Drobky – 22.4.2009

Dostal jsem od Petra Jeremiáše fotku a informaci o jeho novém připravovaném stroji:

Ahoj, posílám info o připravovaném „stroji“
Je to vlastně trošku upravené Allegro-lite od Drely, rozpětí 2000 mm, profil křídla AG 35-38, VOP a SOP je konstrukční a profil NACA 0008, který je o něco „tlustší“ než originální HT (ten bych konstrukční asi nepostavil). VOP není plovoucí, to původní uchycení se mi moc nelíbilo. Motor mám připravený Turnigy 2209/28 (kv 1050) a accu bude 2s Li-Pol 1300 mAh. Hmotnostně se chci dostat pod 600 gr. A ještě foto, snad to do příštího kola stihnu.
Petr Jeremiáš



Allegro je nádherný model, původní, značně rozsáhlé podklady jsou zde. Již asi měsíc se na něj „chystám“, zatím mám jen šablony žeber 🙁

Okolo „stříďáky“ poháněných elektrovětroňů se rozběhla docela pěkná diskuse (viz mojehobby.cz). Zaujal mne příspěvek Tomáše Hrubého:

Tomashr 20.04.2009 12:00:03
Re: RCEJ,N,O,S,V,W……. – co takhle RCEK?
… spousta lidí se příliš zaměřuje na „spravedlivá“ pravidla pro modely a motory, ale neuvědomuje si (nebo si nechce připustit?), že pokud by se tyto kategorie staly více populární (a třeba se časem dostaly i do FAI), tak nastane největší rozdíl v taktice létání, kdy budou vyhrávat lidi, ochotní věnovat tréningu úsilí a prostředky pro běžné soutěžící zcela nepředstavitelné…

Vzhledem k mému podílu na tvorbě návrhu pravidel pro RCES zareaguji sice trochu jako potrefená husa 🙂 , ale můj názor na „spravedlnost“ pravidel je takový, že by mělo rozhodovat létání a nikoliv model. A to bez ohledu na letovou úlohu (LMR, VMR, …). Je pravdou, že při současné úrovni létání a ve formátu RCEK (motor 2808 a VMR) asi není podstatné, zda jeden letí na motor o 10 sekund déle než druhý, protože ty se dají snadno dohnat nebo ztratit při pilotáži. Pokud se ale piloti termických elektrovětroňů vyrovnají stejně jako v jiných kategoriích (například v F3J, apod.) a tyto sekundy rozhodovat budou, roztočí se spirála „zbrojení“, která nakonec povede buď k zániku kategorie nebo její marginalizaci (viz třeba „volné“ kategorie nebo naše RCE7). A definice motoru předpisem 2808 a hmotností se mi zdá nedostatečná, protože není omezená fyzikálně, nýbrž pouze technologicky – kdo z aspirantů na „bednu“ si bude moci dovolit létat s motorem za tisícovku, když to bude už dopředu představovat ztrátu třeba 10 sekund oproti motoru za desetinásobek? A kolik lidí bude ochotných do toho jít?

Na RCGroups probíhá diskuse o pravidlech elektroletů již dlouho. Martin Bell z Velké Británie údajně „vrazil“ do optimalizace pohonu pro 200W/kg za dva roky více než 3000 liber (odkaz anglicky). A pozor, to se bavíme o procentech účinnosti, v případě 2808 by to byly desítky procent ve výkonu.

Takže, já jsem pro co „nejspravedlivější“ definici modelu a jeho pohonu, nechť opravdu rozhoduje trénink a možná i trocha štěstí.

Ve stejném vlákně stejné diskuse na MH jsou i příspěvky národních trenérů pro elektrolety a RCEJ. V té souvislosti mě napadá, zda by právě trenér dané kategorie neměl být hybatelem věcí. Poznámka pana Nezhyby o tom, že „by s ním měly být návrhy konzultovány“ mi proto přijde poněkud nemístná, neboť si myslím, že právě trenér, jako největší odborník na danou oblast, by měl potřebu změny vycítit, diskusi iniciovat, řídit a nakonec její výstupy zavést (ostatně, jako to udělal Jirka Veselovský dříve s RCEJ a nyní s RCES).

A nakonec – v sobotu 25.4.09 se létá (blbá, leč má oblíbená) RCEN v Manušicích. Kdo můžete, přijeďte!

Jan Kubica
22.4.09