1050, který má „správné“ rozteče šroubů i průměr hřídele a vejde se 🙂 . O pohonu je tak rozhodnuto!

Honza
10.6.2017



Jsem plž 🙂 , jde mi to hrozně pomalu, ale užívám si.

Ovládání ocasních ploch


Dlouho jsem rozmýšlel, jak uložit serva ocasních ploch. Na internetu je ukázáno, že každé servo má svůj vlastní rámeček tak, aby byla mezi servy mezera, nejspíše pro baterii. Nakonec jsem se rozhodl pro jednu desku, je to určitě stabilnější řešení. Přesné rozměry jsem „chytal“ papírovou šablonou, stříhá a přizpůsobuje se snadno.


Deska je slepená ze dvou vrstev – balzy a překližky. Serva jsou „ekvivalenty“ doporučených HS-82, Hexatronic D-MG16. Po zkušenostech se servy pro Solia už jsem na Hitecy HS-81/82 definitivně zanevřel.


Krásná ukázka „plánování“. Po zalepení desky jsem ještě přední a zadní hranu vyztužil další lištou. Potom jsem se ještě rozhodl udělat držáky bowdenů, přímo k trupu se mi je lepit nechtělo. Je to pracné, ale lehoučké. A baví mě to. Dalším problémem k vyřešení byl „vakl“ drátu v páce serva. Drát má průměr 0.8 mm, díra 1.2 mm. Nakonec jsem do všech dírek v páce nacpal epoxid a z obou stran přilepil destičku.

Na směrovce je mírná vůle, která je daná hlavně malým ramenem kormidle a taky oním rozdílem průměru drátu a díry. Při délce ramena 5 mm a rozdílu mezi dírou a průměrem 0.2 mm je při délce kormidla vůle 2 mm. Nechám to být, nepředpokládám, že to bude vadit.


Další na řadě byla výškovka. Z kýlovky vychází drát, kvůli výchylce výškovky dolů musí být uložen nahoře. Vymyslel jsem destičku se štěrbinou pro průchod ohnutého drátu kormidlem a očkem pro zasunutí.


Funkčně velmi uspokojivé, estetický dojem bude třeba vylepšit barvou, ale z metru už to vůbec rušivě nevypadá 🙂 .

S osazením křídla mám ovšem problém. Na brzdy půjdou serva TGY-D56MG, ale co dát na křidélka nemám tušení. Návod doporučuje KST DS245S, ale ty už se zdají být vyprodané, mé oblíbené Hitecy HS-56HB už taky nejsou. Model bude rychlý, nějaká obyčejná serva se mi tam dávat nechce, navíc šachta je sotva 8 mm hluboká. Uvidíme…

Honza
23.6.2017

Příspěvek byl publikován v rubrice Modely. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přidejte obrázek (JPEG only)