Drobky – 20.9.2009

X5J – 19.-20.9.2009
Zase jsem to „prokaučoval“ a se soutěžením čekal až na neděli. Zatímco v sobotu bylo krásně jasno, dnes byla obloha zatažená, dokonce nízkou oblačností. Samozřejmě se v průběhu létání mraky rozpustily a najednou nosilo celé nebe – zákon schválnosti je zákonem přírodním!

Létal jsem s Havranem s „unaveným“ tříčlánkem:
1) 10:00, motor 34 sekund (2x) = 568 bodů
2) 9:58, motor 23, přistání do 2 m = 603 bodů
3) 9:58, motor 32 (2x) = 568
K tomu ještě 3 body za teplotu, celkem 1742. Celkový pocit = ostuda.

Po letech soutěžních jsem „to tam ještě jednou hodil“ jen tak a najednou byl problém dostat model dolů. Úplně normální, že?

Honza Kadlec to tento víkend „vzdal“, ale příště prý nám všem ukáže :-).

Rychle nebo pomalu nahoru
Jak rychle by měl stoupat elektrovětroň? Když ponechám stranou, jako neobjektivní, i když nezanedbatelný faktor,  adrenalín, vychází mi to takto:

  • – čím menší rychlost stoupání, tím se zdá být větší účinnost pohonu, asi to neplatí 100%, ale ve většině příkladů ano. Pokud je tedy kategorie nastavena „na účinnost“ (RCEX, například), je určitě výhodnější pomalejší stoupání. Můj odhad je, že při osazení 3čl. nebo 2čl. je rozdíl ve výsledku za 3 kola okolo 20 bodů ve prospěch 2čl.;
  • – na druhou stranu malá stoupavost neumožňuje moc taktizovat, občas je třeba stoupák dohnat, navázat na dravce (nebo jiný model), případně rychle „zmizet“ z oblasti klesání, a k tomu jsou potřeba „koně“.

Takže pokud není bezvětří, jeví se, mně osobně, jako lepší, pokud model stoupá rychleji, ale zobecnit si to netroufám.

Kalendář
V neděli 27.9.2009 bude soutěž RCEN v Roudnici nad Labem (zdá se, že se tam chystá celá česká špička – asi někomu chybí nějaká „tisícovka“ 🙂 ).

V neděli 4.10.2009 bude soutěž RCEN v Písnici v Praze. Po RCEN bude ještě Autonomy.

Od 28.9. do 4.10. bude 9. kolo korespondenční soutěže RCEX.

Jan Kubica
20.9.2009