Drobky – 16.10.2009

LMR-VMR-MMR
O víkendu proběhlo další kolo korespondenční soutěže X5J, kterého jsme se s Honzou Kadlecem bohužel kvůli dešti nezúčastnili. Nevadí, příští příležitost budeme mít 21.-22.11.

Poprvé se X5J zúčastnili Španělé, létali však tak, jak jsou zvyklí z domova – na jedno stoupání o délce určené výkonovým zatížením, to však za daných zřejmě beztermických podmínek nestačilo k dobrým výsledkům. Protože se stejným problémem se potýkali v létě i ruští modeláři, vyvozuji z toho ten závěr, že koncepce MMR (multiple motor run – vícenásobné zapnutí motoru) je pro většinu lidí natolik nová, že ji jen obtížně chápou a přijímají.

Podle mě však jde o jedinou cestu ven ze slepé uličky, do které se termické elekrolétání dostalo. Zatímco LMR (omezená doba chodu motoru), kterážto koncepce je však překonána nástupem výškových spínačů, ještě umožňovala termické létání, ve VMR (dobu chodu motoru si volí soutěžící) je podle mého názoru podíl techniky na výsledku již nepřijatelný.

Ale každému co jeho jest.

Tím spíše mne těší, že česká (a možná i slovenská) veřejnost již ví, co je MMR. Zatím se sice hledají spíše důvody, proč by to nešlo, ale to je normální lidská reakce 🙂

RCEX v roce 2010
Pořád tápu, zda a vůbec něco měnit oproti 2009. Nejspíše jen, jak jsem již uvedl, zruším hendikepy na typ motoru a připustím i větší modely. Možností, co změnit/upravit/vylepšit je spousta, ale „náklady na jejich zavedení by zřejmě byly větší než zisky“.

O „vědě“
Trochu mimo hlavní téma se v diskusi o kuželech na stoupáku rozpoutala i debata o aerodynamice. Nebylo to poprvé, kdy jsem se přesvědčil, že je lépe věřit výpočtům než „zdravému“ rozumu.

Castor
Po velkém váhání a rozmýšlení jsem si u polské firmy ArtHobby objednal stavebnici modelu Castor 2.5M-EV.

I když je to 2.5m, letová hmotnost může být i někde okolo 800-900 gramů (viz reportáž ze stavby na RCGroups), takže budu mít důstojnou náhradu za Havrana. Stavebnici ještě nemám, takže zatím jen informace pro případné zájemce o model od AH:

Ceny mají uvedené v EUR na webu, poštovné do České Kamenice je 10 EUR, platbu chtějí převodem na účet. Protože mám účet jen korunový, počítá si banka kurz ve sloupečku prodej a navíc chce 250 Kč za transakci. Pro škodolibé – než jsem se rozhoupal s objednávkou, kurz stále rostl, po zaplacení faktury začal klesat :-(. Ale jinak poslat peníze do zahraničí problém není.

S duševními problémy, které v souvislosti s Castorem mám (nechat V nebo nenechat V, potáhnout nebo nalakovat a hlavně jaký motor), se svěřím na stoupáku, až budu mít stavebnici v ruce.

Mimochodem, stoupák už má 65 registrovaných členů!

Jan Kubica
16.10.2009

komentáře 3

  1. Castora nalakuj, případně potáhni přilakováním tenkého modelspanu. Zkušenosti s podobně velkou Leošovou Futurou byly jednoznačné, chování nalakované v termice bylo opravdu o dost lepší než při hladkém potahu fólií. Teoreticky to zdůvodňovat by asi byla fuška, ale výsledek byl dost jasný…

  2. Taky se primlouvam za lakovani. Tohle bude navic proti Future vyrazne lehci a pomalejsi, tam by podle me melo to hole drevo mit jeste vic navrch.

    Vzadu bych udelal Vcko, ale to je moje osobni uchylka 🙂

  3. Kluci, dík za podporu. Vzhledem k tomu, že potahování nažehlovací fólií mám na „black listu“ technologií, které nezvládám ke 100% spokojenosti, myslel jsem opravdu „papír“. Více na stoupáku, až to bude aktuální 🙂 H.

Komentáře nejsou povoleny.