Autonomy – Manušice 13.6.2010

Autonomy je nejzábavnějším létáním, co jsem zatím poznal. Dnes se nás v Manušicích sešlo 11 a až na pár nevýznamných pořadatelských „kiksů“ to byla skvělá neděle.

Já měl jako obvykle zpoždění, alespoň z pohledu Ústeckých a Petra, kteří museli nedůstojně čekat před zavřenou branou (opravdu jsem nikde nenapsal, že to bude od 9:30 ? :D).


Potěšující pohled – plné parkoviště (alespoň s ohledem na mé předchozí zkušenosti).


Čekání na pořadatele (aneb „ručičky nebojte se, vy makat nebudete“ :D).


Jestli je nějaký model pro termické létání nevhodný, je to Ion (pan prezident promine). Tento patří Vladimírovi …


… a tento je již známý – Mojmírův „prezidentský speciál“. Třetího Iona přivezl Honza K., ten však soutěž (cekem rozumně) odlétal s Primerou.


Nejrozšířenějším modelem (3 kusy) byl Etalon od pana Leoše Svobody. Tento sériový model patří Honzovi V. (ostatně, Honza bylo zase nejrozšířenější jméno 🙂 ). Tomáš a Honza H. létali s prodlouženou verzí (2.5 m a vzadu motýl).


Petr přijel asi z největší dálky a to včera absolvoval MČR RCEK. Smekám! Přivezl zbrusu nového NYXe, ale celkem rozumně usoudil, že lepší bude klasika …


… tj., Siesta.


Jarda s Q10 a Pavel se Scoutem – v pozadí tvůrce Scouta pan Šimek s chotí.


Q10 ve správných rukou dokáže zázraky. Pohon je malý axík s převodovkou. Příkon si Jarda spočítal jako daňový výkon, měření klešťákem však ukázalo proud podstatně vyšší. Je to moje chyba a doufám, že se na mě proto nezlobí. Když už jsme u toho – někteří přijeli kvůli buřtům a i tady pořadatel selhal – nebyly. Proč se tak stalo bude předmětem dalšího vyšetřování :-).


Čekání na termiku. Počasí bylo nádherné, hodně letů bylo z 50 m!


Byly i díry, ale netrvaly dlouho. Jedním z aspektů Autonomy je to, že si soutěžící sám volí okamžik startu (těch „pípacích“ slov, když se to nepovede), sám si měří, sám si zapisuje a teď mě napadlo, že aby si pořadatel mohl dále ulehčit již tak dost lehkou práci, budou si to příště i sami sčítat! Na druhou stranu se stalo zvykem nahlas se informovat o podmínkách. Soutěžící je tedy i pomocníkem druhým.


Depo.


Etalon XL přistává …


… Etalon XL sedí …


… a další Etalony jdou na to. Honza V. (blíže) pojal výlet do Manušic jako svatební cestu a zároveň i soutěž zasponzoroval. Vedle sladkostí tedy soutěžící dostali i zubní pasty :-).


Jediný rozbitý model – při přistání převrácený na záda a nalomené ouško. Provizorní oprava lepicí páskou a kusem PET láhve a láhev whisky za vítězství putuje do Prahy.


Nejen větroni je živ modelář (je zajímavé, že dost větroňářů rádi makety). A na tento model jsem se opravdu těšil…


… Dewoitine D333, 3x 2212 (ekvivalent).


Ke startu je potřeba trávník opravdu krátce střižený, ale 3 motory si s modelem hravě poradí!


Ještě impozantnější byla Petrova elektro-Cessna.

1. místo a hlavní cenu vyhrál Tomáš před Ústím (v pořadí Jarda, Pavel, Honza). Výsledkovku dám do komentáře později a své dojmy sepíši do samostatného článku. Další soutěž v Autonomy bude nejspíše v sobotu 11. září opět v Manušicích – zbrojte!

Děkuji všem za pilotům za to, že vážili tak dlouhé cestování, i pánubohu (či přírodě) za sluníčko a termiku.

Honza
13.6.2010

Komentáře: 13

    1. Dávám to sem – „temp“ je takový lepší koš 🙂


      Krásná ukázka toho, že spěchat se nevyplácí :-).

      Jinak já dostal „držkovou“ za připálené dítě (není to morbidní?). H.

