Mistrovství světa F3B


„Zblbnut“ čtením lomcováku, vypravil jsem se „na čumendu“ na Mistrovství světa F3B do Nardtu, vesnice kousek od Hoyerswerdy v Lužici, z Děčína slabé dvě hodinky autem po okreskách.

Bohužel bylo ráno pod mrakem a to se pilotům nelíbilo, muselo se čekat, až se mlha rozplyne. Létala se úloha „rychlost“, což pro nezasvěcené (i mě :-)) obnáší 4 průlety po bázi 150 m.


Leštidlo, hadříky, papírové ubrousky, křídlo se musí lesknout!


Startuje se na navijáku, při startu je nutno silon pořádně napnout…


… aby se využilo veškeré dostupné energie. Panovalo ale skoro bezvětří, takže dosahované výšky byly prý „malé“. Zde startuje myslím náš Jirka Baudis.


Vrací se ovšem naštvaný, protože pomocník se po přistání snažil naložený model chytit, což skončilo zkrvavenou rukou (jak je vidět na dalším obrázku) a pochroumanou náběžkou (pravé křídlo kousek od kořene).


Takže se lepí a Japonci, jako vždy a všude, fotí.


Pilot se má vracet ze startoviště vysmátý, zde Honza Stonavský s časem myslím 16.46.


Nejrychlejší pilot v kole však dosáhl 16.17 sekundy (zatím – dle výsledků na internetu to po mém odjezdu bylo ještě lepší 🙂 ).


Náš třetí pilot Petr Fusek.


Ne všichni se vraceli do stanu zvesela. Ona je to opravdu náročná disciplína.


V F3B se létají v každém kole tři úlohy – rychlost, tj. 4 průlety na čas, vzdálenost, která obnáší co možná nejvíce průletů v daném čase, a termika – klasicky 10 minut + přesné přistání. Zejména první dvě úlohy jsou prý rozhodující a modely jsou tomu uzpůsobené – vypadají všechny stejně, s klasickým křížem jsem snad viděl jediný eroplán.


Povinností jsou obaly na křídlo i ocasní plochy, které se snímají jen když je to opravdu nutné. Traduje se dokonce, že s nimi pilot i odstartoval :-).


I Argentinci lepí (a pijí maté) 🙂


V úloze rychlost je pracovní čas 4 minuty, v jehož průběhu může pilot vykonal libovolný počet pokusů (více než tři se ale asi nestihnou). Praskne-li silon nebo se pilotovi nezdá dosažená výška, rychle přistane, pomocník mu model přinese, jiný pomocník připraví naviják – je to týmový sport. Zde je v akci australský tým (pilot John Skinner z Tasmánie :-)).


Po přistání do trávy je však model třeba pořádně „vyleštit“!


A nový start 🙂


Přejte našim klukům štěstí. Mistrovství končí v pátek a opravdu to není daleko – jeďte se podívat.

Honza
7.8.2013