Dnes jsem se cestou na „tankový den“ v Lešanech zastavil v Písnici na soutěži RCEJ a RCEJ-AC (smí už se tomu říkat RCEK?).
Moc lidí už mi říkalo, že se to musí vidět – hmm, upřímně řečeno, moc mě to nenadchlo – nastoupání do výšky, šťastnější výše, ti druzí níže, stání ve výšce proti větru a potom takové to „zapichovací“ přistání. Inu, nebylo to správné počasí na „honění“ termiky a také jako divák jsem z toho určitě neměl ten správný požitek. Ale Autonomy mi přijde jako větší nervy 🙂
Jirka Váňa (tady kráčí v Písnici na start) se mimo jiné nechal slyšet, že už má na Autonomy ten správný pohon, takže se máme na co těšit – bude boj o 2. místo 🙂 . Tedy, mě ničí psychicky už ty pruhy – na každé půlce křídla jiné, na to prostě nemám.
Změřil jsem odběr Havrana se 2čl. 2200. „Definiční“ odběr je 15.3 A, což dává 318 sekund motorového chodu.
Dle obrázku tomu odpovídá odebraný náboj asi 1300 mAh, „správná“ baterka by měla mít 1500 mAh. Vzhledem k tomu, že z baterie se málokdy podaří vyčerpat 100%, mám pocit, že znevýhodnění koncepce (proud x čas) oproti (kapacitě) o 10% je odpovídající pravidlo.
Zajímavá diskuse probíhá na slovenském diskusním fóru. Ani se mi to nechce komentovat, ale přesto se dopustím názoru:
Na začátku jsou nějaká pravidla, která se zdají dost dobrá a těch pár šťouralů, kteří na nějaké „slabiny“ upozorňují, nikdo nebere vážně. Všichni si kupují lepší a lepší vybavení až najednou někteří zjistí, že už nestačí držet krok. Tak se přesunou do skupiny „šťouralů“ a navrhují pravidla změnit nebo upravit. Toto se periodicky opakuje, přičemž se v každém kole počet účastníků sporu zmenšuje (a nemyslím F5J, ale „volňásky“ 🙂 ).
A teď zpráva dne – záviděl jsem Slovákům jejich fórum, tak jsme se „v rámci pracovní skupiny pro RCES“ dohodli, že si zřídíme taky jedno. Jmenuje se www.stoupak.cz a je určeno především pro informace okolo soutěžního létání s termickými elektrovětroni (což ale neznamená, že by nebylo možné psát o ničem jiném). Pro zájemce o účast na tomto fóru jedno důležité upozornění. Zaregistrovat se je nutné pod plným jménem, žádné nicky prosím (budu mazat! 🙂 ). V té souvislosti ještě plánuji upravit tyto stránky a s fórem je propojit.
A nakonec, příští týden bude 8. kolo korespondenční soutěže RCEX a 9.9.2009 v Dehtárech Autonomy. Pozvánky zveřejním později.
Jan Kubica
29.8.2009
Jediná vec o co v tej celej diskusii na f5jfun slo bolo aby naslala daka rovnosť výšky po motorovom lete…. lebo na F5J bezne lietadlo a bezny pohon sa do 200m dostanú za +- 10-15sec a model typu F5J outruner sa do 200m doastane za +- 15-20 sec z 3s Lipol….to je velmi malý rozdiel v motorovom lete….omnoho vecsie umenie je nalietať tých 10min z tých 200m………
/až najednou někteří zjistí, že už nestačí držet krok. Tak se přesunou do skupiny „šťouralů“ a navrhují pravidla změnit nebo upravit./
Možno by si si najprv mal zistiť že väčšinou ktorý navrhujú doplniť v F5J výškový spínač sú piloti ktorý sú v prvej desiatke. Neviem ako by im to pomohlo maximálne, v tom že sa budú snažiť lietať ešte viac podĺa lietania F3J a o to im ide.
Pánové, děkuji za komentáře. Ale já si opravdu myslím, že F5J v současné podobě je nesmysl (a nejen F5J, třeba i korespondenční X5J, kterou létám). A také mi uniká, jaký tedy bude rozdíl mezi spínačovou F5J a FXJ, asi jen v době stoupání do 200 m? Ale necítím se oprávněn vám radit, jen mne to zaujalo. A je dobře, že se o tom mluví. Honza
No keby F5J v súčastnej podobe bol podľa teba nezmyseľ, tak by sa nelietal ani v Maďarsku ani v Slovinsku, dokonca maďari a slovinci prebrali podľa nás F5J outruner a niečo sa chystá aj u vás. Ktorá elektro kat. ktorá je u Vás sa lieta aj v nejakých iných štátoch? Tak potom by som sa pozrel aj z iného uhlu pohladu čo je nezmysel. A k FXJ , tá je len skúšobná neoficiálna a keby sa odsúhlasil výškomer tak bude len F5J.
