ADEX Soul


Další reportáž od Vojty, tentokrát z leteckého dne ADEX z minulého víkendu.

Nejprve jak to viděl Vojta (poznámky v závorkách kurzívou jsou mé 🙂 )

  1. ADEX je pětidenní akcí, tři dny jsou jednací jen pro vystavovatele, o víkendu je otevřeno pro veřejnost.
  2. Koná se každé dva roky.
  3. U vchodu se nečekalo (někdo nám střelil lístky za lepší cenu, ale i tak jsme byli skoro na řadě).
  4. Skvělá organizace, vše šlo, jak bylo napsáno, i počasí objednali dobré.
  5. Snad jediná věc, avizovaná letová ukázka A-10, byla zaměněna za padáky.
  6. Venkovni exhibici předcházely haly s vojenskou a všeobecně leteckou technikou.
  7. Venku si trpěliví mohli sednout do F-4E nebo F-5E.
  8. Spousta vystavenych letadel, u sektoru USAF stáli vojáci (jeden měl dokonce karabinu a hlidal A-10, to vypadalo zajímavě). U A-10 jsme prohodili pár slov s elektrikářem pro A-10 (říkal, že je vysoce postavený elektrikář). U F-16 byli její mechanici, měli tým, slogan i gesto. Taky tam byl pilot, se kterým jsem si dobře popovídal a zjistil následující:
    • F-16 tam dostali přes oceán letecky, je nutné 5-10x tankovat, asistuje při tom ta šedá obluda (za boeingem s radarem) (KC-135).
    • Kvůli té obludě musí letět pomalu, kolem 400 uzlů (to zase tak pomalu není, na Boeing 🙂 ).
    • Má zabudovaný tail hook (přistávací hák) a v případě nouze jím brzdí i na asfaltu.
    • Na letadlové lodi nepřistává kvůli slabému podvozku (argumentoval porovnáním se Super Hornetem), prý by F-16 vydržela tak jedno přistání na lodi.
    • Tankování v noci je těžká zábava, ale trénují to.
    • Pochvaloval si elektroniku řízení a aerodynamiku při vysokých rychlostech.
    • Nejvíc letěl mach 1.6.
    • Jeden let vyjde vládu na 30K USD za hodinu letu.
    • Není tam prostor pro volnost, pořád mu někdo říká, kam má letět. Bavilo ho létat s Piper Cub díky svobodě, ale na F-16 to prý nemá ani náhodou.
  9. Letecké ukázky.
    • Parašutisti – měli být v sobotu, počasí ale v sobotu nebylo zdaleka takove jako v neděli, tak to přesunuli.
    • KT-1 – Základní akrobacie.
    • Black Eagles – 8x (celkem měli 9, asi rezerva) T-50 Golden Eagle – super zážitek, v půlhodině ve vzduchu předvedli snad všechno. Piloti jsou Korejci, po přistáni jsme si popovidali a vyfotili se s „dvojkou“.
    • T-50 – Trochu smolné po Black Eagles, kteří předvedli vše, tenhle létal mnohem kratší dobu a jen víc na „afterburner“ (přídavné spalování) (z Black Eagles letěl jeden jednou minimum radius turn (zatáčku s minimálním poloměrem)).
    • Ground strike – KA-1 (KT-1) + 2x KF-16 + vrtulníky (ty se fotěj blbě) – rány a oheň, přiletěly odjinud.
    • C-17 – Viděl jsem ho už v sobotu navečer z nepříliš vzdáleného místa od řeky, hodně nápadné letadlo. Neuvěřitelné bylo přistání, podle komentátora dokáže zastavit na 450 metrech (je to vidět z fotek). Po porovnání výšky v půlce ranveje a zbývající části jsem si říkal, že to bude jen mezipřistání a on zastavil před náma na fleku, reversed thrust dělá rámus, ale funguje. A to mu minimálně 250 metrů trvalo, než ten zpětnej chod rozjel.
    • Pitts Wolf – Neuvěřitelné pilotní umění (možná jen nedostatek pudu sebezáchovy). Vývrtka se mi vůbec nelíbila, ale co ten člověk předváděl pár metrů (centimetrů) nad zemí, bylo neuvěřitelné. Konkrétně nožový let, do kterého přešel vteřinu nebo dvě po startu, nebo průlet v napůl nožovém letu opravdu blízko zemi. Pilot zřejmě vyleštěnou kabinou kontroloval vzdálenost křídla od země.
    • F-22 – Po představení stíhačky 5. generace Američany se nejhlučnější letadlo airshow vzneslo s kolmým startem směrem k duze, která se na obloze vytvořila. Manévrovatelnost Raptora je skvělá, ale ta práce s výškovkou, která zastavuje letadlo, se mi nelíbí. Po představení Raptor kroužil 15 minut nad letištěm, než se k němu přidal druhý a pak spolu odletěli kamsi na jihozápad (Suwon?).
    • U-2 – Přilétla z dálky (už jako tečka to bylo poznat), udělala jeden průlet v cca 500m, ve druhém šla níž a pilot ukázal slušnou stoupavost. I přes to působí nemotorně.
    • Black Eagles II – Jen nám něco jako zamávali a odletěli domů na východ (neznámo kam).

A teď fotky s mými popiskami. Jsou řazeny chronologicky (a tím pádem i možná nelogicky 🙂 ).


Schéma systému protivzdušné obrany Jižní Koreje.


Lehký bitevník KA-1…


… a cvičná verze téhož stroje KT-1.


Nadzvukový cvičný/lehký bitevní T-50. Vyvinutý v Koreji na základě licenčně vyráběné F-16.


F-16


F-15


F-5E


F-4E


F-35


A-10


F/A-18


Stará známá Casa


KT-1


Black Eagles na T-50 Golden Eagle (aneb Černí orli na Zlatých orlech)


Boeing E-3 Sentry (AWACS) (původně B707)


Taky původní 707 „překabátěná“ na tankovací KC-135


Lockheed P-3 Orion (původně dopravní Electra)


C-130 Hercules


F-22


C-17 Globemaster.


Pitts


U-2


Rozloučení.

Závidím, muselo to být úžasné 🙂 . Vojto, dík!

Vojta a Honza
30.10.2015