Nedělní ERESky (mně prostě „efpětel“ z huby ani klávesnice nějak nechce ven) měly sobotní předehru 🙂 v podobě gumicuků (F3L). Protože jsme jako správní „ptákomilové“ byli v sobotu v Pardubicích vítat ptačí zpěv, stavili jsme se odpoledne v Podhořanech. Tady se díváte na staronové mistry ČR v juniorské i seniorské kategorii, blahopřeji! Dále už budu, byť stručně, jen pomlouvat 😉 .
Každý pilot F3L potřebuje realizační tým (má nárok na 3 pomocníky!)…
… start je neobvykle kolmý (ostatně i někteří „elektrikáři“ potřebují při startu modelu vidět hřbet) …
… následuje „kombat“ v kostce 100x100x100 m. Žádné rozlétnutí se pro hledání termiky, všechny modely stojí v jednom stoupáku nebo klesáku …
Druhou stranou mince je, že se na to dobře kouká, běhá se pro padáčky, modely jsou na jednom místě, přestávky mezi koly dlouhé…
… i Hedvika prohlásila, že se jí to líbí. Když jsem odpověděl, ať tedy jede domů vlakem, hned se několik pilotů nabídlo, že ji odvezou. Tak jsem si to raději rozmyslel 🙂 . No nic, text výše je míněn ironicky, mám modeláře i modely rád, ale s mým přesvědčením, že vrtule je lepší gumy, sobotní návštěva letiště ani nezakvrdlala.
Fast forward – nedělní ráno.
Začnu rovnou tím nejdůležitějším – životní cyklus stejku začíná v marinádě..
… následuje očištění, grilování …
Restaurace jako vždy bez poskvrnky!
Nás pilotů se sešlo nakonec 26, i když po soutěži v Mn. Hradišti jsem se hlásil jako náhradník. Možná to bylo kvůli počasí – vítr a studeno. Soutěž Miloš vypsal na 6 kol (se škrtáním) se třemi skupinami. Zajímavostí bylo, že v prvních 3 kolech letělo v první skupině vždy 12 pilotů, je to rekord 🙂 ? Láďa se chystá k prvnímu letu …
… a při návratu se spokojeně tváří, tak to má být 🙂 . Pilot smí mít dva pomocníky a v tomto případě se Libor i Petr vzácně shodli 😉 .
Do pole se přistávalo ostošest, občas z toho vznikne i docela akční fotka.
Napovídal jsem Jendovi, tak mohu prozradit, že byl jedním z mála pilotů, co i s RESkou létají jako s F5J. Start klidně i po větru, jen když je to do stoupáku. Pilot by si měl být vědom omezení svého modelu, ale s trochou odvahy, která je mládí vlastní, a štěstí se i ve větru a pod zamračenou oblohou dalo létat takticky.
Většina pilotů však vyznávala pravidlo, že v hejnu je síla. Když termika ani zdaleka nebyla vždy, občas se jen pomaleji či rychleji padalo z výšky.
Druhým pilotem, který mi „věřil“, byl Karel. Za projevenou důvěru se mu odvděčuji touto fotkou. Už vím, proč má winglety – krásně brzdí při přistání 😀 …
… ale donutil jsem ho, aby pro další kola nasadil „normální“ uši.
Miloš nelétal, pouze dirigoval …
Když se létá, tak se bohužel i …
… bourá 🙁 . Au au, Gejzův model při motorovém letu prolétl Karlovým 🙁 , Gejza později havaroval také, kvůli nalomené spojce. Srážek ve vzduchu bylo více, ale to se o sebe modely jen tak otřely bez větších škod…
… třeba tady se modely srazily při přiblížení, následovala diskuse, kdo za to může, a opravný let. Pihou na kráse soutěže bylo, že přistávací body byly rozmístěny spíše podél větru, ne napříč, ale nám elektroletcům, co máme zkušenosti třeba z Nové Paky 😉 , to ani moc zvláštní nepřišlo.
Pár technických zajímavostí zahájím přístupem k elektronice z boku na Zdeňkově modelu, něco do sebe to má.
Petrovu vychytávku tvoří propojka zasouvaná svrchu do kabiny. Naprosto neocenitelné při opakování letu…
… pilot Petrova formátu nepotřebuje opakovat často, ale když už musí, ušetří mu toto udělátko možná 30 sekund (když propojku neztratí 😉 ).
… zde se speciálním profilem bez tuhého potahu, zato s uhlíkovou trubičkou před odtokovkou. Podle mě proti pravidlům, ale pohádali jsme se jen trošku 🙂 .
Lubošův klon (možná spíše pirátská kopie výrobce) Vaiany nazvaný Koffee.
