Stoupák se dožil prvního měsíce. Dělá mi radost.
Trochu mne v diskusi překvapila „militantnost“ obhájců RCEK? Vždyť šlo o připomínky formální, nikoliv obsahové. Ale neodolám, teď když jsou pravidla RCEK hotová, dopustím se dvou komentářů:
a) zrušení předpisu o stoupání vrtule povede k dalšímu nárůstu výkonů, ale rozumím i tomu, proč to tam není – špatně se to ověřuje, teď ještě nějaký motor s kv=2500 a 40 A baterky,
b) zavedení měření po centimetrech jen nasvědčuje tomu, že jde o padací kategorii (nebo se takový vývoj očekává ?), ale ono to při létání a hodnocení ve skupinách asi opravdu jinak být nemůže :-(.
Ale příští rok to zkusím 🙂
Příští rok chci také uspořádat v Manušicích (okolo 1.5.2010, aby to „navazovalo“ na tradici „Dráteníka“) soutěž RCEX.
Zatím mám v úmyslu následující:
- Budou se létat 3 kategorie
- Létání volné v kolech o dané délce (1 hodina?).
- Přihlášky budou elektronicky a dříve přihlášení budou mít prioritu kanálu. Jinak řečeno, každý si při přihlášení „zamluví“ dosud neobsazený kanál.
a) k=P/M/200 a rozpětí do 2200 mm
b) k=P/M/200 a rozpětí nad 2200 mm
c) k=1 bez dalších omezení
Je to koncept, nic definitivního, budu vděčný za kritické připomínky.
Model Hobby
Zase už mi chodí upozornění, že tam různé firmy nebudou, ale že si po dobu trvání mohu objednat se slevou… Zdá se mi, že nechápou, proč se výstavy dělají. Ano, účast stojí peníze a věřím i tomu, že se jim to v přímém porovnání nákladů ku příjmům za ten týden nevyplatí, na druhé straně je to marketingová akce roku. A mezi lidem modelářským lze zaslechnou „viděl jsem to na MH, koupím si to na MH“ každou chvilku. Navíc existuje nezanedbatelný efekt „impulzívního nakupování“, teď to vidím, teď to chci. Inu, více příležitostí pro ty, co tam budou 🙂
Další X5J bude 10.-11.10.2009.
Jan Kubica
29.9.2009
Já bych řekl, že jediný militantní diskutující je tam jistý Kubica – neznáš ho?
Honzo, nechci být militantní, ale měření po 20 cm je běžné např. v F3J a že by to byla „padací“ kategorie, tak o tom silně pochybuju.
Odpověz mi prosím na mejla ohledně výsledkových listin. Ať nemusím být militantní. Zdar.
Jirko, F3J je úplně něco jiného. Přesto si myslím, že lepším řešením by bylo zkrátit šňůru než diferencovat přistání, protože si (pořád ještě) myslím, že přistání rozhodovat nemá. A militantní klidně buď, mě to nevadí 🙂 H.
… už jsem to psal, dojdou-li argumenty věcné, je třeba sáhnou k útokům osobním …
Ale mě to baví 🙂
RCEK = modifikovaná RCEN. Akorát se přistává na bod, vyvrácenou hlavu je třeba mít minut 10, vyjde to dráž a pro pořadatele je to komplikovanější.
Nebo ještě jinak:
1. Na termice nezáleží, je potřeba mít nejlepší techniku.
2. Maximum nalétá každý, rozhoduje přistání.
3. Je třeba mít štěstí na „rozlosování“.
Ale proč ne? Pokud to tak někdo chce, nechť to má. H.
