F5L Neratovice – 29. 10. 2023


Závodit s termickými elektrovětroni po státním svátku vypadá jako pěkně blbý nápad. Však nás také při nástupu Láďa oslovoval jako pacienty. Ale den vyšel jako vymalovaný 🙂


V Neratovicích se parkuje v roští 🙂 . Martin musel ještě před soubojem se soupeři „pokořit“ neposlušné servo.


„Prodávání odpustků“ 🙂 . Nás pilotů nakonec přijelo 22, soutěž pořadatelé vypsali na šest kol po pěti skupinách. Přiznám se, že jsem měl strach, že to nestihneme, už máme zase normální čas a v půl páté je tma …


… ale popoháněči s megafonem dokázali divy … i když Petře, na Jirku nemáš 🙂 . Bábovka byla výborná, jen bych příště prosil nakrájet. Dávat neúspěšným pilotům do ruky nůž by se mohlo šeredně vymstít 😉 .


Moc rád jsem Kulíšky viděl. Ivo patří k několika málo pilotům, kterým jejich pilotní umění (ostatní nechť prominou) nepokrytě závidím a obdivuji jej.


Konzultace uživatele s konstruktérem…


… Ivan zanedbává Wiki, s Resikem se mu létá lépe.


Dalším pilotem, na jehož pilotáž se moc rád a s obdivem koukám, je Libor. Celou soutěž odlétal s Wiki, Eli a Purito nechal číhat v záloze. Každý model má jiné zbarvení …


… to Tomáš má všechny modely stejnobarevné. Akorát že na displeji vysílače je podle zbarvení nerozliší …


… hlavně, že si model ve vzduchu s jiným nesplete. Purito je nádherné, už se dá koupit i v Česku od Ivana Hořejšího.


Další Wiki – Martin si mě vybral na měření, až doma jsem si všiml, že vlastně neřídí 🙂 .


Trochu jiný (širší) trup pod stejným křídlem.


Láďa nelétal, fotil, natáčel, zapisoval a v polovině soutěže zmizel – jen z letiště a musel, kvůli rodině 😉 .


Dva sponzorské obrázky – hezké modely to Jirka „Star“ Hvězda dělá – Tristar …


… a Starmade (pokud ne, opravte mě prosím). Počasí bylo divné, beztermické, vítr chvílemi slabý a většinou žádný. Pokud jsem si všiml, jen v jedné skupině nalétali všichni maximum, v mnoha případech záleželo jen na tom, kolik modely naklouzají.


Pilot se má při návratu z letu usmívat, Pavlovi se let povedl a Ivovi evidentně také 🙂


Pryč jsou doby, kdy se nabíjelo přímo z autobaterie. ERESky moc „nežerou“ 🙂 .


Vašek je věrný Resikům …


… i když tento už se prý do luftu nepodívá. Asi BEC, protože vysílač prý ještě stačil ohlásit ztrátu napětí. Petr věren přikázání pomocníka se odvážně vrhl do chřestu a model Vaškovi přinesl. Podle mě to opravit půjde, ony se ty balzové modely štípou „logicky“, stačí trochu lepidla, přebrousit, přelakovat a může se jít opět létat.


Ředitel soutěže má krásně „namalovaného“ – taky Resika …


… i osobního trenéra.


Velká plocha, přísně eliptické tvary…


… plovoucí výškovka. A samozřejmě Miloš je ostřílený pilot, jemuž dnešní povětří nečinilo potíže.


Jirka R. vybavil Kiwi nouzově motorem …


… a přijel nám zatopit. Asi se dopustím neomalenosti, ale aktivní piloti měli dneska trochu smůlu. Každý výlet z komfortní zóny nad silnicí byl nemilosrdně potrestán.


A ještě jednou Jirka společně s Tomášem, který se na nás přijel jen podívat (prý ho elektry neberou 😉 ), a Gejzou.


