Drobky 12.12.2009

Jure Pečar zveřejnil na slovinském modelářském fóru návrh na F5J pro rok 2010. Povšimněte si jednoznačné definice motoru (rozměry) a také návrhu postupně snižovat hmotnost pohonné baterie ve „velké“ kategorii.

Ani diskusi na RCGroups o F5J jako FAI kategorii ještě není konec, tentokrát i díky „našim“ (ve smyslu ze střední Evropy) klukům, především Lászlovi Markovi z Maďarska. Pro mě jsou z té diskuse důležité následující závěry:

  • styl F3J (jedno „brutální“ stoupání se „zabodnutím“ do cíle) se létá či létalo všude a víceméně všichni ví nebo alespoň připouští, že to není to pravé (snad až na „nás“ 🙂 );
  • schůzka subkomise F5, která (snad) rozhodne o podobě budoucích pravidel F5J rozhodne, bude v březnu; návrhů by k jednání měla mít dost (nevím zda i nějaký od nás, ale z USA prý 6 a i z ostatních zemí);
  • i když se označení F5J stalo jakousi „chráněnou značkou“ pro termické elektrovětroně, bude zřejmě nutné hledat označení nové, neboť se dá důvodně očekávat, že od března se „F5J“ bude rozumět pouze ta jediná „správná, FAI schválená a oficiální“ kategorie (v této souvislosti mám pocit, že bych měl „odevzdat“ RCEX a RCEE – také neschválené značky, ale KleM snad „copyright“ nemá :lol:).

Dalším diskusním fórem, které navštěvuji, je italské baronerosso.net (s pomocí překladače googlu a trochu snahy se tomu i někdy porozumět dá). Zájemcům o Autonomy doporučuji téma Autonomy pro 2010. I v Itálii létají „F5J jako F3J“, říkají tomu toskánské F5J, ale příznivců Autonomy je, zdá se, většina. Zrušení, resp. předefinování limitu rozpětí mezi S a L z 2200 mm na 3000 m udělalo dost lidem problémy, ale takové ty příjemné – s čím létat příští rok. Zatímco dosud zkratky S a L znamenaly malé (small) a velké (large), teď jsou vykládány jako standard a libero (volný, neomezený), protože mimo rozpětí mohou v S třídě startovat jen nekompozitní modely (z negativních forem, olaminované polystyrénové jádro se smí).

Ivan Hořejší dovezl nové 30/60 C baterky Xpower EX. Před rokem bylo maximum 20C. Ještě si někdo myslí, že „omezení“ výkonu kapacitou či rozměry akumulátoru je vhodným způsobem definování kategorie (viz první odstavec).

Jan Kubica
12.12.2009

Komentáře: 6

  1. Nic ve zlém, ale s tím slovinským návrhem objevuješ dávno objevené – to, že se v outrunnerech nakonec zvolila čistě rozměrová specifikace je již déle známé a mělo by to takto být i v našich pravidlech, 425g baterka pro „velké“ F5J pak platila pro Eurocup už v loňském roce!!!

    Jinak ale veselo bude zcela jistě – asi se celkem usadí RCEK/outrunner, tam odhaduji minimálně dva roky bez velkých změn, ale kolem velkých modelů bude diskusí spousta a případný vstup FAI do této problematiky to jen dále rozvíří…

    1. Podstatné je, že bylo dohodnuto (se Slováky a dalšími), že se nechají plavat specifikace statoru a zůstane jen vnější rozměr – a to tam je (uznávám, že ten slovinský obrázek je ještě hezčí). To o té dostupnosti je na diskusi – už jsme to drbali na stoupáku.

      Ad F5Jbig – ta baterka 425g je skutečně v pravidlech F5J Euro minimálně od roku 2008. Slovinci tam navíc zmiňují to pravidelné roční zmenšování hmotnosti, což je upřímně řečeno úplná pitomost – asi by jim dalo hodně práce nějak zdůvodnit, proč právě 30g, jakou to má vazbu na reálný vývoj technologií atd. 🙁

  2. K té baterce – vazbu to asi nemá žádnou, jen že to pravidlo 425 g pochází z NiXX baterek, podívej se jaký vývoj to od té doby vzalo. Proto si pořád myslím, že to není dobrá cesta limitovat hmotnost nebo kapacitu (a vím, že Jure to ví, píšu si s ním 🙂 ).

    I když – v Austrálii létají pravidlo 6600 (počet článků x kapacita), na 5 minut (300 s), motor se odečítá a čisté MMR. Teď o tom píše jeden v té diskusi na RCG. Prý jsou 3 skupiny modelů. V první skupině „lehouši“ 2M, výkon jen takový, aby se model cestou vzhůru nerozpadl. První stoupání do 60 m. Druhá skupina F5B s 800W, motor 3-5 sekund, třetí F3B s 800W. Tj. velká rozmanitost modelů a stylů. A výkony určitě rostou a porostou (podle baterek). Na druhou stranu mají hodnocení motoru po celých sekundách (jakpak to asi měří, že by měli lepší časoměřiče než my?) a hlavně je to MMR! H.

    1. Těch 425g je určitě až z doby LiPOL a poměrně to sedí – vejde se do toho klasický F5F tříčlánek. Přirozeně je na diskusi, zda to není zbytečně moc, to jasně, ale na 100% to není pozůstatek NiXX, tak staré to přece jen není 🙂

      1. Nevím, myslel jsem, že je to sedmičlánek SC (náhoda?). Takže dík, zase jsem o něco chytřejší. H.

Komentáře nejsou povoleny.