Jistě – přesně tohle myslím tou tvojí militantností – soutěž jsi nikdy neletěl, ale vzal sis do hlavy, jak to zaručeně bude a to pořád dokola omíláš. A když už tě někdo kamsi zcela zaslouženě pošle, tak začneš psát o militantnosti 🙁
Opravdu by ti trochu sebereflexe neuškodilo. Doufám jen, že dodržíš slovo a opravdu to příští rok budeš létat – pak ti asi dost rychle spadne hřebínek…
Honzo, i když tě znám už nechutně dlouho, tak ty tvé tři body neberu. V skrytu duše mi hlodá červík, že máš na mysli RCEJ, tam by to mohlo platit tak 50/50. Tam skutečně dost záleží na tom, jakou máš po minutě motoru „vstupní“ výšku do 9 minutového kluzu.
U stříďáků je to právě a jen o tom, že rozhoduje tvoje znalost počasí, pochopitelně kondice eroplánu a také zdravá chuť zariskovat a vypnout ten motor třeba už po 20 sekundách. A s touhle filozofií se určitě nedá říct, že to nějak „napadáš“ a pak už jde jen o přistání.
A ještě poznámku. Ty rozmělněné body za přistání se použijí jen v případě, že všichni (většina nebo aspoň dva) naletí 10 minut. Ostatním je to šumák.
Zdravím.
Přesně jak píše Jirka – už dlouho trénuji prakticky výhradně na 30 vteřin motoru a kluz začínám tedy už dnes prakticky vždy z menší výšky, než se létá s plechovkami. S ohledem na docela dobré výsledky v ladění pohonu začínám vážně přemýšlet nad zkrácením „standardní“ doby chodu o dalších 5s – ani náhodou to není tak, že výšky porostou někam do stratosféry.
A navíc těch 30s motoru je standard, v praxi ale bude zcela jistě přibývat situací, že v momentu, kdy třeba uvidím kroužící káně, risknu třeba jen 15 vteřin motoru…
Dovolím si odhadnout, že piloti s filozofií „dám na jistotu 50s a poletím (třeba) z 500m“ budou do půl roku bez šance – chod motoru i výška se bude zkracovat, o to se klidně vsadím 🙂
Tomáši, rozlišuj. Za a) toto je můj „deníček“, takže si sem můžu psát co chci a dokonce to ani není nikdo povinen číst. Za b) nemůžu za to, že většina věcí, o kterých jsme diskutovali při návrhu RCES (viz polanku a třeba i dlouhá vlákna na MH) a které se nelíbily na RCEK, se opravdu stala. Za c) veškeré argumenty, které sem kdy obhájci F5J/RCEK snesli, spíše potvrzují tu mou „teorii“, že to není o termice, ale o technice a přistávání.
Takže sleduji co s děje a vyjadřuji na to svůj vlastní, nikomu nevnucovaný, názor. No a ten budu omílat tak dlouho, dokud mě to bude bavit. H.
Vážení učení kolegové,
takže znovu a bez emocí. Předem říkám, že se mi to tak jeví, tady žádná absolutní pravda asi není (a nebo ji máte vy, kdo ví). Já uvažuji následovně:
Dle mých zkušeností nalétám z 300 metrů 10 minut skoro vždy, z 200 m řekněme v polovině případů. Když si budu velmi pečlivě vybírat okamžik startu, dá se to s poměrně velkou jistotou nalétat i z méně než 100 m, ale to předpokládá dost velkou trpělivost při čekání na start a já zrovna trpělivostí neoplývám. Ale řekněme, že 300 metrů (například, může to být i jiná výška v závislosti na počasí, vždy ale pro podobné modely podobná) výšky dává slušnou naději, že se maximum naklouže. V RCEK se bude létat více startů, z nichž se něco škrtne. To tak pokryje tu nejistotu v nalétání maxima ze 300 m. Takže bude rozhodovat přistání. Jestliže se tedy bude létat do 300 m nebo výše, je to padací kategorii.
Dále, motor se dá vypnout dříve. Ano, dá, ale, nezapomínejte na létání ve skupinách, kdy bude (podle mě) ve značné míře fungovat stádní efekt, kdy vypne jeden a okamžitě poté i ostatní. To ale klade velké nároky na výkon pohonu, prostě je třeba být výše než ostatní v okamžiku vypnutí motoru. Ale to už jsme probírali mnohokrát.
