Drobky – 10. 5. 2022

Dnes něco pro (nejen) ERES piloty.

Třetí vektor
Při noční diskusi před ERES v Podhořenech jsem zmínil Wurtsův 3. vektor a s překvapením zjistil, že většina lidí neví o co jde. Slíbil jsem vysvětlení, tady je. Termínu vektor se nebojte, jde o obyčejnou šipku.


Stoupák (ať už má jakýkoliv tvar) je „vysavač“ vzduchu. Vzduch spěchá ke stoupáku ze všech stran. Když fouká vítr, stačí zjistit rozdíl mezi převažujícím směrem větru a okamžitým směrem větrem. Třetí šipka ukazuje ke stoupáku (pilot ho samozřejmě nevidí, i když je na obrázku ukázaný).

Když vítr zeslábne, je stoupák vpředu. Když zesílí, je vzadu. Když se vítr stáčí do strany, je stoupák na stejné straně. Když je změna větru náhlá, je stoupák blízko a/nebo silný. Když se vítr mění málo a/nebo pomalu, je stoupák slabý nebo daleko. Ze síly a směru větru, a zejména rychlosti změny síly a rychlosti změny směru větru tak lze s velkou pravděpodobností určit, kam odstartovat. Vypadá to hrozně jednoduše, ale není. Jeden z problémů spočívá v tom, že první šipka se neustále mění, přitom je potřeba odhadovat její střední, průměrnou, velikost.

Prý se to dá naučit, jak pěkně popsal na RCGroups australský pilot F3K a F5J Marcus Stent. Mimochodem, v příspěvku je vložený PDF soubor s jeho poznatky jak létat a trénovat termiku, a také jak seřídit model. Chtěl jsem ho přeložit celý, ale nějak nemám „Sitzfleisch“, pokud ale umíte anglicky, doporučuji jej pečlivě prostudovat.

Nastavte si časovač na 2 minuty. Nesmíte odstartovat, dokud 2 minuty neuplynou.

1. Pozorujte změny ve směru a síle větru, kam ukazuje třetí šipka.
2. Sledujte stromy a trávu, jak reagují na vítr. Zvýšení okamžité rychlosti větru může znamenat průchod stoupáku, sledujte, kde se stromy nebo tráva hýbají nejvíc. Utichnutí větru může znamenat, že stoupák přichází.
3. Pozorujte změny ve směru a síle větru, kam ukazuje třetí šipka.
4. Pozorujte mraky, ptáky, ostatní modely.
5. Pozorujte změny ve směru a síle větru, kam ukazuje třetí šipka.
6. Vyhodnoťte, jak se třetí šipka chovala v průběhu uplynulé minuty. Pohybuje se pomalu nebo rychle? Jste schopni určit, kde je stoupák a kam se pohybuje? Ukazuje třetí šipka dopředu doprava, dopředu doleva, dozadu doprava nebo dozadu doleva?
7. Zopakujte kroky 1. až 6.
8. Když dvě minuty uplynuly, rozhodněte se, kde se stoupák nachází, nastoupejte do 50 m a leťte přímo do určeného místa. Cestou nekružte, leťte přímo.

Pozorujte model. Pokud se do stoupáku trefíte, udělejte tři kruhy, vraťte se a přistaňte. Pokud ne, pozorujte model, chce uhnout doleva nebo doprava, zrychluje nebo zpomaluje. Takové chování může napovědět, že v místě je nějaký proud vzduchu nasávaný stoupákem. Leťte směrem, jakým model letět chce. Když uhýbá vpravo, leťte doprava, když uhýbá vlevo, doleva. Když zrychluje, leťte dopředu, když zpomaluje, otočte se o 180°. Když stoupák najdete, udělejte tři kruhy a vraťte se na přistání.

A opakujte, opakujte, opakujte. Pravděpodobně ze začátku nebudete příliš úspěšní, ale vytrvejte, naučit se to dá.

Moc mi to nejde, ale snažím se 🙂 . Je mi jasné, že rozdíl mezi špičkovými a průměrnými piloty spočívá právě v této schopnosti číst vzduch. Možná by pro začátek stačilo být na startovišti 2 minuty před signálem a před startem „očuchávat“ vzduch.

Jak podvést Altise
Hodně pilotů se domnívá, že s výškoměrem nelze podvádět. Bohužel lze, je to popsané v tomto vlákně na RCGroups.


