RCEE Dehtáry – 21.7.2009

RCEE je soutěží gentlemanů! Tentokrát se jich na modelářském letišti v Dehtárech sešlo 8.

Mimo již „tradičních“ (= byli tam již podruhé) účastníků přijela silná výprava závodníků se „čtyřstovkovými outrunnery“. Počasí opět vyšlo, sice to odpoledne vypadalo na déšť, k večeru však bylo krásně, téměř bezvětří, většinou sluníčko, sem tam mrak, většinou klesáky, sem tam nulka 🙂 (alespoň mně se to tak zdálo).



„Čtyřstovkaři“ měli problém – jak nastavit na vysílači povolenou dobu chodu motoru a jak spouštět stopky ovládačem motoru (zlatej Multiplex 🙂 – u Graupnerů je k tomu zřejmě potřeba manuál). Honza Mlejnek to zvládl, Honza Micka napůl – „motorování“ si mezi koly sčítal na papírku, a …



… Ruda Vybíral to zkusil a nakonec …



… hlásil pomocníkovi „zapínám teď“, „vypínám teď“.



Mezi koly „soutěžními“, když to zrovna nenosí, je čas i na zalétávání nových strojů – v tomto případě Mini Corada.



Nejseriózněji soutěž, resp. přípravu na ní, pojal Tomáš „Abu“ Suk – nová baterka z Číny…



… a nové, větší, křídlo z depronu na „ENku“ (Tomáši, neměl bys to teď přejmenovat? 🙂 ) se ve spojení s nesporným pilotním umem ukázaly být pro nás ostatní nepřekonatelnou překážkou (i když zalétával až těsně před soutěží 🙂 )



Poprvé mezi nás zavítal i Viktor Novotný, model je poháněný „plechovkou“ s převodem, bohužel jsem si ho nějak zapomněl vyfotit zblízka (Viktore, prosím pošli foto, prosííím). Petrovo Allegro je známé, ale pro mě je ztělesněním ideálu pro termické létání (už jsem začal dělat žebra na jeho většího bratříčka „Bubble Dancera“).



Tak tohle si pamatuji ještě z volňásků – jeden lítá a ostatní se dohadují, zda „to tam má nebo nemá“. Mohu každého ujistit, že většinou nemá, přesto se nějaký následovník vždy najde (napříště zavedu pokutu za neslušné výrazy – platí hlavně pro mě 🙂 – čímž se opožděně omlouvám všem, kterých se mohl můj nevybraný slovník dotknout).



Z této fotky lze usuzovat, že to nenosilo nikde a že bylo opravdu téměř bezvětří 🙁



Jirka s „okřídleným ořem“ Pegasem, sice přijel později (a nebyl sám, ale soutěžní okno je dostatečně dlouhé i pro opozdilce), ale zalétal pěkně (akorát jsem si neofotil jeho výsledky 🙁 – Jirko zkontroluj si výsledky, abych Tě neošidil).

Moc mě potěšili Honza Micka a Petr – po odlétání soutěže si přepočítali výsledky a škrtli si starty. Já vím, že by to měla být samozřejmost, ale mně to udělalo radost a jsem rád, že Autonomy je soutěží pro opravdové gentlemany. Kluci, dík!

Výsledky napíšu do komentáře.

Jan Kubica
22.7.2009

komentářů 14

  1. Výsledky:


    Prosím o kontrolu. Viktore, poslední přistání už se nepočítá, na poli jsem to přehlédl, Jirko prosím o opravu výsledků. Dík, H.

  2. Opět to bylo perfektní polétání, díky. Protože doma nemám možnost změřit přesně odběr motoru, tak jsem odhadl 10A, po přeměření to dalo 13A, z čehož vyplývá o 60s kratší doba motoru a tak 3!!!!!!! lety jsem si škrtnul. Ještě ti do pošty posílám graf z Alti z nejpovedenějšího letu, kdy jsem 3 minuty točil „nulku“ ve 30 metrech.
    Petr

  3. Ahoj
    Trochu me ty vysledky prekvap[ily, z prubehu souteze jsem cekal ze vyhraje (jako obvykle) Petr. Skoda ze si nepremeril odber jeste pred zacatkem, pak by mohl s kratsim motorovym casem pocitat a vic setrit.

