Na příští rok navrhuji upravit pravidla RCEE Autonomy:
– vypustit definici baterie podle kapacity
– nechat pouze definici povolené doby chodu motoru (stejně tak létáme všichni)
– sjednotit malé a velké modely (pokud se v soutěži nesejdou alespoň 3, potom by měly „nárok“ na samostatné hodnocení) úpravou doby chodu motoru koeficientem 1.3, resp. 1/1.3=0.77.
Podle rozpětí by se to sjednotilo s RCEX (hranicí je 2200 mm a větší modely jsou znevýhodněné o 30%).
Je to samozřejmě zatím pouze návrh, proto prosím o připomínky.
Pravidla Autonomy 2010 (návrh)
- Model
- Jakákoliv elektra.
- Jakýkoliv pohon.
- Doba chodu motoru povolená pro soutěž
T = M / U / I / 100,
kde:
T … doba chodu motoru v hodinách povolená pro soutěž
I … proud odebíraný motorem z plně nabité baterie po 5-10
sekundách od spuštění motoru
U … jmenovité napětí baterie
(tady bude samozřejmě přepočtová tabulka) - Let v době trvání 360 sekund zakončený přistáním na bod.
- Motor lze v průběhu letu zapínat a vypínat libovolně, doba chodu motoru je součástí doby letu.
- Start kruhovým hodem je zakázán.
- Za každou sekundu letu je 1 bod až do maxima 360 bodů.
- Let kratší než 360 sekund se nehodnotí, pokud nejde o let poslední.
- Let delší než 360 sekund není penalizován.
- Přistání se měří od středu terče k nejbližší části modelu, maximum za přistání je 50 bodů za vzdálenost do 1 m od středu terče, za každý další metr -10 bodů. V letu kratším než 360 sekund se přistání nehodnotí.
- Dobu trvání soutěže určí pořadatel.
- Okamžik a místo startu si volí soutěžící.
- Cílem je v době trvání soutěže absolvovat co nejvíce letů. Vyhraje ten, kdo bude mít na konci nejvíce bodů.
- Pohonná ani přijímačová baterie se nesmí po dobu trvání soutěže dobít ani vyměnit.
- Pořadatel má právo po soutěži zkontrolovat dobitou kapacitu – dodaný náboj nesmí být více než 5% nad vypočtenou kapacitou.
- „Malé“ a „velké“ modely se hodnotí zvlášť podle rozpětí – do 2200 mm včetně a nad 2200 mm. Pokud se v jedné skupině nesejdou alespoň tři soutěžící, má pořadatel právo rozhodnout, že menšina bude zahrnuta do většiny s tím, že povolená doba chodu motoru bude menšině: v případě zahrnutí malých modelů mezi velké prodloužena 1.3x, v případě zahrnutí velkých modelů mezi malé zkrácena 0.77x.
Soutěžní let
Vzdálenost |
Body |
do 1m včetně |
50 |
mezi 1 a 2 m |
40 |
mezi 2 a 3 m |
30 |
mezi 3 a 4 m |
20 |
mezi 4 a 5 m |
10 |
více než 5 m |
nic |
Soutěž
Co vy na to?
Jan Kubica
16.9.2009
Po vyskrtnuti tech koeficientu na velikost modelu to vypada jako stejna pravidla co se letala do ted, nebo mi neco uniklo??
Tomáši, je to stejné, akorát to provizorium (proud x čas) se stalo „oficiálním“. A naopak jsem vyhodil kapacitu baterky, protože to nevypadá, že by do toho někdo chtěl jít. Ale znovu zdůrazňuji, že je to návrh na příští rok. Italům se proud x čas taky moc nezdá, takže čert ví, co z toho nakonec vyleze 🙂
Proud x cas ma jedinou drobnou nevyhodu, vlastne 2 = nejednoznacnost mereni (spicka po zapnuti z plne nabite baterky je treba 12,5A, behem nekolik vterin poklesne na 10,5 a dale pomalu klesa, co merit?) a potom vliv „vadnuti“ pohonu v posledni tretine kapacity. Tento jev se sice projevuje u vsech baterek, ale zavodnik s predimenzovanou baterkou na tom bude lip. Ale zase veze vetsi hmotnost… takze to asi je spravedlive.
V pravidlech je (myslím) napsáno, že se měří až po té špičce. Ale jinak s Tebou naprosto souhlasím, ale je to to nejjednodušší, s čím jsme teď schopni přijít. „Správnou“ baterku nikdo z nás nemá, taky by to znamenalo další příjímačovky. Ale přiznávám – nevím, tápu. Jen mi přišlo blbý pořád psát, že se lítá podle prozatímních pravidel, přičemž omezení dobou chodu motoru je povoleno. Ale není problém tam nechat definice obě. Navíc na proud x čas je znevýhodnění 10% oproti jmenovité kapacitě a pár procent dělá i odlehčení za letu. Podle mých měření je odebraná kapacita při proud x čas tak 75-80% oproti „správné“ baterii, i když taková jmenovitá kapacita a odebraný náboj mohou taky být dvě různé věci. Ale zase zdůrazňuji, že to bude tak, jak se dohodneme. H.
Ono zatim je to celkem jedno, kdyz se leta v par lidech a vicemene gentlemansky. Tady se nikdo nebude hadat o 2s motoru vic nebo min. Takze moje pripominka byla vicemene zbytecna…
Ale zajimala by me budoucnost kategorie. Zatim je to neco noveho (pro me) , ale pristi rok uz nebude a litat to ve 3 lidech uz prestane byt zajimave. Podari se nalakat dalsi? A jak nejlepe? Ono ani v te italii neni ucast nijak masova, ale kdyby to u nas litalo 10-12 lidi pravidelne + par obcas, tak uz by to mohlo byt celkem zajimave. (tenhle odstavec jde zrejme uplatnit i na RCEX)
Tomáši, zase s Tebou naprosto souhlasím. Když něco nikoho nezajímá (což s těmito kategoriemi zatím není zřejmé), tak to nemá cenu dělat, ale
a) vykašlat se na to můžu (můžeme) vždycky :-),
b) korespondenční soutěž bude, to mě nic nestojí,
c) nějakou „sletovku“ udělám taky (jak RCEX, tak Autonomy),
d) dal jsem si závazek, že ani jednu kategorii nebudu „prosazovat“ na oficiální, což je možná chyba, nápady jak bych měl, ale nechci; nicméně přímým důsledkem je to, že to většina lidí bude prostě ignorovat.
Takže podle mého odhadu je i těch 10-12 lidí hodně neskromné přání :-), na druhou stranu pokud Tě přestane bavit jedno, vymyslíme pravidla další nebo jiná, děláme to pro zábavu.
Honza