Včera na soutěži RCEV v Nové Pace jsme se domluvili, že by bylo škoda nevyužít prodlouženého víkendu. Rozhodování, zda bude lepší neděle nebo pondělí, vyhrála neděle – vítr měl být o něco málo slabší. Zalétali jsme si nádherně, ale stejně jsme odjížděli hodně smutní a zdrbnutí 🙁 .
V 10 ráno byla ještě pěkná zima, zejména kvůli severnímu větru 🙂 . Piloti jsme se sešli 4, Hedvika obluhovala Sorg.
Výhodou Manušických soutěžiček je to, že se pilot může na bodu zabydlet (termosky, nabíječe) 🙂 . „Letenky“ jsme dostali na 12 kol s tím, že když nás to přestane bavit, můžeme skončit dříve.
Vždy po dvou letech byla přestávka na dobíjení. Termika byla pravá jarní, silná a také zrádná. Střídali jsme lety tříminutové (i kratší) se shazováním z velkých výšek. Já sám měl 2x kliku, kdy jsem byl ze 150 m za 1.5 minuty dole a zachraňoval se ve 20 m. Mám rád, když model klesá v „nevzduchu“, najednou se to začne lepšit, a bum – eroplán nadskočí a sklopí čumák, je to čistá radost 🙂 .
Fotka na památku, Vláďovo Django zmizelo asi po ztrátě napájení na palubě vysoko v termice a po větru 🙁 . Po skončení letu jsme model ještě asi 10 minut sledovali, nezbývá než doufat, že model spadl někam do lesa nebo do polí. Vzalo nás to 🙁 . Když budu „svině“, tak se opět ukázalo, že bez řízení létají ty naše modely lépe, ale o takový důkaz opravdu nikdo nestál.
Udělali jsme přestávku na vzpamatování se. Vláďa vypadal, že s modelařinou sekne, doufám, že se rychle vzpamatuje, další závody jsou už za 14 dní, a bez něho to prostě není ono 😉 .
Při buřtech jsme se rozhodli, že budeme létat dále.
Karel trefil s Limitem ohradník. Jirka říkal, že je to oprava na 10 minut, možná…
Poslední kolo – Jirka škodil s 50 m vypínací výšky.
A takový to mohl být krásný den, ach jo. Vím, že k našemu sportu patří i problémy, ale obvykle, když pilot zjistí, že neřídí, trvá agonie několik sekund, dneska to bylo přes 5 minut v pracovním čase a dalších 10 minut poté. Vláďo díky moc za hezký den a přeji rychlé „oklepání se“.
Honza
30.4.2023
Ví se aspoň povrchně, k té nemilé události „úletu Vláďova modelu“, jaká mohla být příčina? Nějak mě to hlava nebere. Došla energie? Vakl kontakt na konektoru? Telemetrie ještě stihla něco zahlásit?
Ahoj Milane, neví se nic. A pokud se éro nenajde, tak to tak asi zůstane. Model byl prý nový (páté, šesté „venčení“) včetně výbavy. Baterka nabitá, VP nemá ani podezření, že by bylo něco blbě 🙁 . Navíc to oněch asi 5 minut letělo normálně. Máš nějaký nápad?
Dík, H.
Podobné nezjištěné záhady byly nakonec svedeny na konektor, buď povytažený z přijímače, nebo unavený silový u baterek
On to ale klidně může být i odešlý vf díl přijímače – pokud nebyl nastaven failsafe na butterfly, ale na hold, tak pak bude chování při ztrátě signálu stejné, jako při ztrátě napájení.
A za druhé taky může shořet BEC – já bych tu klasiku s konektory či třeba rozpadlým vnitřním spojem baterky (jo, to už tu taky bylo) neviděl tak jednoznačně, příčin může být více.
Blbé je, že se řada problémů nemusí poznat ani při nálezu modelu, hlavně pokud by to nakonec dopadlo „ránou“. BEC může vypnout nějakým zkratem dále v instalaci, který po dopadu zmizí, konektory a baterka se zase hnou při ráně všelijak. Ale kdoví, třeba bude mít Vláďa kliku, že model nejen najde, ale navíc i přistane bez poškození, pak by to mohlo být průkaznější.
Soustrast. Potkalo mne to pred rokem, Perfection, nase louka. Nasel se za dva mesice nahodnymi bikery v lese na obzoru, vzdalenost cca 5km. Zjevne byl na strome, vichrice ho totalne zlikvidovala. Jeste ho mam schovanej. Pouzitelna je spojka kridla a kryt kabiny. Elektronika to prezila, vcetne Altisu i zaznamu letu.
Prubeh: Normalni rizene vystoupani, pak po minute rizeneho letu hezke siroke kruhy az do ztraty dohledu. Zaznam na Altisu konci.
DOMNIVAM se, ze problem byl v konektoru baterky. Pouzivam konektory T. Jsou nejplacatejsi a je videt, ze se jazycky spojily. Asi.
Myslim si, ze puvodne americke konektory Deans kopiruje rada firem. Kazda trochu po svem a kdyz se pak sejdou samec se samici z ruznych hnizd, dotyk nemusi byt dokonaly nebo zadny. Pouceni: pouzivat kompatibilni konektory. Nastesti se to da poznat, behem pripojovani kladou ty nekompatibilni „divny“ odpor. Regl se pri spojovani ozval 2x, to mne melo varovat. Ale na zemi vsechno fungovalo.
Dalsi rozbor jsem nedelal, nebyla motivace.
Tak další případ – v sobotu frnkla Tomášovi V. v Podhořanech RESka 🙁
H.