Normální rozsah signálu bývá 1000 až 2000 µs. Altis, či obecně všechny pro F5J schválené výškoměry, začínají měřit při zvětšení šířky pulzu nad 1200 µs, po ukončení času nebo dosažení nastavené výšky vrátí do regulátoru 1000 µs. Na záznamu z Altisu je možné nechat si ukázat signál z regulátoru, zde asi 1100 až 1900 µs.

Pokud to vysílač a regulátor umožní, je možné nastavit, aby motor běžel při šířce signálu, která je nižší než spouštěcí signál výškoměru. Osobně jsem to nezkoušel, není to totiž využití mezery v pravidlech, ale čistý podvod – ten mě nijak neláká 🙂 .

Pohon pro ERES
V květnovém čísle FMT je test pohonné jednotky pro F5K házedlo Yoda v modelu ERES. Jednotku vyrábí Vladimir’s Model a v Německu prodává Mahmoudi Modellsport – viz tento odkaz.


Motor je „koptérový“ od LDARC, samostatně jej lze koupit například zde, třeba i s kuželem a vrtulovými listy.


Nejzajímavější na celém pohonu je jeho hmotnost – tak, jak je ukázaný na obrázku váží pouhých 36 gramů! Výkonově jednotka překvapuje. Autor změřil různé parametry jednotky při napájení 2S i 3S, zajímavé je i porovnání s etalonem – převodovkovým Hackerem.

Pokud někdo „honí“ hmotnost, může být tato jednotka řešením.

Sýček

Při hýbání těžištěm sem a tam jsem baterkou dráty od regulátoru natlačil až do motoru 🙁 . Odhalenou měď jsem „zafáčoval“ izolační páskou a …


… do trupu vsadil dodatečnou přepážku.


„Houmofis“ má tu výhodu, že ještě před první ranní poradou mohu chodit létat. Je to spíše relaxace než trénink…


… je čas na náladové fotky (i když jen z mobilu 🙁 ). Model přistává celý mokrý, vzduch je vlhkostí nasycený a voda kondenzuje i na křídlech.

Honza
10.5.2022

Komentáře: 6

  1. Co vsechno se uvazuje jako „hmotnost pohonu“ Honzo?
    Mam motor 2221EG. Ma 26 gramu. Ale duralovy kuzel s vrtuli AE 7×4 asi 20g 🙁
    Ani plastovy Reuisenauer neni velka vyhra.
    Zkusim GM, ale nebude to snadne jestli vubec. Urcite hodne nakladne.

    1. Ahoj Ivane,

      v článku se tvrdí, že 36 g je to, co je na fotce, tj. (zleva) konektor, regulátor, motor, kužel s unašečem a gumičkou, vrtule a plastový kryt (motor se montuje zezadu). Pro Hackera je v tom regulátor D-Power Comet Slim 15 A, kužel Reisenauer a GM13x8.

      Úplný pohon s motorem 2225EG, regulátorem Pulsar 15A, duralovým kuželem a aeronat listy 8×4 plus 3S450 má asi 102 g, baterka má 44, takže pohon 62. To celkem odpovídá, Hacker je převodovkový, váží myslím 40g, ale kužel a listy budou asi lehčí než Pohodalet.

      S regulátorem XM22L a konektory mezi motorem a regulátorem, a také „hodně C“ baterií 3S450 jsem se dostal na 125 g (http://www.rcex.cz/obrazky/2022/220101/calvin1_220227.jpg). Jak jsem Ti říkal v Hořicích, Calvin s tím vyleze za 30 s do 240 m. Je to pokrok 🙂 .
      H.

  2. Kak padumal tak zdelal.

    Kužel dural s vrtulí AE 7×4 18,5
    Motor 2221-28 s konektory 26,5
    Regulátor Talon 15, kabeláž 13,5
    Baterie 400-3S ECO 40
    ———————————————–
    Celkem 98,5

    Ampermetr (z Eagletree) ukazal 12A.
    Až se to povede, odměřím stoupavost. Je to hazedlo s motorem, asi 340g.

