Školení rozhodčích ve Staňkově


Zima je dlouhá, chybí mi létání, zejména lidský kontakt se stejnými blázny, jako jsem já sám 😉 . Když jsem na Láďových stránkách www.res.cz spatřil pozvánku na školení rozhodčích, napadlo mě, že bychom si mohli udělat výlet na Chodsko. Nesměle jsem návrh přednesl ženě, ale zároveň jsem se vnitřně přesvědčoval, že je blbost jezdit takovou dálku. Na druhou stranu, co doma, že jo? Ve čtvrtek jsem si od Pavla nechal potvrdit, že akce bude, byť kvůli počasí bez letového programu, a začali jsme plánovat program na víkend.


Po přivítání a vzájemném seznámení se začalo školení v sobotu dopoledne. Hlavní slovo měli Ivoš jako zástupce svazu …


… a Láďa jako trenér (E)RESek, dnes oficiálně F3L a F5L, ale mně ty zkratky pořád nejdou z klávesnice 🙂 . Školení zde odbudu, mělo dvě části. Nejprve jsme diskutovali o obecné části našeho sportovního řádu, tj. zejména:
– označování modelů licencí, QR kódem, identifikačními značkami
– pojištění a případných škodách
– výkonnostních třídách
– organizování soutěží, atd.
Koho to zajímá (a mělo by každého), měl by si přečíst Sportovní řád.

Druhou část tvořil výklad pravidel F3L a F5L a diskuse o nich. Ani zde nechci zabíhat do podrobností, Láďa má spoustu podnětů do „Povolených odchylek od pravidel FAI při soutěžích v České republice“. Pro tento rok ale žádné výjimky nebudou.


Pavel byl překřtěn na „proviantního důstojníka“. Ze začátku sice vyhrožoval, že oběd bude mít tři chody – příchod, polévku a odchod, ale po bramboračce následoval skvělý guláš a když už jsme si hladili napapaná břicha, objevila se bábovka, štrúdl, koláče…


Ve Staňkově jsou modeláři zároveň i členy aeroklubu, symbióza je naprosto dokonalá, hangár …


… a ve stejné budově i modelářská dílna s „vosím hnízdem“.


Odjížděli jsme asi v 6 hodin večer, nádherný den. I na létání došlo (měl jsem s sebou Fury a Arado, neboť být na letišti a nelétat by mě velmi mrzelo), ale hlavně jsme navázali nová přátelství a rozšířili si letecké i modelářské obzory. To, že můžeme rozhodovat (ano i Hedvika 😉 ), se mi jeví ve světle sobotních zážitků jako naprosto nepodstatné.

Kluci, díky moc!

Honza
26. 3. 2023

Komentáře: 14

  1. Honzo, bezva článek o modelářské akci, na kterou se mi vůbec nechtělo, musel jsem se omluvit z plánovaného halového létání, ale nechal jsem se klukama ukecat a nakonec jsem byl rád, že jsem se zúčastnil. S Hedvikou jste neskutečně příjemní společníci a bylo mi potěšením strávit s vámi a samozřejmě i dalšími účastníky sobotu na letišti ve Staňkově. No a jaks viděl, staňkovští si to umí udělat hezký – navaří, napečou, zatopí a i o humor se postarají. 😁 .
    Láďa

    1. S Jirkou se nám nechtělo, ale rozchodili jsme to, protože víme, že vždycky přijedou fajn lidi a bude sranda. Byla. A bylo fajn, že jsme se poznali jihočeskou a severočeskou větev modelování (E) RESek. Ještěže nebylo počasí na létání, ani bychom si nestihli pokecat.

      1. Ahoj Láďo a Pavle, ani mně se nechtělo 🙂 . Ale takové akce bývají nejlepší, protože člověk nemá očekávání. No jo vlastně, teď se budu bát někam těšit 😀 .
        V každém případě jsem moc rád a vděčný za to, jak báječný den to byl. Dík!
        H.

  2. V úvodu tohoto vlákna https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4303599-F3L-RES-FAI-Proposals je ke stažení soubor s návrhy na úpravu pravidel F3L podané Slovenskem. RCGroups není oficiální zdroj, takže nemohu potvrdit, zda je to pravda (na stránkách FAI CIAM jsem to nenašel (což neznamená, že to tam není). Návrhy zahrnují:

    1) Pokud se poletí víc než 4 kola, nejhorší kolo se škrtne.
    2) Měřit se nemusí páskou připevněnou k bodu trvale, nýbrž lze použít i pásku přiloženou až po přistání.
    3) Zóna pro nulu za let je natvrdo 75 m.
    4) Při samoměření smí být maximální odchylka od měření tajného časoměřiče jen 1.5 sekundy namísto současných 3.
    5) Při nárokování opakovačky musí pilot přistát do 30 sekund poté, co se rozhodne opakovat, ne co nejdříve jako teď.
    6) Modely se smí zapichovat, tj. mohou přistát a mít ocas ve vzduchu.
    7) Model se může při přistání rozpadnout, tj. nepožaduje se letuschopnost.