Trápení se Sorgem 🙁 . Na následujícím obrázku je asi 4. verze výsledkové listiny, možná správně, možná ne, určitě ale neobsahuje šest tisícovek udělených v jednom kole. Mimochodem, už byl zájem o můj excelový program, ještě na něm trochu zapracuji a dám ho k dispozici, i když si myslím, že to bude dobrý důvod, proč nadále používat Sorg 🙂 . Dělám to nerad, ale pokud chcete nějaké alternativy, tak zkuste Gliderscore nebo F3XTiming (oba jsou ale pouze anglicky).
Podle tohoto „papíru“ jsme odlétali finále.
Čekání na výsledek boje se Sorgem nám zpříjemňovala akrobacie Tiger Mothu, na letišti byl čilý „historický provoz“, pokochejte se, než vyhlásím výsledky 🙂 …
Dvě finálová kola určila tyto juniorské …
… a tyto seniorské vítěze – blahopřeji!
Díky moc, Miloši a kolektive, za hezký den mezi kamarády a letadly.
Soutěž jsem odlétal se „slajtkou“, ani dobře, ani špatně. Nejvíce mě štvala izolepou zajištěná kabinka, než se se při opakování dostal ke konektorům, uplynula hodně dlouhá doba. Jinak nic zvláštního 😉 .
Příští víkend se uvidíme buď v sobotu v Horní Branné na RCEV, nebo v neděli v Roudnici na F5L, případně na obou akcích, pokud to život dovolí.
Honza
8.5.2023
Jako obvykle, moc zajímavé čtení, díky.
Musím přiznat, že na mém výsledku má lví podíl Honza.
Za prvé mě přesvědčil, že winglety, nejsou úplně nejlepší volbou do aktuálního počasí.
Za druhé, když mi nadával za hrubé pilotní chyby které jsem já nerozpoznal a považoval jsem je za vlastnost RES modelů. Od té doby – tedy poslední let základní části a finále, jsem létal vyzbrojen radami od Honzy a s takřka neupraveným letadlem a najednou jsem se udržel ve stoupácích….díky.
Ještě se musím omluvit Petrovi za omezení při přistání v posledním letu a současně poděkovat za záchranu mého modelu. Přistál jsem totiž těsně před jeho přistávací bod a Petr duchapřítomně můj model přeletěl….děkuji.
Sice mi přistání všeobecně moc nejdou, ale tentokráte do toho asi zasáhlo i rádio.
Logy z vysílače potvrdily nepříjemnou skutečnost, že je chyba ve vysílači a bude muset být nový – nepříjemný to zásah do rozpočtu.
Takže ani nevím, kdy se zase potkáme na které soutěži.
Ahoj Karle,
děkuji za pochvalu i laskavost, ale podíl nemám, byl jsi prostě nejlepší, tak se s tím smiř 🙂 . Já bych jako pomocník mohl jen za špatný výsledek – to je pravidlo!
Doufám, že si vysílač rychle spravíš, bez Tebe by ta naše polítání nebyla ono.
Dík, H.
Přéčinó byla chebná elektrónka é třenáct z podniku Katóda Holomóc.
Tak já se musím jménem našeho podniku omluvit. Chyba byla způsobena tím, že byl z již rozlosované soutěže smazán soutěžící což způsobilo nekonzistenci dat a následný pád SORGu při zápisu výsledku.
Je to již opraveno, a pardóón :-/
Ahoj Aleši i ostatní,
doufám, že je Sorg pořád lepší a lepší 😉 .
Tady připojuji svou excelovou tabulku, barevně jsou rozdíly, které jsem našel mezi ofiko výsledkovkou a svým výpočtem. Netvrdím, že jsem něco nepřehlédl, přeci jen opisovat data z fotky je opruz.
Například:
1) Vláďa P. má v druhém kole zapsáno 6:33 + 85 = 991.92. Kolo ale vyhrál Karel D. s 6:29 + 96 = 1000. Podle mého přepočtu by Vláďa měl dostat „jen“ 982.84 bodů. Nezáleží na tom, vím.
2) Honza K. má ve čtvrtém kole 4:07 + 0 a má zapsáno 989.98. Kolo vyhrál Ivo s 5:41 + 0, takže Jenda měl dostat jen 724.34, a spadl by ze 3. na 6. místo. Podobnou chybku jsem našel i v Jendově posledním letu (který byl ale škrtací).
Už je to jedno, do finále by postoupili stejní lidé a výsledky platí. Jen mi to přijde škoda – kaňka na hezké akci.
A ještě jednu pro Vláďu P. – kdyby se bývalo nebylo škrtalo, tak jsi byl býval mohl vyhrát 🙂
H.
díky za info, i tak to byl životní výkon. Jen finále mě zklamalo…. 🙂
Ahoj,
no ony tam rozdíly budou, neboť „díky“ smazanému soutěžícímu to spadlo vždy ve chvíli, kdy se přepočítávaly body skupiny na tisíc. Jak jsem napsal, ihned po nahlášení a zaslání DB jsem problém našel, a zamezil aby se do budoucna tato situace opakovala. Bohužel to nikoho testovacího týmu nenapadlo, že by toto mohlo nastat… a nastalo 😀