Mig-15 EDF – 25.11.2017

Před časem jsem si „impulzívně“ koupil Vampira a téměř jsem se do dmychadel zamiloval 🙂 . Vampire ale mou touhu po rychlosti moc nenaplnil, létá stěží stovkou. Začal jsem tudíž pokukovat po dalším „tryskáči“, ovšem chtěl jsem si ho tentokrát postavit sám.

Výchozí požadavky byly jasné – model musí jít odstartovat z ruky a musí být „československé výroby“. Nejprve jsem začal s Mig 19, ale pohled na nakreslené křídlo vyvolal pochybnosti, zda je plocha dostatečná k tomu, aby šel model hodit. Další na řadě byl L-29 Delfín, ale zde jsem narazil na malý rozměr vstupů vzduchu. Model by musel mít přisávací otvory na spodku trupu (Vampire je má taky), což se mi vůbec nelíbí. Potom mi na jedné soutěži Mirek Číp navrhl Mig-15. Trochu jsem se ošíval, ale potom jsem si řekl, proč ne; jen musím z Mirka vyrazit nějaké informace o imatrikulaci stroje, se kterým létal 🙂 .

Mig-15 UTI ve velikosti vhodné pro 70 mm dmychadlo vyrábí holandská firma RBC Kits. Reportáž ze stavby je na RC Groups. Málem jsem si stavebnici objednal i já, ale na poslední chvíli jsem ucukl – přeci se nenechám připravit o potěšení z konstrukce a stavby, vyrábění chyb a jejich napravování 🙂 .


Monografie Mig-15 vyšla v knize z edice Triáda. Bylo to ještě za komunistů, takže i u 40 let starého stroje bylo vše pěkně utajené, moc podrobností se v monografii nenajde. Ale nic, ostatně mám zkušenost, že čím méně informací modelář ke konkrétní předloze má, tím klidněji spí 🙂 . Model tedy vzniká podle tohoto třípohledu.

Podle wikipedie je Mig-15 nejvyráběnějším proudovým letadlem na světě – asi 18000 ks, ostatně ta tabulka je hodně zajímavá. Hledal jsem, kolik se jich vyrobilo v Československu, dost marně, navíc se údaje liší. Alexander Mladenov ve své knize „Soviet Cold War Fighters“ uvádí: 833 původních provedení Mig-15, 620 zlepšených „bisů“ a 2012 „spárek“ UTI, celkem tedy téměř 3500.

Tedy, model Mig-15 bude „asi metrový“, určený pro pohon elektrodmychadlem o průměru 70 mm.

Křídlo


Plánek si kreslím postaru rovnou na balicí papír, profil je rovněž poněkud staromódní Eppler 205, který se mi ale na podobných modelech osvědčil. První dvě žebra jsou z překližky 1.5, ostatní z balzy 2. Zde jsem se dopustil chyby #1 – skutečný stroj měl žebra kolmá k nosníku, asi jsem to měl udělat také tak, namísto žeber rovnoběžných s osou trupu, křídlo by bylo tužší a stavba jednodušší.


Křídla budou spojená uhlíkovými trubkami, pouzdra pro ně tvoří balzové bloky. U modelů tohoto typu přenáší veškeré zatížení potah, proto bude důležité i spojení potahu křídla s trupem (ale ještě nevím jak to přesně udělám 🙂 ).


Nalepit žebra na spodní potah není nějak kritické. Náběžná lišta je „falešná“, jen pro ukotvení žeber. Nosník není potřeba z pevnostních důvodů, ale pomáhá postavit křídlo rovné, jak vysvětlím dále.


Výplně, aby bylo kde odříznout křidélka.


Nosním má stojinu, která se zabrousí na přesnou výšku „brousítkem“ – lištou s nalepeným proužkem brusného papíru.


Horní pásnice nosníku se zalepí na rovné ploše. Navíc jsem doplnil ještě zesílení pro šachty serv z překližky 0.6.


Po odřezání, odhoblování a odbroušení všeho, co nahoře přebývá, se přilepí horní potah – zatím jen k falešné náběžné liště, opět na rovné ploše.


Dále se přilepí náběžná lišta, která přesahuje pod profil, zajistí se tím negativy, u Migu asi 3 mm na každé straně. Fotka už ukazuje kořenová žebra s přilepeným potahem, na konci se profily stýkají celou plochou.