    1. Zkusili jsme porovnat různé motory Dualsky XM se stejnou vrtulí CN 7×4 na kuželu o rozteči 19 mm
      Výše uvedený pohon Ivana Hořejšího:
      motor 2221-28 s KV 2300 ot/V točí s vrtulí (CN 7×4), na dvoučlánek GNB 520, točí 12.500 ot/min
      (napětí a proud se nezapsaly)
      popřípadě na tříčlánek 16,2A při 9,7V = 160W, otáčky 14.500 ot/min

      A nyní parametry pohonu s motorem 2221-38, KV 1700 ot/V
      Kužel CN Models 25mm s vrtulí CN 7×4 = 8,2g
      Motor 2221-38 s konektory = 25,7g
      Regulátor PULSAR A-15 = 10,5g
      Baterie Gaoneng 3s GNB 300 = 29g
      ———————————–
      Celkem 73,5g
      V této konfiguraci 8,5A při 10,8V = 92W, otáčky 13.000 ot/min
      stoupání modelu o 500gramech 5 m/s

      Ještě uvedu hodnoty pro motor 2225-23 s KV 1600 ot/V, tento motor je o 7,5g těžší (33g)
      10,1A při 10,5V = 105W, otáčky 14.000 ot/min opět s aku GNB 300
      stoupání modelu o 500 gramech 6 m/s

      A pro porovnání s Honzovým pohonem
      Kužel „Reisenauer Mittelteil MADE“ rozteč 28 mm s vrtulí GM 9 x 5 = 18g
      Motor 2225-23 = 33g
      Regulátor PULSAR A-15 = 10,5g
      Baterie Tattu 3s R-line v.1 550 = 48g
      ———————————–
      Celkem = 109g
      odběr 20A při 10V = 200W, otáčky 9700 ot/min
      stoupání modelu o 500gramech 8 m/s

      1. Ahoj Karle a Ivane,

        děkuji, že jste si s tím dali práci. Tady jsem si přepsal vaše výsledky do tabulky

        Prosím, co je to za vrtule se značkou CN?

        Když tak počítám, tak ten Vladimir kužel i s listy musí mít tak 5 g maximálně. Už jsem si ho asi 2x málem objednal, jen ze zvědavosti, ale má vrozená lakota zatím vítězí.

        Podle mých měření je pro 2225-23 na 3S optimální 8×4. Při odběru 15 A jsem naměřil stoupavost Slite asi 9 m/s, tj. při menší spotřebě větší stoupavost. Podle mě s 9×5 už akorát topí.
        H.

        1. Odpovím si sám (Karel mi poslal email 🙂 )

          Ahoj Honzo,
          odpovím emailem neb neumím vkládat fotky ani odkazy. Asi to budeš muset poskládat dle svého vkusu.

          Ohledně kuželu a vrtule CN:
          https://cn-models.com/

          a zde u konkrétního prodejce:
          https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=CN-SPINNER-25-317&name=cn-models-25mm-spinner-for-3-17mm-1-8-shafts
          https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=CN7X4&name=cn-7×4-folding-prop-blades-2mm-hinge-pin

          je to velmi podobné VM = Vladimir’s Models
          http://f3j.in.ua/

          Bohužel jsou oba výrobci z Ukrajiny a jejich výrobky jsou nyní nedostupné. (A taky drahé 🙁 )

          Ad vrtule 8 x 4. Zde jsem chtěl co nejmenší čelní odpor, což splňuje právě vrtule od GM (Georgi Mirov z Bulharska). Jeho vrtule krásně přilehnou k trupu, ale nejmenší rozměr dělá právě tu 9 x 5.
          Vrtule od CN nebo VM také krásně leží na trupu, ale dělají nejvíce 7 x 4 (proto ji zkouším).
          Asi máš pravdu že nejvhodnější by byla 8 x 4, ale nelíbí se mi jak ty dostupné trčí z trupu ven – ať už Graupner nebo Aeronaut.
          Ještě existují vrtule Vitaprop, mám dva rozměry, ale výkonem mě zklamaly, tak je ani neuvažuji.

          A já ještě dodám nové kužely a listy od aero-nautu, ale také až od 9×5
          https://aero-naut.de/product-category/zubehoer/flugzubehoer/spinner/?mta_produktart_2_10=Z-Spinner
          https://aero-naut.de/product-category/zubehoer/flugzubehoer/luftschrauben/camcarbon-z-klappluftschraube/

          H.

Komentáře nejsou povoleny.