Gejza je svéráz, s kupovaným modelem by nelétal …


… zde je trochu moc vysoko a trochu moc rychlý, ale půda byla kyprá 🙂 .


Jarda létal klidně a dlouho, zaslouženě vyhrál …


… že by na tom velkém eliptickém křídle Starwooda něco bylo?


Jedině v Neratovicích jsou si pořadatelé vědomi toho, že soutěží modeláři, kteří nejvíce ocení „něco na modely“.


Tak kdopak si hodnotné ceny odnese? Výsledky před škrtáním jako obrázek, ze Stoupáku.


Junioři …


… senioři. Blahopřeji kluci i pánové.

Páni pořadatelé (Jirko, Petře, Vašku, Láďo), nevěřil bych, že je možné konce října uspořádat takto hezký podnik, děkuji moc.


O svých výkonech dnes nemohu říci nic pěkného, za beztermického bezvětří chodím létat jen když potřebuji změřit poláru 😀 . Na mých záznamech jsou jen strmější nebo pozvolnější úpadky 🙂 . Ale užíval jsem si společnosti kamarádů, vždyť teď budeme mít půl roku pauzu. Tedy hezké Vánoce 🙂 .

Honza
29.10.2023

Komentáře: 16

  1. Bylo to docela zajímavé létání, mimochodem nesouhlasím s „komfortní zónou u silnice“, nosilo (nebo alespoň drželo) pokaždé trochu jinde…

    Co z toho mám za technickou úvahu – přijde mi, že pro podobné podmínky by asi bylo žádoucí mít nějaký klidový model, řešený ale jako klidovka spíše „přes profil“ než hmotností. Tedy tlustší, klenutý a tak, hloubka asi větší, hmotnost přitom tak nějak „normální“, ne vyloženě nutně extrémně malá.
    No bude v zimě o čem přemýšlet 🙂

  2. Ahoj Honzo.
    Pěkné fotečky jsi pro nás opět nafotil… Díky!
    V reportáži nemusíš být ale tak skromný, vždyť ty sám jsi velmi dobrý pilot!
    Jinak jak píše Tomáš, taky jsem dnes přemýšlel o modelu do podmínek, jaké byly v neděli a pro F5L by to chtělo konstrukčně i profilově jinak řešené křídlo než na F3L. Mám pár nápadů, ale na druhou stranu, toto byla zatím první soutěž na které byla taková nouze o termiku. No uvidíme v zimě…

  3. Ahoj Tomáši a Ivo,
    děkuji za komentáře i náměty k zamyšlení.

    Model do klidu – potřeba: přemýšlel jsem o něm už po těch našich hrušovanských hrátkách, které se odehrávaly většinou za podobného povětří, jako bylo v neděli v Neratovicích. Dospěl jsem k názoru, že takový model nechci. Aby byl takový model „ospravedlnitelný“, tj. s výkony v klidu o dost většími než model „normální“, znamenalo by to tolik kompromisů, že by bylo tak málo příležitostí k létání, že bych s ním stejně neuměl létat.

    Model do klidu – konstrukce: nevychází mi to stejně jako Tomášovi. Spíše na minimální hmotnost (pod 250 g), hodně tenký profil (B6356?), štíhlost tak 15, možná víc, tj. nejspíše křídlo z plné balzy. Podle mě navrhnout a postavit „extrémní klidovku“ není lehký úkol. Ovšem když se podívám na modely nedělních vítězů, tak jsou „autobusy“, takže možná jsou mé představy pomýlené.

    Podle mě je důležité mentální nastavení pilota. Mně se chvílemi zmocňovala beznaděj, asi by bylo bývalo nejlepší vytrimovat eroplán na velké kruhy a nechat ho pomalu spadnout, tedy kdybych to uměl 🙂

    A nakonec k pilotům: došlo mi, že mám vzory – jsou to lepší piloti než já, ale mají podobnou povahu a nakonec i styl létání. I když si jdu jen zalétat, tak se v duchu ptám, co by asi v podobné situaci udělal můj vzor. V ERESkách to padlo na Tebe, Ivo, a Libora.
    H.