Tuhý potah se lepí na rovné ploše, vpředu se křídlo opírá o náběžku, vzadu o odtokovku. Pokud by nebyl v křídel nosník, mohlo by se křídlo pod zátěží prohnout.


Doplnění odtokové lišty z balzy 5 a smrku.


Skutečný Mig má u kořene křídla odtokovku kolmou k trupu. Jak ale ukazuje tato fotka z Polska, profil tomuto půdorysu přizpůsoben nebyl, na modelu patřičný tvar „doženu“ trojúhelníčky při konečné montáži. Další zajímavostí je „vykousnutý“ plůtek (pouze na levém křídle), který na některých strojích vidět není. Prý (anglicky) je to kvůli mechanickému indikátoru vysunutí vztlakových klapek.


Dostávám se k dalšímu důsledku chyby #1 – okrajové oblouky jsou příliš velké 🙂 . Tvoří je sendvič balza – překližka – balza. Oblouky jsem nejprve vyřízl z překližky 1.5, ale zdály se mi zbytečně těžké, nakonec stačila 0.6. Samozřejmě, že těch pár gramů nebude mít v konci konců žádný vliv, ale nedalo mi to 😉 .


Je to hodně nebo málo, nebo akorát?


Uvědomil jsem si, že ve skutečnosti je „patnáctka“ pěkně „chlupatá“, přechody, plůtky,… toto křídlo může patřit k čemukoliv. Trochu mě to vyděsilo, přiznávám 🙂 .

Výškovka


Ocasní plochy jsou taky oříšek. Dělená směrovka, šípová výškovka. O tom, zda bude mít model ovládanou směrovku, jsem ještě nerozhodl, spíše ne 🙂 . Ale o výškovce jsem měl jasno od začátku – servo v kýlovce a žádné dráty venku!


Páka z ocelového drátu a mosazného plechu. Původní drát byl nerezový, takže jsem se poučil, že nerez normálně pájet nejde (chyba #2). S normálním pružinovým to ale šlo hezky.


Ramena drátu se posouvají a natáčejí v pouzdrech z překližky, takový RDS (Rotary Drive System).


Drát má průměr 1.6 mm, otvor v pouzdrech je 1.5 mm. Mělo by to zajistit chod bez vůlí a zatím se zdá, že vše funguje.


Jednoduchá „prkénková“ stavba. Cekem automaticky jsem zvětšil rozměry výškovky o 10%, tj. plocha je o 20% větší než u originálu. Možná zbytečně, nevím.


Tady mám možná nakročeno k další chybě #3 – výškovka je „pouze“ z balzy 3, možná o kousek více, protože i spojku ze smrkové lišty, i pouzdra RDS jsem musel překrýt vyříznutými bloky balzy a zabrousit. Drát se otáčí v ložiskách z proužků překližky. Ovládání ale funguje k mé 100% spokojenosti.

A tady jsem zatím skončil. Zmítám se v pochybnostech, jak pokračovat dál. Určitě trupem, ale:
1) Mám dát dmychadlo pod křídlo, aby mohly být spojky křídla nepřerušené?
2) Má být dmychadlo v ose a přívodní kanál protnutý spojkami? Patřičně zakrytovanými, samozřejmě.
3) Nebo mají být spojky kraťoučké a nezasahovat do přívodního kanálu?

Asi (3), ale úplně rozhodnutý ještě nejsem. A taky si chci nejprve objednat dmychadlo, abych věděl jeho přesný průměr a uložení, než začnu „krájet“ materiál. Baví mě to 🙂 !

Honza
25.11.2017

komentáře 3

  1. Zdravím, mám Delfína, takže dmychadlo určitě doprostřed a to buď 10 – 14 lopatek + volba 2) (bohatě stačí Change sun 70) nebo méně lopatek a za 3) (mám na Delfínovi), ale je moc pracné a méně pevné.

  2. Ahoj Honzo, děkuji za rady, zatím jedu variantu 3. Ovšem jen teoreticky, k dalšímu stavění se dostanu asi až o svátcích 🙁 . H.

  3. Ahoj Honzo Mig 15 je moje tajna laska a dlouho hledam neco podobneho co delas ale nemam odvahu…. Mel jsem dva od Alfy ale neni to ono a nic to nevydrzi. Ted porad koukam po tom co delaji na 3D tiskarne ale nemam drahu k dispozici a myslim ze pri prvnim tvrdem pristani se to rozpadne. Hodne uspechu a dodelej to ! Jirka

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přidejte obrázek (JPEG only)