    Můj dojem? Road to Hell (přeložte si to, pokud nerozumíte) 🙁 . Na druhou stranu FAI kategorie opravdu nemá být začátečnická, ale proč tedy někdo tlačil, aby se z „resek“ stala „eftřielka“???
    H.

    1. A s čím máš konkrétně tak velký problém? Já chápu, že má dost lidí odpor ke škrtání, ale „road to hell“ to fakt není, to je hodně přehnané…
      Legalizace zapichování je spíš „cesta z pekla“, ta současná pravidla toto omezující zní sice krásně, ale reálně jsou dobrá jen k hádkám na soutěžích (už jsem bohužel viděl opakovaně a to jsem přitom nebyl na zas tak moc akcích). Naokraj, přečetl sis opravdu současná pravidla? Ona totiž není (ne, fakt není!) nula za ocas ve vzduchu, je jen za kombinaci ocas nad zemí a zároveň čumák zabodlý v zemi, takže není nula za otočení na záda (kdy je ocas nahoru z principu), ale ani za nějaké zamotání do trávy – právě tohle je zdroj možných sporů a za mne je spíš dobře, když to zmizí. Je to bod 5.L.10.d…
      Navrh v bodu 3 je taky spíš dobře – prosté měření 75m od bodu je ve většině kategorií a je to daleko korektnější, než současná úprava, kde se dá stanovit skoro cokoli a s ohledem na délku startovací čáry to může vést k rozdílným podmínkám mezi startovišti.

      Nesmysl je jen bod 5 – po srážce může být přistát do 30s problém, ale hlavně to při skutečném poškození může být i velké bezpečnostní riziko, někdy je třeba sedat naopak veeelmi pomalu a opatrně, tohle nedomysleli 🙁

      1. Ahoj Tomáši, já nemám žádný problém technický, ať je to tak nebo tak, mně je to jedno. Štve mě ale, (1) že se pravidla protlačila „na sílu“, bez diskuse s kýmkoliv o smyslu pravidel, (2) že se někteří neumí smířit s tím, že není po jejich, hlavně aby to bylo tak, jak to chceme, jak jsme zvyklí z jiných kategorií. Stačí si přečíst ta zdůvodnění.

        Podle mě bylo záměrem, aby se nezabodávalo. Pokud se odstraní všechny odstavce, které to řeší (lépe či hůře, v tom s Tebou souhlasím), vzniknou pravidla jiná, s jiným záměrem. A to je podle mě špatně.

        Uvidíš, dopadne to jako s F5J, viz neškrtací nula a anti-turistické ustanovení. Mimochodem, Američané už mají návrh, kterým se to zase na příští rok zruší. Fakt skvělý.

        Jo, pravidla jsem četl a vím, že ocas ve vzduchu je společně s čumákem v hlíně (už to připomínáš poněkolikáté 😉 ).
        H.

        1. Ještě doplním – 75 m je na některých letištích opravdu mimo mísu, třeba v Lánech 🙂

          RESky mají být nenáročné na plochu (i když to platí zejména pro elektry)
          H.

        2. Ad F5J – já si upřímně myslím, že ty z (nejen) mého pohledu nesmyslné úpravy pro letošní rok prošly dost jako dopad covidu… Tohle je specifikum, které se RES netýká, ale šlo o to, že jak vlastně odpadly dvě MS/ME, tak tím odpadly i koordinace TM a další debaty, které pravidelně probíhají při těchto akcích, omezily se i jiné akce, kde je větší výměna názorů. Už na to (možná naštěstí) zapomínáme, ale sezóny 2020 a 21 byly opravdu na mezinárodní úrovni skoro mrtvé, paradoxně největší akce obou let nakonec klapla v ČR (SambaCUP), ale bylo toho poměrně málo. No a z toho vakua pak holt dost nešťastně prošly návrhy podané trochu okolo lidmi, kteří (nesporné minimálně u jednoho z nich) reálně zas tak moc tu kategorii nelétají. Pokud se to vrátí zpět, tak to bude fajn. Mimochodem ty návrhy tam opravdu jsou od USA i Bulharů, tedy z více stran.

