RCEX pro 2010 – R1

Na příští rok navrhuji upravit pravidla RCEX. Základ zůstává stejný, tj. lze létat s každým modelem (na rozdíl třeba od hodně specifické Autonomy), doba chodu motoru se odečítá od nalétaného času a pokutou za opakované zapnutí motoru je nehodnocení přistání.

Změna spočívá zejména v možnosti pružnějšího uplatňování hendikepu (hodnoty, jíž se vynásobí skutečná doba chodu motoru). V současném roce (2009) je hendikep odvozený od příkonového zatížení a typu motoru. Do hendikepu lze ale zahrnout i třeba velikost modelu nebo jej lze například vypočítat jako funkci výkonového zatížení (když budu chtít, aby všichni měli právě 200 W/kg, není problém dát všem pod 150 a nad 250 větší koeficient), případně i doby chodu motoru (vše nad 20 sekund se násobí 10 🙂 ). Navíc je možné říci, že hendikep je vždy konstanta, a tak dostat X5J.

Pro korespondenční soutěž v příštím roce navrhuji tedy následující dvě změny:
– zrušit závislost hendikepu na typu motoru, 
– připustit modely s větším rozpětím.

Máme v plánu i uspořádat nějaké soutěže „sletové“. Právě z toho důvodu navrhuji mít dobu letu i hendikepy zvlášť, aby je bylo možné přizpůsobit aktuálním přáním a potřebám.

Je to samozřejmě zatím pouze návrh, proto prosím o připomínky. 

Pravidla RCEX 2010 (návrh)

Obecná definice letové úlohy

  1. Jakákoliv elektra.
  2. Let po stanovenou dobu zakončený přistáním na přesnost. Za každou sekundu ve vzduchu jeden bod, za každou přelétanou sekundu jeden bod dolů.
  3. Doba chodu motoru není omezená, ale odečítá se z nalétané doby.
  4. Ocenění chodu motoru:
    body za chod motoru = skutečná doba chodu motoru * k
  5. Přistání se měří od středu terče k nejbližší části modelu, maximum za přistání je 30 bodů za vzdálenost do 1 m od středu terče, za každý další metr -3 body.

    Vzdálenost

    Body

    do 1m včetně

    30

    mezi 1 a 2 m

    27

    mezi 2 a 3 m

    24

    mezi 3 a 4 m

    21

    mezi 4 a 5 m

    18

    mezi 5 a 6 m

    15

    mezi 6 a 7 m

    12

    mezi 7 a 8 m

    9

    mezi 8 a 9 m

    6

    mezi 9 a 10 m

    3

    více než 10 m

    nic

  6. Motor lze spustit během letu podle potřeby, ale spuštění motoru v průběhu letu znamená nulu za přistání, tj. pokud se má přistání hodnotit, je možné nastoupat jen jednou.
  7. Celkové body za let jsou:
    „body za dobu letu“ – „body za dobu chodu motoru“ + „body za přistání“.
    Dílčí i celkové body se zaokrouhlují na celá čísla.

Pravidla korespondenční soutěže

  1. 3 lety po 10 minutách
  2. k = P/M/200 * R,
    kde
    – P je příkon pohonu ve W
    – M je hmotnost v kg
    – pro modely s rozpětím do 2200 mm R=1, pro větší modely R=1.3
  3. „Malé“ a „velké“ modely se hodnotí zvlášť podle rozpětí – do 2200 mm včetně a nad 2200 mm.

Co vy na to?