    Jinak nove vetsi kridlo se osvedcilo, let je pomalejsi. Akorat brzdeni na pristani je trochu mene ucinne, takze nektera 50ti bodova pristani byla vykoupena nemilosrdnou cenichovkou. Budu muset sundat kuzel a zkontrolovat osu a lozisko motoru, dostalo to asi docela zabrat.

    Se jmeny mych „stroju“ je to tezke, nejak tomu neumim dat tak pekne jmena jako „Havran“, „Kavka“, proste me nic nenapada 🙁

    Trochu jsem analyzoval sve vysledky – k naletani 6ti minut jsem vetsinou potreboval 40-50s chodu sveho 75W pohonu. Cestna vyjimka byl 3.let, kdy jsem odstartoval primo do stoupaku a stacilo mi 32s motoru. Naopak posledni let uz byla citit dochazejici stava v baterce, na 55s motoru jsem naletal jen neco pres 5 minut. Krome tretihop letu (ten byl cely na jedno motorovani) jsem vetsinou motoroval 2x -3x, prvni stoupani tak na 30s a kdyz bylo kolem 3 – 4. minuty jasne, ze to nestaci, tak jsem jeste 1x – 2x primotoroval.
    A s tim ze byly jen klesaky bych Honzo nesouhlasil, obcas stoupak byl, nad hlavou nebo ve slunicku. A samozrejme taky nad tim 700m vzdalenym kombajnem. 😉

  4. No, kombajn byl celkem spolehlivej, ale můj dojem byl, že to padalo úplně všude :-), což taky nemůže být pravda, že. I já jsem analyzoval – nalítal jsem o 20 bodů víc než minule a motoroval 19, 24, 12, 15, 20, 23 a 17 byl zbyteček (těch 12 je úlet – ve třetím letu to nosilo), minule jsme měl rozptyl 16 až 22, takže v podstatě stejně. Měli bychom tu soutěž udělat „přes den“, aby byla termika.

    Ještě k Petrovi – mně se to pořád nějak nezdá (předem ale říkám, že už nic přepočítávat nebudeme). Podle grafů (viz i ten minulý) mu to stoupá za 30 sekund do asi 100-120 m, to je 3-4 m/s, to je asi 80 W/kg, to je asi do 60 W příkonu, tj. do 10 A proudu. A teď kde je chyba? Možná hodně „protopí“, ale spíše mám pochybnosti o tom měření. Petře, ten Pelikánův wattmetr potřebuje připojit nejdřív baterku a až potom regl/motor, nedělal jsi to náhodou naopak? Potom by se to vysvělilo.

    Jinak to měření je opravdu slabina největší, to mají kritici pravdu. V EXkách to nevadí, tam to „smázne“ proměnná doba chodu motoru, ale pro Autonomy to opravdu chce tu „správnou“ baterku. A nebo měřit všechny a stejným způsobem před soutěží, což je „pakárna“. A nebo neměřit nikoho a nic a věřit si a to bude asi nejlepší (jsme gentlemani, ne?). Já ten měřák vzal proto, že jsem chtěl „vyladit“ odběr dorazem plynu ve vysílači, ale potom mě napadlo, že to zavání podvodem. Stejně se mi zdá, že už teď umíme odhadnout podle modelu a pohonu, kolik kdo „dá“ letů, alespoň v těch podvečerních podmínkách určitě. Ale do budoucna to vidím jedině na tu správnou kapacitu, resp. dovážení modelu dle kapacity baterky. H.

  5. To mereni Petrova pohonu jsem delal ja a merak jsem pripojil tak jak se ma, nejdriv baterku, pockat az ukaze nulu a pak regl.

    Byl jsem ted litat parkrat na chalupe s RCEE baterkou, a za 6 minut motoru dobijim 1040 – 1070mAh, coz je pro 740g model tak akorat.

