MPX Solius


Stavebnici Soliuse jsem kupoval přibližně před rokem jako vánoční dárek pro syna. Protože však přestal jevit o modely zájem 🙁 , rozhodl jsem se model „postavit“ (či spíše sestavit) sám, abych měl vhodný model na svah, o které v Liberci opravdu není nouze 🙂 .


Model je opravdu výborně promyšlený, našel jsem v podstatě jenom jednu malinkou, výrobní, chybičku, kdy kablík ze serva, myslím směrovky, vycházel asi 3 mm mimo vytvořený žlábek. Další problém jsem měl s délkou kablíků k servům ocasních ploch, specifikovaných 60 cm bylo málo, nakonec jsem musel „kuchat“ a prodlužovat na 75 cm. Možná, že serva Hitec HS-55 mají kratší kablíky než specifikovaná MPX Nano-S, možná jsem měl víckrát měřit 🙂 .

I se servy v křídel jsem si užil. Z prvního páru Hitec HS-81 přišlo jedno o zuby hned při prvním zapnutí napájení (či spíše už bezzubé bylo), z druhého páru mělo jedno v háji potenciometr, kdy servo nedrželo neutrál a kmitalo. Přehodil jsem tedy kolečka z kmitajícího kousku do bezzubého a je to. Nevím, jestli mám podezírat výrobce nebo prodejce 🙂 , ale vztek jsem měl, asi si budu i serva kupovat u Hobbykingu.

Ano, ostatní výbava je čínská: přijímačem počínaje, přes motor, regulátor, až k baterii.

Poznámka k motoru: Multiplex specifikuje motor větší, zároveň poté navrhuje dovážení modelu vzadu. To se mi nechtělo, raději jsem si vybíral motor kratší a lehčí, ale většina oběžek velikosti 3536 (2814) má hřídel 4 mm, kužel od Multiplexu chce 5 mm.

Součástí stavebnice jsou i vrtulové listy. Použitý motor s nimi „žral“ přes 50 A, tak jsem nakonec použil osvědčené listy Aeronaut 10×6, průměr kuželu a tudíž i rozteč čepů jsou ale velké, nelze proto porovnávat se štíhlými trupy speciálů. S nabitou a teplou baterií pohon odebírá nějakých 400 W, model je schopen kolmého stoupavého letu.


Jediná modelařina je hlava pilota v kabině 🙂 . Vnitřek kabiny (a pruhy na křídle) jsou nastříkány čarnou barvou na polystyrén, kabina je potom přilepena lepidlem ZAP Formula 560 (zbylo mi od ASW).

A ještě hmotnosti:
– baterie 173 g
– trup 547 g
– levé křídlo 262 g
– pravé křídlo 262 g (fakt úplně stejně 🙂 )
– VOP 37 g
Celkem 1281 g


Model letí 🙂 . Na zkušenosti je ještě brzo, model má za sebou 5 letů (či startů a přistání). Po základním vytrimování jsem si „hodil“ tři lety RCEX, ale zdá se mi, že model bude chtít více rychlosti, let na čas s minimální rychlostí (a opadáním) moc nemusí. Bylo skoro bezvětří, takže let s nataženým modelem (na hranici houpání) problémy nečinil, ale v posledním, posoutěžním, letu po mírném potlačení model znatelně ožil a i se mnohem lépe řídil.


Tedy, termický speciál to není, na vytáčení bublinek v 10 m nad zemí je potřeba jiných modelů, ale na svah nebo do jarní termiky už se těším, vzhled skutečného větroně mě těší.

Honza
6.11.2016