Jan Kubica
15.9.2009

komentářů 12

  1. Docela mi vadí ten fixní koeficient pro rozpětí – já má třeba u jednoho letadla 2220mm – fakt si myslíš, že ty 2 centimetry dělají 30%?
    Jinak nekomentuji, je ti jasné, že nejsem fanoušek tohoto typu kategorií, nicméně ty další věci v koeficientu atd. dávají celkem smysl – proč ne 🙂

    1. To je „smluvní“ hodnota (okopírováno z Autonomy). Je to návrh, mně by se taky víc líbilo to rozdělit na dvě samostatné podkategorie, pokud se najdou více než 3 lidi s velkými modely, tak je určitě budu hodnotit zvlášť, ale většina lidí opravdu létá s „mrňousy“ (do 2 m). A nakonec ani není problém udělat R funkcí rozpětí, ale je to zbytečně složité. Nevím, uvidíme, jestli se k tomu ještě někdo vyjádří 🙂 H.

  2. Tomáši, zase (!) jsi měl pravdu – ty přepočty mezi „velkým“ a „malým“ modelem jsou kravina. Ale hranice 2200 mm zůstává, jen se budou malé a velké modely hodnotit zvlášť, jak v Autonomy, tak v RCEX. Honza

  3. To ze nejdou hodnotit male a velke stejne je jasne. Ale to striktni rozdeleni 2.2m je, z meho pohledu, trochu nestaste. Diskvalifikuji se tim totiz modely stredni velikosti = kolem 2.5m, coz je jeste pomerne skladny a nenarocny stroj, ale ve velke kategorii uz nebude mit moc sanci, 3m ho prevalcuji.
    Druha vec je, jestli to bude s velkym vubec nekdo litat, uz takhle nas je 5+1/2 …

    Ale nebere tuhle moji pripominku uplne vazne, je to muj soukromy pohled na velikost era (plati i pro Autonomy), protoze se mi nechce porizovat 3.5m obludu ani dalsiho 2m „prcka“, libi se mi neco mezi.

    1. No, řekl bych že 2.5 a 3 je „skoro“ stejné, 2.5 a 4 už ne :-). Jinak taky plánuji na příští rok něco mezi 2.5 a 3 metry.
      Není problém udělat koeficient jako funkci rozpětí, třeba R/2, tj. pro dvoumetrovku to bude 1, pro třímetrovku 1.5 a když někdo bude létat s metrovým „bobečkem“, bude to jen 0.5. Je to tak lepší? H.

        1. Spravedlnost v tom teď nehledej. Bude to buď tak, jak se dohodneme, v horším případě jak rozhodnu a určím 🙂 . S tím P/M hýbat nechci, typ motoru mi přijde zbytečný, s rozpětím nevím. V zájmu jednoduchosti jsem spíše nakloněn nechat to dělení malá/velká, ale to je potom nebude možné hodnotit dohromady. A nebo ten limit na rozpětí pro korespondenční část zrušit úplně. Všechno je možné 🙂 H.

  4. Porad mi vadi, ze nikde neni napsano: Tak, zacinam, a od ted se pocitaji nasledujici tri starty. Ja to tak delam protoze si myslim ze jedine tak je to spravne. Je to fakt spravne?

    1. Ivane, já to tak dělám taky (tuším od června, od té doby, co mě „umravnili“ z Ameriky 🙂 ) a myslím si, že je nás většina, pokud ne všichni. Jinak to, podle mě, totiž ztrácí půvab. Ale taky si myslím, že to si musí každý srovnat sám se sebou, v korespondenční soutěži určitě. Přemýšlel jsem o tom, co napsat do pravidel na 2010, a nakonec to nechal jak to bylo. Hlavně proto, že se stydím to tam dát, pro všechny v X5J (USA, AUS, NZ, SA, E, S, PT, RUS) to bylo naprosto samozřejmé, jenom mě nepřipadala představa, že vyberu 3 lety z celodenního úsilí, nepatřičná. Ještě teď se červenám. H.

      1. Rozleželo se mi to – něco do pravidel dám:

        3. Všechny 3 soutěžní lety musí proběhnout v jednom dni a všechny 3 soutěžní lety musí být za takové prohlášeny před startem.

        Může to tak být?
        H.

Komentáře nejsou povoleny.