Zima, vítr, sníh – přesto létáme…

Přes týden jsem se trápil s „nějakým virem“, ale včera jsem to už nevydržel. Sice trochu sněžilo, sice trochu foukalo, ale kdopak by se zimy bál, že? Trochu nevýhoda bylo, že jsem byl na poli sám, ale motor mi změří vysílač a poslední minutu si vždy nahlas odpočítám. Starý „papírák Havran“ se snažil:
1. let: asi 35 sekund motoru, ale v 8. minutě jsem si opět trochu přimotoroval, celkem tedy 43s motoru, 10:00 za let, přistání nehodnoceno.
2. let: 43 s motoru, termika byla – 10:02 (počítám moc pomalu:-), přistání jsem po sněhu přejel na asi 150 cm.
3. let: 52 s motoru, mocně přelétáno 10:13 (nechal jsem se unést „vylizováním“ termiky nízko a daleko a už jsem se nestihl vrátit), přistání jako předtím, snad o 20 cm blíž.

Celkem 1650 bodů.

Model váží ždibec přes kilo, MVVS 3.5/960 s vrtulí 12×6.5 má s napájením Lipol 3čl 1600 mAh příkon 275 W (změřeno v teple, k=1.375), bohužel aerodynamika je spíše taková „cihlovitá“. Všechny 3 lety byly na „jednu baterku“.

Synovi Vojtovi s Mefistem se moc do té zimy nechtělo, ale dnes podlehl. Termiku se mu bohužel podařilo chytit jen jednou, takže přistával jednou po šesté, podruhé po sedmé minutě, teprve ve 3. letu to dalo kýženou desítku. Ale ta přistání, po zmrzlém sněhu to jezdilo jedna radost, takže se jen jednou vešel do 10 m od cíle.
Tedy:
1. 47, 6:10, 780 cm
2. 50, 7:16, moc
3. 40, 10:04, moc

Celkem 1292 bodů.

Mefisto má 1610 g, pohon je Axi 2814/10 s vrtulí 9.5×5 a napájením osmičlánkem 1700SCR, příkon 280 W (k=0.87).

Tedy, těch 10 minut je na elektrovětroně tohoto druhu až moc. Zejména při lednovém, v podstatě beztermickém počasí (sem tam nějaká nulka a stejně ve výšce max. 100 m) je třeba nastoupat „kam až oči dovolí“. Při klesavosti 0.7 m/s to dává minimálně 400 m a to nemá smyslu (pokud tedy vůbec má smysl chodit ven, když je taková „kosa“:-), protože se motor od kluzu stejně odečítá.

Pro další kola tedy pravidla korespondenční soutěže upravuji v tom smyslu, že je možné létal i na 7 minut, přičemž do výsledků se motor vynásobí 10/7 a k nalétanému času se přičtou 3 minuty. Logiku to má, například:
– potřebuji letět na motor například 1/15 letové doby (pro 10 minut je to tedy 40 s motoru, pro 7 minut 28 s motoru, apod.)
– potom 28*10/7 = 40 a 7min+3min=10 min
– výsledky budou porovnatelné (i když ne srovnatelné)

Jan Kubica
31.1.2009