  4. Ona tedy štíhlost 15 dělá plochu křídla cca 26dm2, což i při hypotetických 250g zas tak zázračné plošné zatížení není (jen lehce pod 10g/dm2).
    A když k tomu připočteš opravdu divoké Re při malé hloubce, tak opravdu jsi přesvědčen, že to bude lepší než model s plochou křídla kolem 40dm2, pomalým profilem a hmotností lehce pod 400g (tedy zatížení podobné)?
    Ten štíhlý speciál bude mít (asi) výhodu menšího odporu, ale jinak spíš jen problémy.
    Mě by to vycházelo na něco rozměry dost podobného Puritu, ale s hodně odlišným profilem a navíc subtilněji řešené pro stlačení hmotnosti ze současných cca 430g tak na 370-380g.
    Ovšem s konkrétní volbou profilu už zdaleka tak jasno nemám. Pár věcí mne sice napadá od relativně „normálních“ (třeba BE50) až po vyložené divočiny, které si snad raději nechám pro sebe, ale k nějakému jasnému přesvědčení je dost daleko a k rozhodnutí o skutečném zahájení stavby ještě dále…

  5. Tak naokraj ještě jedna poznámka – když už jsme u myšlenky štíhlého celobalzového křídla, tak to už by rovnou stál za pokus z historie dobře známý „Jedelsky“…
    Dalo by se to udělat rozhodně snáze, než plně frézované křídlo, tvar má jen přední část, kterou lze zcela reálně udělat i hoblíkem (vespod rovná), zbytek je rovné prkénko. Pokud by se člověk u klidovky smířil s absencí brzd, tak by to bylo dokonce až bych řekl vyloženě jednoduché.
    A ještě by to pro mne bylo úžasné retro a vzpomínka, jak jsem jako žák létal A1 s Juniorem od Graupnera – kdopak je tady tak starý, že bude vědět, o co jde?

    Jinak tohle nepíšu jako vtip, naopak mi tohle řešení vrtá hlavou už docela dlouho a podle mne by to vůbec nemuselo létat špatně…

    1. Ahoj Tomáši, nejde jen o plošné zatížení, ale i odpory. Někde na RCGroups to bylo popsané, ale teď to rychle nedokáži najít. Speciál do klidu bude „jednorychlostní model“, tj. lze ho optimalizovat jen na jednu rychlost (tu minimálního opadání). Tenké štíhlé křídlo asi jinak než z plné balzy postavit nepůjde, ale Jedelski asi ne, určitě ne se spodními žebry a tlustou odtokovkou. Juniora znám jen z katalogů, létali jsme se Suzi, takový jednokanál, ale už nevím, kdo ji vyráběl. H.

      1. No já bych si jen chtěl nechat ukázat, jak uděláš z plné (a navíc hooodně lehké) balzy ten B6356 (a obecně více klenutý tenký profil)…
        To prostě nevyfrézuješ z jednoho kusu, pevnost zadní části by byla asi dost tragická. Možná nějakou šílenost, jako byl kdysi špičkový model F1B (Wakefield) Espada, kde to bylo z řady dílů poslepovaných do profilu (náčrtek je na https://www.fai.org/wakefield-international-cup-1983 , ale kdysi jsem viděl i jak byl poskládaný z pásků plné balzy profil). Do tohohle fakt nejdu 🙂
        Mám doma frézovaný Madres a to celkem jde, ale je tam rovná spodní hrana, tak to vychází lépe, ale taky to má své vady (koneckonců kvůli nim má nalétáno tak málo).

        Jinak Junior byl volný model, na tehdejší zvyklosti hodně štíhlý se zajímavým prvkem, že měl jako nedílnou část i turbulátor (takové frézované trojůhelníky). Susi byla RC jednokanál, dělala to už dávno zaniklá firma Wik.

