„Káčkizace“ Majny

Příští sobotu, 31.7.2010, nastane snad *) pro mě historický okamžik. Chystám se být v Hořicích a létat „káčka“. K tomu je však potřebný pravidlům odpovídající model.

Jediným z mých modelů, který přicházel v úvahu, byla Majna. Ale neměl jsem motor a také je podstatně lehčí než je oněch potřebných 500 g.

Takže motor: i když jsem se zhruba před rokem kasal, že „čínu“ nikdy, nakonec jsem lákavé nabídce podlehl, a před nějakým časem pohony do onoho dvoumotoráčka objednal. Ohledně motoru pro RCEK jsem se ale rozhodoval déle, přeci jen má jít o soutěžní stroj.

Protože jsem měl volný regulátor RAY 18A, chtěl jsem se vejít do jeho proudového omezení – tedy „ne úplně vysoké“ kv. Pro napětí 7.4V vrátil pro Axíka a „čínu“ Drivecalc následující hodnoty:

Motor Vrtule Proud Účinnost Výkon
AXI 2208/26 10×6 15.5 A 64.1 % 73.5 W
Turnigy 2826-1650 10×6 16.1 A 54.7 % 65.2 W

Tedy, ta účinnost TG je naprosto zoufalá, ale protože má jít o 1. pokus (co když mě to nebude bavit, že?) a jsem vrozeně lakomý, nakonec jsem si objednal TG (trvalo to asi týden od objednání, než přišel).


Tedy, ze zpracování motoru opravdu odvázaný nejsem, ale vrtulí točí. Překvapil mě regulátor – má krásně měkký rozběh i brzdu.

Pokud by někoho zajímala čísla:
S vrtulí 9×5 (na 42 mm) při napětí 6.8 V „žere“ 11.8 A, tj. příkon 80 W, při napětí 7.8 V potom 14.8 A, tj. příkon 115 W. Se „správnou“ vrtulí jsem ho ještě nezměřil.


Baterka je také čínská, původně ze zásilky k dvoumotoráku. Protože používám MGM nabíječku, která má „geniální“ (kdo to proboha vymyslel) zapojení balančního konektoru, protože původní baterka měla silové vodiče jak od temelínského generátoru a protože jsem tu měl starou „rayku“, odpájel jsem všechny dráty ze staré baterky a připojil je k nové. Jsem na pájení „kopytník“ – snad to vydrží.

Další na řadě byla hmotnost. Chybělo 80 g. To je 1 dm2 „jedničky“ plechu.


Nechal jsem si tedy z nerezového plechu vyrobit vaničku. Dole má suchý zip, kterým se vlepí do trupu, zip je i uvnitř vaničky pro přidržování baterky.


Vrtule je malá, na konce listů nalepím kousky izolepy (uvidíme, co na to pořadatel 🙂 ).


Majna v celé své kráse. Dneska prší, tak se nedá létat, ale ještě na to mám celý týden.

Soupeři, nebojte se:
– stoupavost bude tak 6 m/s (vypočtená „mým-kalkem“)
– Majna nemá brzdu (jen rozklápěcí směrovku) a praštit se s ní nedá 🙂
Budu pouhopouhý účastník (zato v neděli na Autonomy se třeste!).



A nakonec ještě fotka toho mého dvoumotoráčka (GA-7 Cougar). Už ho stavím asi dva roky :-(, ale už se to snad chýlí ke konci. O něm ještě napíšu.

Honza
22.7.2010


*) Chcete rozesmát pánaboha? Vykládejte mu o svých plánech na odpoledne.

Komentáře: 4

  1. Naměřené hodnoty s 10×6:
    – napětí 7.8V, proud 18.9 A, příkon 147 W (po asi 7 sekundách od nabití)
    – 7.4 V, 17.1 A, 126 W (po asi 52 sekundách chodu motoru od nabití a dvou 10 minutových letech)
    H.

  2. Pomalu začínám litovat, že jsem byl tak odvážnej 🙂 a poslal přihlášku. Dneska jsem zkusil potrénovat, na EXka by to dalo necelých 1600 :-(, na termiku jsem narazil jednou a foukalo z kopce.
    Poznatky:
    – když vystoupám tak vysoko, aby to těch 10 minut „napadalo“ (což znamená alespoň 40 s motoru), stejně na éro nevidím, začínám řídit až tak ve 150 m, nejlepší je to tak okolo 50 m, ale těch bublinek už teď asi na 10 minut nikdy dost nebude;
    – přistát se s Majnou nedá, ale koukal jsem, že v pravidlech je 15 m páska :-), ještě si s tou rozklápěcí směrovkou „pohraju“. H.

  3. Co pořadatel na malou vrtuli ??
    Honzo pokud máš 11/6, klidně ji tam dej. Můžu ti půjčit 12.5/6, na motoru kv1650 jsem ji zkoušel a chodilo to dobře, max. 22A prvních pár sekund, pak to padá pod 20, to Ray 18 klidně zvládne…

    1. Petře, díky moc za nabídku. Já jsem to „vyřešil“ svou oblíbenou izolační páskou (asi na počtvrtý se mi povedlo i vrtuli vyvážit). Letí to 🙂

      Jedu jen na výlet, naprosto bez ambicí. O to víc se těším. H.

Komentáře nejsou povoleny.