První závody v nově zrozené kategorii malých výškoměrů, jako obvykle 🙂 , v Hořicích. Letiště i soutěž byly připraveny skvěle, taky jako obvykle!
Hlavního organizátora Petra se mi však nepodařilo zachytit v při létání, na snímku „pouze“ přepočítává úplatky, pardon, vklady 🙂 . Mimo to, že dokáže připravit perfektní soutěž, také nebo hlavně skvěle létá. K vítězství v novopackých káčkách minulý týden připojil i 3 tisícovky v sobotu a po zásluze vyhrál základní část. Blahopřeji!
Daidalos má mezi „malými“ modely stejné postavení, jako u nás kdysi měla Škodovka. Najdou se i jiné konstrukce, ale 2/3 „trhu“ patří Ypsi. Aby si soutěžící modely vůbec poznali, je nejlépe si jej nechat podepsat.
Vzácná návštěva až z Ostravy. Tedy až… Prý to mají do Hořic 2 hodiny autem, to je stejně jako z Děčína 🙂 . Pilotuje Aleš Krátký, našeptává Petr Koláska, administrátoři Stoupáku a tvůrci pravidel RCEV. Co jsem si stačil všimnout, Aleš létá velmi neučesaně (malinké vzepětí, krátký trup – model se pořád vrtí), ale model „upáčkuje“ a ve vzduchu udrží a to je to, oč tu běží 🙂 .
Ještě vzácnější návštěva – Bücker T-131 Jungmann s rakouskou registrací OE-CGH při téměř nožovém průletu nad hořickým letištěm.
Jarda Kuba s Etalonem. Osvěžující pohled na „něco jiného“.
Další „jiný“ model – Tilia 25, stavěl Ruda Vybíral, létá Jirka Váňa.
I novapačtí létají s modely vlastní konstrukce, i když tady se model dožaduje opravy či úpravy.
Hradecký Petr Nehera zjistil, že kormidla na pokyny reagují nevypočitatelně, jako příčinu odhalil uvolněné lože serv v trupu. Naštěstí to zpravilo pár kapek vteřiňáku.
Rodinný tým Horáků – opět syn úspěšnější otce! Jen tak dál kluci, držím palce.
Do posledního kola Martin nasadil „velrybu“.
Bude-li někdo tvrdit, že v Hořicích foukalo až moc, není to pravda 😉 . I s Easy Starem jsem si zalétal 😉 .
Mirek vykonal nejdelší pochod dne, když přistál asi kilometr od startu. Ono totiž opravdu foukalo 🙂 .
Pro potěchu duše. Vedle stála ještě moderní Honda, ale Jawa byla hezčí!
Vlákno s komentáři na Stoupáku.
Výsledky
A teď „subjektivnější“ část, nejprve tři poznámky k pravidlům.
- Možnost opakování letu je výborná věc, zejména při podmínkách, které v sobotu panovaly. U většiny pilotů to obnášelo přistát, rozpojit drát od baterky, znovu zapojit a odstartovat. Viděl jsem ale i jen nízký průlet ❓ .
- Zaslechl jsem názor, že by možná bylo bývalo lepší zavést pracovní čas třeba 11 minut a nechat měření času na časoměřičích. Současná úprava má dvě „nevýhody“. (a) klade nároky na pořadatele, který musí zajistit technické zázemí, RCEV tak v podstatě nejde uspořádat bez počítače a časomíry, což k rozvoji kategorie nepřispěje; a (b) pořád existuje možnost rozdílů mezi hlavní „houkačkou“ a stopkami časoměřiče (což pravidla mimochodem neřeší), ať již v rozdílu rychlosti jednotlivých hodin nebo i třeba vlivem větru, vzdálenosti startoviště apod.
- Finále bych zrušil (a nejsem sám).
A následuje „sebekritika“:
Létal jsem hanebně. Zaslechl jsem jednoho pilota, jak si stěžoval na nezalétané éro, ovšem s tím, že 90% jsou ruce a jen 10% model (viď Jirko 😉 ). Dovolím si nesouhlasit, ruce jsou jen 88% a na model spadá 12%! Nejsem schopen donutit Castora, aby létal tak jako před Poříčím, kde přišel o kus křidélka, a se starým rádiem. Sebekriticky ovšem uznávám, že jsem tomu ovšem moc úsilí nevěnoval.
Ale hlavně, mě to v sobotu nějak nebavilo. Na závody jsem se těšil, ale v podstatě jsem celé dopoledne myslel na jiné věci než létání. Dokonce jsem odjel předčasně, ještě před finálovými lety. Stydím se ještě teď, všem účastníkům i pořadatelům se omlouvám 😳 . Snad bude líp, už nadcházející sobotu v Suché 🙂 .
Honza
21.4.2014
Ahoj Honzo, dík za tradiční reportáž. Krátce se vyjádřím k těm třem poznámkám v závěru.
1. Na opakování nemám jednoznačný názor, přestože počasí tomu jakoby nahrávalo. Zkusil jsem si to třikrát a z toho dvakrát jsem následně naletěl o něco lepší čas, ale to bylo jen tím, že jsem to v prvním pokusu v nějakých 50-ti metrech „zabalil“ a šel rychle na přistání, pokud by možnost opakování nebyla, patrně bych to i bez toho dotáhl na podobný čas… a naopak, kdybych si odpustil opakování ve druhém finále, bylo by to s náskokem první místo 🙁 .
2. Delším pracovním časem bychom se vzdalovali od F5J a nepřijde mi to rozumné, navíc o nárocích na pořadatelskou techniku mám jiný názor. LED hodiny jsou příjemný bonus ale není to nutnost, přenosný počítač máme dnes skoro každý, rozlosování se dá vytisknout doma před soutěží a jednoduchý autozesilovač a malý tlakový reprák se dá koupit i za tisícovku. Nic jiného není potřeba.
3. Na zrušení finále bych jako ředitel v tom větru měl asi nárok a zřejmě by moc lidí neprotestovalo, ale vzhledem k mámu umístění jsem nechtěl být zpětně obviňován… 😉 .
Na druhou stranu, když počasí vydrží, finále je moc pěkná podívaná (viz mnohá loňská F5J finále) a myslím že to stojí za tu ztrátu času.
Ahoj Petře, díky za vlídná slova a hezkou soutěž.
(1) má podle mě tu výhodu, že si člověk zalétá, když už na to má 10 minut 🙂 .
(2) a (3) jsme diskutovali v „zákulisí“ a já bych byl pro.
Jinak můj názor je pořád stejný: RCEV = F5J s „malými“ bez dalších podmínek. Ale když už mají být (či jsou) RCEV jiné, měla by pravidla být co nejjednodušší na létání i organizaci (nejen na techniku). Ale že bych kvůli tomu nespal, to zase ne 🙂 H.
Díky za článek.
Zítra vyjde i můj, tak nebudeš sám. Jinak škoda toho počasí no 🙁
Pro čtivce http://stoupak.cz/17-souteze/reportaze/99-prvni-oficialni-rcev
Ahoj Aleši, díky za odkaz.
Na vítr si nestěžuji, klobouček mi vítr shodil jen jednou, kšiltovku jsem vytahovat nemusel 🙂 . Joe Wurts někde na RCGroups napsal, že za 40 let soutěžení nepamatuje soutěž, která by byla přerušena nebo ukončena kvůli větru. Ostatně, pokud se soutěž koná na rovině a ne v horách, je podle mě limit našeho sportovního řádu v podstatě nedosažitelný. H