  6. Ahoj stavitelé a skvělí teoretici. Zasílám Vám inspiraci z letošního Rakouska, kde několik pilotů létalo s křídlem z plné balsy a letovkou 320g. V bezvětří letěli proti nám plus 30-60s.
    Já na sezónu 2024 zůstávám u Balu Bax a musím dodělat dva rozestavěné modely z dílny Star.
    Honzo opět skvělá reportáž a výborná buchta od Tvé paní.

    1. Miloš – zrovna tvůj Balu Max mi vůbec nepřijde marný a kdybys ještě spáchal nějakou odlehčenou verzi pevnostně jen na elektro, tak by to pro podobné počasí mělo k ideálu taky poměrně blízko…
      Jinak u všech těchto debat je strašný problém v tom, co je příčina a co následek. Píšeš, že vás Rakušani s 320g z pevné balzy pobili o 30-60s, ale měli jste v dané chvíli klasické modely o stejné hmotnosti (pak by to vypadalo na vliv hladkého křídla) anebo jste měli klasické těžší, kdy to pak zavání spíš vlivem hmotnosti. Jak by si stáli třeba proti Megalight Wiki, která je fakt nechutně lehká (já mám F3L 285g) atd.?
      No zkusím se na to v zimě trochu podívat, minimálně zkusím reálně porovnat opadání u pár variant – mám právě Wiki Megalight, pak celobalsový štíhlý MadRES a vedle toho „konvenční“ Purito, Wiki a Magic, tak zkusím pár letů s telemetrickými RXy s výškoměrem…

      1. Je pravda, že v Rakousku jsem měl Balu 540g a ještě s lichoběžníkovým křídlem. Moje nedělní elektro verze, total elipsa má rovných 500g s křídlem, které létalo v Chotěboři F3L za větru 6-8m/s. Měl jsem naložena na 620g a nejlepší výstřel jsem dal do 178m.
        Konstrukce má ještě hodně rezerv, ale určitě zůstanu u tuhého potahu s páskováním. Když se dívám na moje celkové nedělní lety v Neratovicích, tak jsem spokojen, jen kdybych nepodělal ta dvě přistání.

        1. Jak říkám – mně se tvoje řešení líbí… Zrovna to páskování mi naprosto dává smysl a v podstatě moc nechápu, proč se to u RES užívá tak málo. Varianta s trochu ošizeným nosníkem a hodně šetřená, aby spadla aspoň tak k 450g, by jako elektra v tu neděli byla k ideálu fakt blízko, za mne fakt respekt, tohle je pěkné.

          Já teda popravdě v té situaci na limity modelu narazil, sice 4té místo nevypadá zle, ale bylo to všechno vydřené strašně na hraně a limitem pro mne byl profil. Já prostě Purito s tím AG35/36/37 už tolik nezpomalím a nenavztlakuji – za normálních podmínek jsem spíš ve výhodě, protože hodně nadstandardně proniká a i jiné vlastnosti super, ale tohle už byl zkrátka extrém. Minimálně jeden z mých slabších letů bych při úplně stejné taktice, ale s klenutějším modelem, tak na 90% naletěl, tam jsem prostě chybu neudělal, jen mne to nepodrželo. Druhý slabší let byl trochu moje vina, tam se na letadlo nevymlouvám, ale to by byla škrtačka 🙂 Ten druhý slabší ale už trochu o letadle byl a nutně mi to hlavou vrtá 🙁

  7. Ahoj Honzo, díky za pěkné fotografie a excelentní komenář. Opravdu mě opustil BEC na réglu a chřest to jistil. Petr mě neopustil a model donesl, ale asi to budu mít dlouho na talíři.

    1. Ahoj Vašku, děkuji za pochvalu a doufám, že už máš model slepený 🙂 H.

Komentáře nejsou povoleny.