          Zpět k F3L – jednak to je proposal, který se bude řešit až v dubnu a není vůbec jisté, že projde vše (reálně je daleko více proposals zamítnutých a tady to na rozdíl od výše zmíněných změn u F5J jde jen z SK). Ale jinak je hodně velká otázka, jaký je vlastně u tohoto stylu změn poměr sil.
          Obecně si ale dovolím tvrdit, že s tím „záměrem pravidel“ u zabodávání to je hodně sporné – prapůvodní pravidla RES totiž tohle ustanovení zdaleka neměla všude, to tam naskočilo až v jisté době jako „dobrý nápad“ určité skupiny. Můžeš to tedy brát i opačně, tedy jako návrat zpět 🙂 A upřímně bych odhadoval, že poměr těch lidí preferujících koncept ve stylu debatovaného SK proposalu k těm, kteří to nechtějí, je tak půl na půl a možná bych si spíš vsadil na jistou převahu první skupiny (ale ne zásadní). To „neumí se smířit s tím, že není po jejich“ se přece úplně stejně týká obou variant 🙂

          1. Ahoj Tomáši,

            to, co píšeš o F5J, jen podporuje mé rozhořčení ohledně pravidel F3L 🙂 , že spolu lidi nemluví. Podle mě by pravidla měla odrážet to, na čem se více méně shodne celá komunita, které se to týká.

            Ve Staňkově bylo fajn právě proto, že jsme si mohli vyříkat rozdílné náhledy na různé body pravidel. Přes e-maily nebo diskusní fórum to ani zdaleka není ono 😉
            H.

  3. Vášně stranou.
    Citované návrhy jsou zahrnuty v Agendě. Ta je dostupna na http://www.fai.org.
    Jednání subkomise (SC) F3 (Technical Meeting, TM) se bude konat distančně, v sobotu 11.3. dopoledne. Tam se navrhy projednaji.
    Navrhy pro F3L zacinaji v Agende na strane 69.
    Výsledek jednani (hlasovani TM) prednese predseda SC na zasedani plena. To je bud schvali nebo odmitne. Vetsinou je to tak, ze navrhy podporene SC projdou.
    Neumim si predstavit dokonalejsi demokracii. To opravdu neni nic „na silu“.
    Plenum probira vyhradne agendu. Diskutovat na jakemkoliv foru se muze, ale v tomto okamziku zbytecne.
    Tridu F5L jsem v agende nenasel, jeste teda budu hledat.

    1. K F5L tam podle mne není nic (četl jsem celou verzi z FAI webu), podle mne logické, není dost dobře možné měnit pravidla, pomalu ještě než stačila začít reálně platit 🙂 Z věcí, které by mohly zajímat zdejší čtenáře, je tam ale docela dost kolem F5K (elektroházedla), tam by se mělo s pravidly zahýbat dost. V tomto případě je to zcela korektní podle zkušeností z míst, kde už se toho více létalo, třeba Španělsko (mluvili o tom i loni při širší debatě na ME F5J), dost možná to kategorii trochu postrčí.
      U F3L už jsem to tu psal taky – je to návrh, který se bude teprve řešit – případné schválení duben, dík za doplnění o termín kroku se subkomisí.

      Ad demokracie u FAI – on je tam Ivane spíš problém, že občas něco projde spíš tak, že delegáti zřejmě úplně nepochopí, o čem hlasují a výsledkem je buď vyložená blbost anebo něco s „nezamýšlenými dopady“. Tohle se právě loni stalo u F5J (jde hlavně o zmíněné dva body). Vtipné bylo, že když se to už po schválení rozebíralo na ME F5J na meetingu teammanagerů, tak s jedním návrhem sice většina přítomných hodně nesouhlasila, ale bylo jasné, kdo ho přeci jen podporuje a jak to myslí – tohle je dejme tomu normální stav, který se holt může stát. Ovšem k druhému bodu se vlastně nehlásil vůbec nikdo z žádného státu – tam pak člověk jen zírá, jak to tedy mohlo subkomisí projít 🙁
      Ale taky bych to neviděl nějak absolutně negativně, zrovna F5J jsem dost detailně viděl už od vzniku a naprostá většina postupných změn pravidel FAI měla hlavu a patu a kategorii reálně spíše zlepšovala, to zasedání v minulém roce byl jediný vyložený úlet (ale bohužel opravdu dost vážný) 🙁

  4. Casto dojde k tomu ze se neco nedomysli. Dabel je v detailu. Ale neni v tom umysl. Konec koncu, prace S/C je vetsinou „clarification“. Sak sme lidi, nesme stroje.

Komentáře nejsou povoleny.