  6. Tak to by měl asi Petr použít menší vrtuli (s menším stoupáním).

    Taky mě překvapuje, že ta čísla tak vychází, dík :-).

  7. Myslim ze tam ma motor s kv pres 1000 a vrtuli 12×8. Ja mam sice vetsi motor ale s nizsim kv (necelych 900) a vrtuli 11×7.

  8. Zrovna dneska jsem si cestou do práce říkal, že napíšu nějaké porovnání pohonů, takže jen krátce, abych si „nevyplejtval munici“.

    Když vezmu AXI 2208/34 (kv=1100) jako ekvivalent, dostanu v DriveCalcu pro pevné napětí 7.4 V následující výsledky:
    vrtule 13×8 – 4808 ot./min – proud 18.8 A – 58% účinnost motoru (Petře, asi máš slabé baterky nebo je ten TGY hodně odlišný. Tomáši, nepamatujete si, kolik bylo při tom měření napětí?) Když k tomu dopočítám ještě účinnost vrtule pro rychlost letu 8 m/s (asi 56%), vyjde mi celková účinnost pohonu 32%. Podle stejného mustru:
    12×6.5, 16.2 A, 36%
    11×6, 13.2 A, 39%
    10×6, 8.9 A, 42%

    Je to všechno „šedivá teorie“, ale já bych jako základ pro další zkoušky a ladění zkusil tu 11×6 nebo 10×6 (s novou baterkou). A taky si všimněte, že nárůst účinnosti o 10% je nárůst počtu letů v Autonomy o 30% (já b…c, že jsem si to nenechal pro sebe, zase budu poslední, béé 🙂 ).

    A jen tak mimochodem, Axi doporučuje vrtule do 9″ a max. proud 8 A.
    Honza

  9. Napeti si bohuzel presne nepamatuju, ale myslim ze neslo pod 7V. Prikon se pohyboval mezi 90 a 99W. Ten TGY bude mit proti Axi urcite vetsi vnitrni odpor a i to kv o 50 mensi neco udela.
    Je otazka jestli to s tou 10×6 ale vubec bude stoupat, motor sice pobezi v oblasti lepsi ucinnosti, ale zase mala vrtule na tom bude hur. Myslim ze 11″ bude dobry kompromis, s tim by se mel odber v realu dostat na 10A. Mozna…

  10. Tak ten axík ani náhodou není ekvivalent 🙁

    Tady jsou nějaké naměřené údaje (jestli je to ten samý motor 🙂 )
    Jestli jste ale naměřili 90 W na 600 g éru (150 W/kg) a ve skutečnosti to stoupá jen 3 m/s (viz graf výše), je něco špatně nebo alespoň divně. Buď to ten motor protopí nebo se do něj ve vzduchu ten proud ani nedostane. I když, kdyby měl ten motor účinnost okolo 50%, tak to asi vyjde, ale to je to „protopí“. H.

  11. Myslím, že příkon byl 90W a napětí 7,4 V. Baterky jsou buď Dualsky nebo z Hi-Model, obě sady téměř nové. Baterky jsou studené, 12A regl Jeti taky a motor taky moc netopí. Jo a stoupání se pohybuje tak mezi 3,8 – 4,2 m/s (dle toho, jak mám zrovna volšový ruce). Jinak s modelem bylo počítáno na RCEJ, tedy fixní minuta doby chodu motoru ( a případná výměna za motor s vyšším kv, účinnost byla až druhořadá).
    O účinnosti Turnigy si ale žádné velké iluze nedělám a pokud bych RCEE bral jako něco víc než „přátelské“ polétání“, tak by byla nutná nějaká optimalizace. To mě ale zatím moc netrápí, „není důležité vyhrát, ale zúčastnit se“. Petr

  12. Tak to jo Petře. Mě zmátl ten graf výše, kde jsi byl za 30 sekund v 90 m, ale možná jsi odstartoval do klesáku 🙂 . V minulém kole Ti to do těch 120 m za 30 s létalo. Stejně bych ale zkusil menší vrtuli. H.

Komentáře nejsou povoleny.