Drobky – 20.6.2010

Korespondenční soutěž X5J, návrh pravidel pro korespondenční soutěž na příští rok a zamyšlení nad tím, zda by nebylo termiku lepší létat v hale (nebo alespoň za naprostého klidu).

X5J
V sobotu odpoledne jsem odlétal americkou korespondenční soutěž X5J. Bylo pěkně, sice větší část oblohy zatažená, ale občas sluníčko vykouklo. Silnou termiku hodnou toho jména jsem našel jen v 1. kole, v dalších dvou to byly takové „nulky“, které se rychle rozpadaly, prokládané rozsáhlými oblastmi klesání. Létal jsem s Castorem a tříčlánkem – 550 W a 1200 g, stoupavost nějakých 18 m/s.

1. 9:58, motor 8 s, přistání 350 cm = 611
2. 9:54, motor 9, přistání 80 cm = 615
3. 10:00, motor 14 (2x) = 586

Celkem 1812 bodů.


Vysoká tráva mi zkazila přistání v prvním kole, ve druhém jsem byl zase moc rychlý :-). Obrázek je ze 3. kola, kdy jsem přistával na čas, nikoliv na bod.

Tedy, je to úžasné mít takto stoupající termický stroj. Přesto asi vrátím 2čl. Zaprvé je model lehčí (a těch 10% je znát), ale hlavně mi to přijde takové nesportovní. V podstatě mě nic nenutí honit termiku nízko, přimotorovat si o 5s déle (cca 100 m výšky) je mnohem jednodušší. Jinak řečeno, cena „motoru“ je příliš nízká ve srovnání s přistáním a jeho případným nehodnocením.

Pravidla X300
(což možná bude příští rok korespondenční soutěž RCEX)

Hlavním cílem je zjednodušení RCEX, aby si soutěžící mohl skóre spočítat rovnou po letu bez počítače či kalkulačky.

  1. Tedy, bude čisté MMR bez pokuty za další motorování. Dlouho jsem o tom přemýšlel, to MMR-P(okuta) má také něco do sebe, ale s čistým MMR se bude létat níže :-).
  2. Koeficient na motor bude buď jedna nebo dva:
    – příkon do 300 W/kg – koeficient na motor 1
    – příkon mezi 300 a 600 W/kg – koeficient na motor 2
    – větší výkonové zatížení být nesmí.
  3. A největší změna – budou se sčítat „špatné body“
    body = sekundy chodu motoru (případně krát 2 pro větší výkony) + sekundy odchylky od maxima + celé metry od přistávacího bodu krát 3 (samozřejmě pouze do maxima 30 bodů).

Takže, když budu motorovat 25 s, přistanu 9:57 a 3.5 metru od bodu, budu vědět téměř okamžitě, že jsem nasbíral 25 (motor) + 3 (odchylka od 10 minut) + 3 (celé metry od bodu) *3 = 37 bodů. Snadné, rychlé, okamžité :D. A samozřejmě vyhrává ten, kdo má těchto „špatných“ bodů méně.

Termika – pomáhá nebo škodí?
Je to taková „záhada“. Kdyby se létalo za absolutního klidu, bez stoupáků, bez klesáků – byly by mé výkony lepší nebo horší?

Zdá se mi, že v Autonomy vždy spotřebuji 1/2 motoru na 3 nepodařené starty. Klíčem k úspěchu se tedy zdá být vyhnout se klesákům, nikoliv najít stoupák. Protože klesáků je z principu vždy víc, tak pokud je ta předchozí věta pravdivá, mělo by se při létání „v hale“ dosahovat lepších výkonů.

Při pohledu na statistiky se mi zdá, že tomu tak je.

Tedy, závěr je to děsivý. Naštěstí jsme my, lidé, tvorové od přírody soutěživí a věříme, že s použitím znalostí, zkušeností a trochy toho štěstí přírodu „oblafneme“. A i když se to vždy (tedy většinou 😆 ) nepodaří, je to alespoň mnohem větší zábava, než dělat věci „na jistotu“.

O dění jinde
Španělsko
Přes X5J (mimochodem, na toto kolo X5J dokázal „zblbnout“ 15 lidí) jsem si začal dopisovat s Javierem Iglesiasem z Madridu, pořadatelem soutěží K4 a K6 (doba chodu motoru omezená T=4 nebo 6 * M/P).

Dohodli jsme se, že mu napíšu článek o Autonomy a on na oplátku článek o elektrovětroních ve Španělsku (ještě ho nemám 🙁 ). Adresa webu je zde a link je i mezi odkazy rcex. Na španělských stránkách je vedle odkazu na rcex i odkaz na slovenské f5jfun (uveden jako český F5J web, nějak jsem mu zapomněl vysvětlit, že už je to rozdíl 🙂 ).

Itálie
V Itálii „vymysleli“ pravidla pro výškové spínače: RES, max. 2 m, min. 16 g/dm2, motor napřímo a 120 m/30 s. Předepsán je spínač se záznamem a nejlepší ustanovení je, že pokud někdo přijde s něčím, co se tvůrcům pravidel nezdá, „zkrouhnou“ ho.

USA
Tento víkend se v Americe létala první soutěž výškových spínačů a malých outrunnerů. Spínače jsou samozřejmě od Soaring Circuits, tj. bez záznamu. Více informací je na RCGroups. Líbí se mi, jak se 3 měsíce na tu soutěž těšili a připravovali – závidím.

Honza
20.6.2010

Komentáře: 2

  1. Honzo, škoda že sis X5J nepřijel v sobotu odlétat do Hořic, ráno bylo sice taky skoro zataženo, ale postupně po obědě se oblačnost snížila pod 50%, a to byly převážně až kýčovitě krásné kumuly pravidelně narovnané za sebou jak z amerického kresleného filmu. Termika k tomu samozřejmě odpovídající, kamarád točil bez problému termiku s 6kg ASW (80g/dm), já jsem vzal NYXe do 669m (podle záznamu z výškoměru) – škoda že mě to pak už nebavilo, viditelnost byla super, teď s odstupem lituju, že jsem nepokračoval dál, možná i ten kilometr by bylo vidět… stoupalo to stále skoro 3m/s.

    Ještě poznámka k Autonomy. Napadlo mě, že Italové, když létají na baterky a ne na čas, by si mohli občas pomáhat přimotorováním na malý výkon. Když se začne člověk chytat v malé výšce, třeba by se chvilku 30% motoru hodilo??

    1. Ahoj Petře,

      to počasí závidím – tady u nás to bylo takový všelijaký, ale možná o to je to větší zábava, když se „musí“ nalétat (=kyselé hrozny :D).

      S tím „pomáháním malým motorem“ máš určitě pravdu, i když si nejsem zcela jist, zda není lepší pustit 100% na kratší dobu. Možná ne, nevím. Až budou jednou limitery, tak bude po problémech 🙂 H.

Komentáře nejsou povoleny.