Drobky – 6.12.2011

Na Slovensku se (konečně) objevil „zázračný“ motor pro kategorii RCEK (fotky a diskuse na Stoupáku). Silnější magnety a nízkoodporové vinutí vedou údajně ke stoupavosti snad až dvojnásobné (model 2.5 m, 630 gramů = 17 m/s) oproti dosavadnímu stavu techniky (řekněme Axi2208/20). Podle mého názoru je většího výkonu dosaženo především silnějšími magnety, pouhým převinutím motoru takto vysokých výkonů dosáhnout nelze (alespoň mně se zdá). Pokud tato kategorie „neumře“, asi by mimo rozměrů statoru bylo vhodné zachovat i vnější průměr motoru, protože „zesílit“ magnety zvětšením průměru pláště se nabízí samo.

Mnohem zajímavější jsou ale důsledky „politické“:

  1. Protože jsem ješitný, jsem rád, že se ukázalo, že geometrické omezení opravdu nefunguje. Vývoj a pokrok se opravdu zakonzervovat nedá.
  2. Podle mého názoru jde o začátek konce „malých outrunnerů“. Ne, z toho radost nemám, ale zkušenosti z jiných podobných kategorií mě k tomuto závěru snad opravňují. RCEK nezanikne, ale počet létajících pilotů se zmenší.
  3. Je to dobrá zpráva pro výškoměry. Trend přechodu k výškoměrům (případně limitérům v USA) je nebývale silný, nevidím důvod, proč by RCEK neměla následovat F5J Euro.

Zajímavá diskuse o hmotnosti modelů probíhá na RCGroups (anglicky). Dle zkušeností soutěžních pilotů se opravdu zdá, že hon za minimální hmotností je nesmyslný, možnost dovážit model je skoro nutností, případně je vhodné mít modelů více do různých povětrnostních podmínek.

Nemám čas na letadla, dělám lodě („naše“ je 069, ale doporučuji prohlídku i ostatních galerií). Bude to první turbínami poháněný trajekt spalující jako palivo zemní plyn (právě palivový systém je náš). Maximální rychlost bude asi 60 uzlů, výkon 2×27 MW – takové letadlo na vodu :-).

Vážně: ta loď je můj životní projekt, nemám čas na lepení, natož na psaní na web nebo do diskusí. Zároveň mě taky napadá, že zaniknou-li (nebo zmizí na okraji) kategorie, do nichž jsem se s chutí strefoval, nebudou v podstatě témata, která by stála za přemýšlení. Na druhou stranu nápadů na články o teorii a technice mám v zásobě pořád dost, jen ten čas jaksi chybí :-(.

A nakonec: Ivan Hořejší (www.horejsi.cz) začal nabízet slovenské výškoměry Altis – další nutná podmínka pro rozšíření F5J u nás je tak splněna.

Honza
6.12.2011