  1. Jen pro úplnost.
    Začátek byl opravdu ohlášen na 9:30. Právě proto těch několik zodpovědných přijelo v 9:15. Nechtěli, aby na ně musel někdo čekat !!! Jako další – teprve při vyhlášení výsledků sem pochopil, že mi ABU na mé termické sluneční brýle něšlápl omylem !!!! A nakonec – kdo říká, že tohle SUPER letadlo http://www.mkchlumec.cz/Ostatni/data_ost/iony_manusice/2.jpg není vhodné ??? viz. http://www.mkchlumec.cz/Ostatni/data_ost/iony_manusice/ION_3_termika.jpg

    Ale jinak díky za fajn soutěž a vítězům čest a sláva.

    1. Hambím se a prosím o odpuštění, alespoň co se začátku týká. Na svoji obranu uvádím, že se sice začalo létal od 1/2 11, ale od 11 do 12 to stejně nestálo za nic 🙂

      A Ion a termika? Je fakt, že ten lepší se dělil o 8. a 9. místo, ten horší byl jen JEDNU příčku za ním (z 10.) 😆 😆 😆

      A za Tomáše nemůžu. Hele, já se snažil, ale je odolnej – zkazil jen jedno přistání. Příště …

  2. Předpokládám, že tuto diskuzi si přečte majitel JP (ano, tebe Pepo myslím :-)) a do podzimu bude vyvinut nový speciál, protože byť jsou naše Iony hezké, tak na termiku, jako to lítá ostatním, nejsou. A když mi k tomu Honza K. přidělí 69 sec. motoru, tak ze mne musí být závodní statista i kdybych se s Ionem rozkrájel. Dle mého názoru bude bezkonkurenční model (nevzpomenu si na jméno), co má Honza Kubica a i ty strojky od Leoše jsou super.
    PS: taky mám obličej jak sovětskou vlajku.

  3. tak se také přidám: mám na xichtě masku jak zoro, jen opačně 🙂
    Pastičky jsou od manželky, pravila něco ve smyslu: „pilot se má usmívat a pro úsměv jsou třeba zuby“ (pracuje na zubním, takže profesionální deformace 🙂
    jinak odpoledne to nosilo opravdu super, slibuju že s Etalonem už výš lítat nebudu 🙂 takže díky díky díky!

  4. Nejprve výsledky:


    Honzové si prohodili pořadí – Vigo si počítal přistání v posledním letu (alespoň to tak mám zapsané). Na grafu jsou procenta „nádrže“, která piloti spotřebovali na jednotlivé lety. Povšimněte si pravidelnosti u Tomáše – umí!

    Celá tabulka výsledků je tady. Napříště si to budete počítat sami 😀 (alternativně se už Jarda nabídl, že vezme váhy a klešťák a bude „pakárna“ – to ale až se to bude jmenovat MČR – příští rok).

    Ke xichtům: nechcete mi snad naznačit, že budete raději ošleháni polárním větrem 😆

    K Ionům: podle mě na trhu v Česku není termický elektrolet v dimenzích 2.5-3 m, 1-1.5 kg, 300-600 W. Jsou buď F3J (3.5m a výš) nebo „malí hajzlíci RCEK“. Bylo by fajn, kdyby JP nebo LS něco vymysleli.

    Ještě jednou díky všem. H.

    1. Honzo, skoda ze ve „grafu spotreby“ nejsi i ty (chapu, utajeni).
      K mym casum = prvni dve kola = spatne, moc spatne, pak OK (tzn 20 az 30s), posledni let uz jsem „plytval“, bylo jasne ze dalsi uz nestihnu do konce pracovniho casu (dalsi ponauceni, nekdy uz neni cas na dalsi takticke vyckavani).

      1. Jakýpak utajení, je to v tý tabulce výsledků – nejlepší 7 vteřin, na konci jako u Tebe s tím, že už to ani moc nestoupalo (šel jsem nabíjet po 6. letu a zjistil, že mám 1/2 hodiny do konce soutěže 🙂 – stejně jsem všechno nevylítal). Ještě sepisuji pokračování pod pracovním názvem „Mé dojmy a pojmy“, ale dneska to nebude, spíše až koncem týdne. H.

    2. Hmm, stačilo jedno přistání a ……. To je tak, když nepřemýšlím. Jednou sem sedl do vysoké trávy ( nedoletěl sem ). Jen mi nedošlo, že si můžu klidně přimotorovat……Ach jo, nejvíc bolí vlastní blbost.
      Ale stejně je moc hezké, jak jsme VÁS polétali, no jo, Ústí :o)

    3. Šmarjáá jsem to blbě počítal? Omluva Všem, matematika nikdy nebyla můj silný studijní obor, ale vlastně co bylo…

Komentáře nejsou povoleny.