Drobky – 1.10.2010

Model Hobby, pravidla RCEX 2011 (snad definitivní) a RC Revue.

Model Hobby
Vždy před výstavou mi chodí upozornění od různých firem, že na výstavě nebudou, ale že si mohu objednat se slevou. Osobně nemám zájem, chci si zboží prohlédnout, porovnat s konkurencí, promluvit si s vystavovateli. Je zajímavé, že dovozci či lépe obchodníci na výstavě jsou, původních českých výrobců je však pomálu. Měl jsem na to téma dlouhý rozhovor s Ivanem Hořejším, který říká, že se účast výrobci nevyplatí. Nevím, jen mohu potvrdit, že z mého okolí se na MH vždy chystají téměř všichni a jedou „nakupovat“ -od těch, co na výstavě jsou :-). A navíc, poslední dolar je vždy nejlépe vrazit do reklamy, jak říkal, myslím, pan Ford.

Právě jsem se z Prahy vrátil – narváno, asi 10 stánků s „čínskými“ vrtulníky a autíčky, velmi pěkný doprovodný program, utratil jsem spoustu peněz za balzu a překližku a od brouků v hlavě mám třeštění. Mimochodem, prohlédněte si Kontroniky a zapomenete na Neu :-). Vždycky cestou zpátky je mi líto, že už musím domů (naštěstí většinou zavírají).

Španělsko – Easy star v K6
Ve Španělsku létají ligu K4-K6. Jde o jedno stoupání na motor, bezmotorový let a přesné přistání. Doba motoru se počítá z poměru hmotnosti a výkonu motoru krát konstanta. Ta je 6 pro začátečníky (proto K6) a 4 pro experty (K4). Mimochodem, pro 200 W/kg to dává v začátečnické kategorii 30 s chodu motoru. V poslední soutěži se na 3. místě z 12 umístil modelář s EasyStarem!

Pravidla RCEX 2011
Nahoru do menu jsem přidal pravidla korespondenční soutěže RCEX 2011. Po mnoha variantách a bezesných nocích 🙂 jsem se rozhodl:

  • nechat hodnocení motoru podle výkonového zatížení, pro korespondenční soutěž to problémy nečiní;
  • vypustit pokutu za opakované motorování, bude tedy možné motorování opakovat dle potřeby, na druhou stranu se budu muset snažit vždy o přistání (ach jo);
  • zavést „obrácené“ hodnocení, tj. sčítají se „špatné“ body.

Bude se létat NÍZKO!!!!

Pokud se dopracuji ke „sletové“ soutěži v RCEX, bude výkonové zatížení omezeno na (asi) 300 W/kg a „k“ bude pro všechny stejné. Ale to je ve hvězdách, Autonomy se mi zdá zábavnější, uvidíme.

GPS a PDA za 500 USD
Trochu (dost) jsem se zbláznil do maket větroňů. Zatím se to projevuje jen prohlížením internetu, ale přes zimu na tom musím zapracovat. I Američany zaujal GPS EuroCup, zatím je trochu odrazuje cena, ale prý už existuje funkční systém za 500 USD. To je tak třetina stávajícího skynavigatoru! To mě zajímá, „crosscountry“ létání už nějakou dobu provozuji (= normálně jdu s érem ve vzduchu na procházku 🙂 ) a je to zábava.

RC Revue
V 10. čísle časopisu mě zaujalo několik věcí a článků (naprosto nepodstatných, ale toto jsou drobky):

  • RC Revue píše o upoutaných a volných modelech. Je to dobře, jen měli ten název volit uvážlivěji 😆
  • Upoutané akrobaty jsou jedny z nejnádherněji nabarvených modelů, co znám. Měli bychom si z nich vzít příklad, přeci jen to oko potěší, když vidí hezkou … ehm, povrchovou úpravu.
  • Ještě jednou MS F2B – vítěz si přišel pro diplom v obleku – prostě džentlmen. Podle mě by to na vrcholných akcích měla být samozřejmost.
  • V každém vydání bývá několik reportáží z různých show akcí. Pořád dokola stejné modely, stejné popisy – a to mě nebaví :-(.
  • ME F1E – otec a syn vyhráli každý svou věkovou kategorii (a dcera skončila 3.!). Samozřejmě velké blahopřání Drmlovým. Tiše brečím do peřiny, proč jsem jen dovolil ženě, aby se mé děti věnovali takovým pochybným koníčkům jako je sport, hudba a cizí jazyky. Pokud někdo máte ještě „ohebné“ děti, buďte zlí a tvrdí.
  • A nakonec MČR F3J – mezi finalisty prý rozdíl 25 bodů. Už jsem to tu psal před rokem, pokud nejsou výkony rozděleny podle Gaussovy křivky, jsou pravidla zralá na změnu (myslím si).

