Drobky – 1.5.2009

K „záhadě převodovek“
(Zpravodaj Hořejší model z 22.4.2009)

Ivan Hořejší napsal do svého „Zpravodaje“ ze dne 22.4.2009 kraťoučký článek s podtitulkem „Proč si vlastně komplikovat život převodovkou, když existují „pomaloběžné“ motory „oběžky“?“

Doplnil bych následující:
Účinnost vrtule závisí především na poměru dopředné rychlosti letu a obvodové rychlosti listu (více k tématu je jinde na těchto stránkách). Při určitých poměrech rychlostí je účinnost vrtule s menším poměrným stoupáním větší než vrtule s poměrným stoupáním větším (viz graf). Pravdou ale je, že vrtule s většími stoupáními mají větší maximální účinnosti a s převodovkou se do příslušného pracovního bodu lze dostat snáze.

Výkon vrtule totiž roste se třetí mocninou otáček a (v prvním přiblížení) s pátou mocninou průměru. Když tedy například použiji převodovku 2:1, klesnou otáčky na polovinu a průměr vrtule se zvětší přibližně o 50% (platí, že 0.5^3*1.5^5 je asi 1). Obvodová rychlost vrtule ale klesne (0.5*1.5=0.75) a pracovní bod vrtule se posune na diagramu doprava směrem k větším účinnostem. Toto, a nikoliv poměr stoupání ku průměru, je důvodem větších účinností reduktorových pohonů.

Další obrovskou výhodou převodovek (ve srovnání s oběžkami „napřímo“) je snadná montáž do přídí elektrovětroňů. A výkony špičkových „inrunnerů“ jsou fascinující (alespoň pro mne).

Ale nejsou růže bez trní. Daní za vyšší výkon, snadnější montáž a (v některých případech) i vyšší účinnost vrtule je větší cena, složitost a nároky na údržbu. Navíc se v celkové bilanci nesmí zapomenout ani na účinnost převodovky, ve které se také 3-4% výkonu ztratí. Někde jsem četl, že při konstrukci velkých letadel platilo pravidlo, že pokud nelze reduktorem získat alespoň 10% na účinnosti vrtule, převáží nevýhody převodovky. Domnívám se, že něco obdobného platí i pro modely.

RC Revue 5/2009

Yak nebo Jak?
Proč jsou ruská letadla nazývána anglicky? Myslím Yak a Sukhoi, když jsou to Jak a Suchoj. Na mě to působí až trochu komicky:
„í-ák“ a „suk-hoj“.

I když čtu časopis téměř celý, mám vždy radost, když je tam něco o větroních. Tentokrát mne potěšili recenzí větroně Sirius od Reicharda. Můj syn Vojta létá s menším Mefistem, což je podle mě moc povedený model, někdy mu věnuji samostatný článek.

A nakonec ještě jednu poznámku kulturní – čtu i „RC Modely“ a nemohu se rozhodnout, který časopis je lepší. V jedné kategorii ale dostává RCM těžce na frak – v pravopise. To nemají na korektury?

Jan Kubica
1.5.2009