Autonomy Dehtáry 9.9.09

(Aneb – jak se létá s netopýry.)

Nevím, zda se to dá nazvat soutěží, když jsme sešli jen 3, ale bylo to nádherné „babí letní“ odpoledne a večer.

Počasí vyšlo až neskutečně – proměnlivý „větřík“, teplo, k večeru naprostý klid.



Po příjezdu na plochu mne zaujalo neustálé pípání ozývající se od jednoho z místních modelářů řídícího tohoto krasavce od Pelikána. Samozřejmě jsem se domníval, že má vybitý vysílač a měl by urychleně přistát. Ne – na vysílači Jetibox a v modelu výškoměr – pro soutěže (zatím) zakázaná pomůcka, ale opravdu to posouvá modelařinu zase kousek dál k velkým letadlům.

Létat se začalo jako obvykle v 17:00, musím říci, že jsem měl co dělat, abych svévolně neposunul začátek dopředu – počasí bylo opravdu svůdné. Sešli jsme se tři:



Tomáš „Abu“ Suk (jsem si vědom toho, že vypadá na všech fotkách stejně, ale on tak opravdu vypadá 🙂 ), …



… Viktor Novotný, zde při odhodu „lehouše“ a já (bez obrázku).



V Autonomy si každý dělá vše sám – od odhození modelu, přes položení přistávacího bodu až po zapsání výsledků, nároky na pořadatele jsou skoro nulové. Navíc jak Tomáš, tak Viktor používají „mluvicí stopky“ – jeden má „anglické“, druhý „německé“, takže rozumí-li pořadatel cizím řečem, může poslechem kontrolovat, zda někdo nepodvádí 🙂 (což zatím nikoho ani nenapadlo).

Dopadlo to takto:
Honza 8+
Tomáš 7+
Viktor 4+ (ale létal s „plechovkou“)



Povšimněte si mé nuly za přistání v posledním celém letu – bohužel jsem si přistávací bod položil asi 4 m od bodláku a v posledním letu mne zastavil 🙂

V Autonomy se létá nízko a daleko, podle mého odhadu málokdy výše než 100 m (skoro bych řekl, že je třeba naučit se létat nízko). Málokdy se tedy podaří najít pořádný stoupák, spíše je to takové „vylizování“ nulek. Ale těch za to bývá poměrně dost. Pro informaci – na jednotlivé lety jsem potřeboval 32, 19, 44, 21, 34, 33, 46, 48 a 41 (zbytek) sekund motoru – ale ke konci už termika nebyla, byly to „padací“ lety.

To s těmi malými výškami potvrzuje i záznam Tomášových letů z výškoměru.


Ahoj Honzo
posilam grafy ze vcerejsiho litani. Jednak zaznam z cele RCEE souteze, za pozornost stoji let c.2 a pak predposledni c.7 (28s a 39s motoru), ostatni byly vicemene propadaky, hlavne c.1 a c.6.

Po soutěži jsme rozebírali výsledky, dokonce jsem si nechal přeměřit „klešťákem“ odběr motoru – 14.4 A, „soutěžní“ proud z čerstvé baterie je 15.3 A, takže to odpovídá. Nakonec jsme se shodli, že za ten jeden let navíc možná může rozdíl v motorech, MVVSka je velká, ale při podobném odběru zřejmě účinnější než Tomášův 80g DualSky.

A po soutěži začalo to správné létání – ve vzduchu bylo najednou 6 větroňů, nějaké „épépáky“ a do toho hejno netopýrů (kde se tam vzali? – široko daleko žádné jeskyně, pouze sklady). Modelářský svátek – najednou i ta termika byla – od 200 metrů výše, tak vysoko jsme se při soutěži nikdy nedostali :-).



Tomáš porovnával „malé“ a „velké“ křídlo – dle měření se zdají být stejná, ačkoliv pocitově rozdílná jsou. A teď co s tím?



Další Tomášův model – tentokrát EPP házedlo přestavěné na pylonový speciál – prý 80 g! V obratnosti může netopýrům směle konkurovat!

Byl to nádherný den, takových za rok moc nevyjde. „Čtyřstovkaři“ mají o víkendu mistrovství v Lomnici nad Popelkou, tak nechtěli riskovat rozbití modelů. Přeji jim, ať jim počasí vyjde a nechť se jim v nabité konkurenci daří.

Příští soutěž v Autonomy bude 14. října nebo později, podle počasí. Začátek posuneme na 15. hodinu.

Jan Kubica
10.9.2009

komentářů 8

  1. Honza si proste dobre vymyslel pravidla pro novou kategorii = tak aby vyhraval 😉
    Ja se sice snazil sebevic, ale vsechno marne. Dukaz meho snazeni je ten, ze jsem si pri mohutnych odhodech sveho stroje (kazdy metr vysky dobry) nejak namohl trapezovy sval, takze sotva zvednu pravou ruku. Hazedla bych asi litat nemohl…

    PS. – Nechapu proc Honza ten bodlak neutrhnul, nebo si nepresunul pristavaci bod o 2m stranou, misto toho odzacatku nadaval na bodlak, az ho nakonec opravdu trefil 🙂

    1. Nadávat je jednodušší než trhat nebo se stěhovat, ne? A kromě toho mě to nenapadlo 🙂

      S těmi Tvými zády mě to mrzí – přeji rychlé uzdravení. Mimochodem – házedla, to je přesně ta kategorie, kterou bychom měli začít trénovat (alespoň duševně): že 50 metrů je dobrá výchozí výška pro 6 minutový let a ne že ve 150 m je už třeba hotovit se na přistání 🙂

  2. K pristimu „souteznimu setkani“ RCEE – co takhle udelat to v nedeli 4.10. po zavodech RCEN v Pisnici ? Enka se vetsinou doletaji do 14-15h, tak snad by nam pak poradatele mohli povolit letat. Jen me to tak napadlo, kdyz jsme minule s Honzou horekovali, ze vecer uz neni zadna termika a ze to bude jen horsi.

    1. Tomáši, dobrý nápad, dík! Akorát že já nevím, zda se do Písnice dostanu :-(. Ale kdyžtak bys to mohl „pískat“ Ty, ne? H.

      1. Jako ze bych si sam pro sebe zorganizoval zavody? Mas pravdu, aspon bych vyhral.

        No tak dej casem vedet, jestli do Pisnice jedes nebo ne.

  3. Ano, dáme do pravidel takovou formulaci, že každý je povinnen umožnit zvítězit pořadateli soutěže 🙂

    Podívej se na http://www.autonomy-f5j.it/classifica-pdf.php?luogo=TORINO, v eSkách bychom nebyli bez šance 🙂 Všimni si, jak „blbě“ přistávají (vítěz 10x ze 16 letů).

    S Písnicí se to dovím, resp. rozhodnu, až tak 3. odpoledne, mám práci do půlky října rozpočítanou na dny :-(. H.

    1. Honzo, taková kapacita jako TY si snad umí zorganizovat práci a čas tak, aby si se mohl zúčastnit vrcholu sezóny !!!!! A jakýkoli Tvůj důvod proč nemůžeš je jen výmluva !!! 😀

Komentáře nejsou povoleny.