Hele kluci, já už jsem se k tomu na těchto stránkách vyjadřoval, včetně odkazů na výroky lidí, kteří tomu rozumějí určitě více než já, tolikrát, že už se mi to ani nechce opakovat. „Unlimited“ kategorie jsou krásné, ale (PODLE MĚ) bezperspektivní (a to platí i pro outrunnery 🙂 ). Výškové spínače jsou prima nápad, určitě se prosadí, ale nejsou to elektrolety (Palino promine 🙂 ). Což ale zas tak moc vadit nemusí, alespoň se místo ladění pohonů zase začneme učit létat. A držím vám palce, ať to vše dobře dopadne ke spokojenosti zúčastněných. Zdraví, Honza
Zostava ľudí ktorý by pristali výškový spínač neberú F5J ako kategóriu elektroletou , ale kategóriu termického lietania, motor nahrádza vlekárov v F3J preto ten výškový spínač . Aj keď sa priznám že pri súťažných pravidlách záleží od technického vybavenia , ale to po čase hrozí každej kategórií. Preto to niektorý využívajú keď je taká možnosť.
Ladiť sa bude asi vždy, ale naj prínosť je asi učiť sa a trénovať termické lietanie a meteorológiu, príklad keď sme boli na súťaži v Paskove na súťaž podľa pravidiel F5Joutruner som si všimol , že chalani z miestnych klubov motorujú od 40s vyšie vzhľadom na zvyk zo 400stoviek, ale za pol roka sa situácia zmenila a ak si si všimol teraz letové časi dokonca z finále /súťaž v Paskove 30.8/ tak motorové časi sa výrazne znížili. Tomu hovorím pokrok, lebo chlapci zistily že keď chcem byť najlepší musím ísť čo najmenej na motor a musím sa snažiť lietať termicky. Tak preto asi niektorý idú dobrou cestou a už sa začali učiť lietať a za tento posuv môže určite aj súčastné znenie pravidiel ktoré chcete prijať aj u vás tak si myslým že je to dobrý smer.
Mně se FXJ (spínač) líbí a zároveň nelíbí. Pěkné je to, že s konečnou platností řeší „stejnost“ pohonů, nelíbí se mi, že je to „degradace“ elektropohonu, tj. nevyužívá se možností, které elektropohon umožňuje, tj. vypínat a zapínat motor ze země.
Technický pokrok se nedá zastavit (a pokud ano, tak jen na krátko a lokálně 🙂 ), ale třeba s malými outrunnery se opakuje „chyba“ (z mého subjektivního pohledu) s F5J – ty také začínaly s NiXX a pravidla byla ušitá na NiXX. Když se objevily nové technologie, zvedlo to výkony takovým způsobem, že teď hledáte, co s tím. S outrunnery se začínalo na 10 A, teď je špička (viz polanka a blog Tomáše Hrubého – odkazy vpravo) na 30 A, odstranění podmínky stoupání vrtule povede k dalšímu nárůstu proudů, přechází se od „čínských“ motorů k Axíkům, Hackerům apod. a podle mě nepotrvá dlouho, než se objeví motory zakázkové. A to zkrácování doby chodu motoru je dáno především zvýšováním výkonu.
Ale už jsem psal mockrát, pokud to tak někdo chce, proč ne. Jsem si vědom toho, že zatím všechna omezení pohonů (snad mimo výškového spínače, ale viz výše) hanebně selhala – měření otáček, proudů, apod., ale obávám se, že bez toho prostě elektrolety nepůjdou. Ostatně, pokud je někdo ochoten koupit si výškový spínač, proč ne limiter prošlého náboje (jen upozorňuji, že to povede k optimalizaci účinnosti a to může být ještě horší než optimalizace výkonu, ale fyzikální strop by byl dán)? A nebo pokud je takový odpor k měření (a myslím si, že důvodům rozumím), proč nedefinovat pohonnou jednotku jednoznačněji – napětím, hmotností motoru, průměrem vrtule a třeba kv-hodnotou (třeba).
Jsem rád, že budou pravidla „mezinárodní“ (outrunnery). ale obávám se, že to nebude mít dlouhého trvání. A taky chci upozornit, že je tento názor ve výrazné menšině, takže pokud se mýlím, bude mi potěšením.
Za sebe si chci ještě říci, že zatím termicky nejnáročnější je mi jeví Autonomy, kde se létá do 100 m, zato daleko, a chyby se počítají úplně všechny 🙂 .
Zdraví,
Honza