Honza
1.10.2010

komentářů 9

  1. „…Mimochodem, prohlédněte si Kontroniky a zapomenete na Neu“
    Tak pokud jde o mě, prohlédl jsem si oboje a pokud se snad k něčemu rozhoupu, bude to Neu.
    Kontronik je krásně zpracovaný, proti tomu Neu vypadá jak od kováře, ale když jsem si zatočil s převodovkou, ta americká běžela tak lehce…

    1. Hmm, já jsem si také prohlédl obojí a pokud se někdy k něčemu rozhoupu, tak to bude Kontronik :-). Mám pocit, že je to úplně samé, jako když Ty máš fordku a já škodovku 😆 . H.

      1. Pokud chceš špičkový motor, který perfektně vypadá, tak se spíš podívej na Hacker – zpracováním je hezčí než Neu a přitom je to také špička. Kontronik není špatný, ale přece jen to je „jen“ takový mírný nadprůměr (aspoň ta řada Kira, o které asi píšeš).

      2. Honzo, přesně … vo tom to je 🙂 Jen to srovnání trochu kulhá, ta naše přibližovadla jsou v podstatě obě německá, to bych musel mít aspoň Mustanga s osmiválcem, pak by to sedělo… :))

        1. Jo, o Hackerovi taky vím, ale mám pocit, že u mě jsou ty úvahy o výkonnějším pohonu jen v teoretické rovině 🙂

          Na odlehčení:
          Někde jsem četl, že když Němci za války ukořistili Mustanga, nalili do něj německé provozní náplně a zadřeli motor už při pojíždění. Precizním Daimlerům prostě stačil i horší olej, naopak hůře vyrobené Packardy (licence Rolls Royce) potřebovaly špičková mazadla.

          Dělám v americké firmě a kdysi jsem na cestě po zákaznících po Německu sebou měl kolegu z USA. Vášnivě rád řídil, zvláště na dálnicích bez omezení, doma měl nějakého Lincolna s 5L motorem a starého Golfa. Jeho komentář: „Americké auto by taky 200 km/h jelo, ale jenom chvilku, buď bys vylétl v první zatáčce z dálnice, protože na to není podvozek, nebo by se po pár mílích zadřel motor, protože nikdo ani ve snu nepočítal s tím, že bys od něj chtěl plný výkon.“ (Měl jsem tenkrát Mazdu 626.)

          Obecně, americký přístup je od evropského hodně odlišný a právě proto mám Ameriku rád. Ale když dojde na strojařinu, dávám přednost výrobkům z německy mluvících nebo Němci ovlivněných zemí (tj. z Česka 🙂 ).
          H.

  2. No zase na druhé straně – to americké auto (mám na mysli klasickou „ameriku“, dnes už to není ono) plní naprosto dokonale to, na co je navrženo, tedy pěkně si brblat na relativně nízkých otáčkách velkého motoru s tempomatem – pocit z jízdy v US stylu (zažil jsem třeba Chrysler LeBaron) je někde hodně jinde, než třeba u té Mazdy. To je ta odlišnost, o které píšeš, jenže vtip je, že to auto je na to udělané naprosto dokonale… Když se tu a tam američani rozhodnou udělat sporťák, třeba Corvette nebo Dodge Viper, tak to najednou šlape perfektně i v té „německé“ rychlosti. A tom by to mělo být – výrobek má dělat to, na co je určen a ne nějaké pochybné „univerzálnosti za každou cenu“ 🙂

    1. Tome, naprostý souhlas s tím stylem jízdy. Já měl půjčený nějaký „malý“ Oldsmobile, 3.6L a všude max. 65 mph (asi 105 km/h) :-(, zato to za těch 14 dní sežralo asi jen 7.5 l/100 :-). U těch sporťáků nevím, kladou důraz na motor. Já si myslím, že správný sportovní auto musí především umět rychle zatáčet, ale to je asi věc názoru (nikdy jsem nepochopil třeba ty jejich závodní okruhy). Hmm, ono dneska je úplně všechno věc názoru, takže každému, co jeho jest. H.

      1. Tak naokraj, jezdil jsem kdysi závodně RC auta a doma občas honil simulátor RC Cars, kde jako jedna trať byl klasický US ovál. Můžu ti říct, že ten ovál byla v jistém smyslu nejšílenější trať a rozptyl časů na kolo jsem měl větší než na teoreticky daleko složitější EU trati – on ten vymakaný průjezd táhlou klopenou zatáčkou je vychytávka, dá se jet spoustou drah a výsledná rychlost je dost nevypočitatelné. V tom je ostatně kouzlo těch jejich závodů – prostě se tam může hnát třeba 5 aut vedle sebe v různých pozicích, ale podobné výsledné rychlosti průjezdu zatáčky a tím se dramaticky předjíždět – značný rozdíl proti F1… Ale to už jsme někde úplně jinde než je téma RCEX 🙂

        1. No jo, když já v mládí zkoušel rallye – chci být na trati sám 🙂 a jezdit bokem. Potom opravdu nejde o koně, ale o podvozek. Jinej přístup, no :D. H.

Komentáře nejsou povoleny.