Jinou možností je vypínat výrazně dříve, třeba ve 100-150 m, to ale nezaručí nalétání maxima a i když se to v jednom dvou kolech může podařit, soutěž se tím vyhrát nedá. A stádo bude také následovat. Pokud tam bude káně, lze předpokládat, že ji uvidí i ostatní a zachovají se stejně.
Takže, tak jak je to teď nastavené (definice modelu a definice soutěže), z toho cestu ven nevidím, viz ty mé tři body.
Ale pánové, ono to vůbec nevadí, hlavně aby nás létání bavilo, o nic jiného nejde. O pravidlech se můžeme „pohádat“ zase za rok, až se začnou vylepšovat ta letošní. A třeba ještě budu prstíkem škrabat, aby jste mě vzali mezi sebe „Káčkaře“ 🙂
Honza
Honzo tak a teď natvrdo – co takhle přestat teoretizovat a radši si to rozdat na soutěži? Já tu s plnou vážností prohlašuji, že tvé tvrzení 300m-10minut VŽDY je pohádka pro děti – předveď to… Přirozeně mě zajímá předvedení na soutěži, kdy poletíš pěkně za jakéhokoli počasí na signál startéra, to co dokážeš v RCEX, je naprosto nezajímavé.
Pokud to dokážeš, tak si všechny strčíš do kapsy a získáš plnou autoritu. Pokud ovšem ne, tak veřejně přiznáš chybu – bereš výzvu?
Tomáši, souboj beru, vyber místo a zbraně 🙂
Jen chci podoknout, že ty stoupáš za 30 s do 310 m (dle Tvého blogu) a uvažuješ o možném zkrácení motoru. Kde je rozpor s tím, co jsem napsal výše?
Polemizuji s tvým tvrzením, že 300m znamená automaticky maximum. Až se ti párkrát stane něco, jako jsem třeba zažil letos v Holíči, kde jsem se sesypal asi za 3 minuty, dal opakovaný start a v něm spadl dokonce za 2 minuty, tak tě taky optimismus dost opustí…
A na soutěžích je tohle prostě běžné – ty 2 minuty byl už trochu extrém, ale lety (či spíš pády) za 5-6 minut se staly prakticky každému nejednou 🙁
Možné zkrácení motoru není dáno tím, že by to teď bylo „automatické“, jde právě o úvahu o možnosti přijmout jisté zvýšení rizika…
Ostatně uvidíme už tuhle sobotu v Poříčí – smrdí to poměrně větrnou soutěží, tam se asi bude padat až dost.
No a co se toho souboje týče – pokud připravíš na příští rok letadlo, tak nějaké soutěže vybereme 🙂
Tomáši, klidně polemizuj, to je statistika (i když to je svého druhu lež :-)). A taky jsem psal, že 300 m se jeví jako dobrý průměr, ale může se počasí od počasí lišit.
K souboji: a proč ne RCEX?
Promiň, ale mě by zajímal právě souboj v RCEK/F5J – tam mám totiž opravdu velmi silný pocit, že máš velmi zkreslené představy o tom, co tato soutěž obnáší…
V RCEX si to klidně někdy rozdat můžeme, tam ale nevidím důvod k žádné „krvavé výzvě“ – tam celkem nevidím spor. Naopak klidně věřím, že v RCEX budeš lepší ty, já bych si na tamní styl létání (a jeho taktiku) musel trochu zvyknout.
Jo, zkreslené představy, to je moje parketa 🙂
Pokud se chceš utkat v RCEK/F5J, tak se mnou asi těžko. Kvůli tomu si nebudu pořizovat speciální model a s tím, s čím to plánuji příští rok zkusit se dostanu max. na 5-6 m/s. Ale vždycky můžem přepočítat motor na výšku, ne?