Mikrosoutěžička ERES – 23. 1. 2022


Někdy mám pocit, že by bylo bývalo snadnější být závislý na alkoholu než na letadlech 🙂 . V polovině ledna byly abstinenční příznaky už nesnesitelné. Naštěstí v tom nejsem sám, jakmile se jen trochu zdálo, že by „to“ šlo, svolal Karel do Hrušovan další mikrosoutěžičku ERES. Sešlo se nás šest 😉 .


Hlavní postava na letišti – Karel: organizuje, vozí veškeré vybavení, zapisuje…


… podle počasí mění nejen model, ale třeba i jen uši…


… startuje …


… létá a vyhrává!


Horký favorit Jirka tentokrát pustil, ač asi nerad, Karla před sebe.


Fialové Kiwi je suverénně nejrychlejším modelem ve startovním poli, podle mě půl kilometru od místa startu i proti větru udělá 🙂 . Ty malé 22 mm motůrky od Dualsky si zřejmě nechají líbit mnohem víc, než výrobce slibuje.


Roga začal létat s REScem…


… a v polovině přepřáhl na Vaianu.


Nabíjení mosazných závaží, prý součástí stavebnice. Vítr byl do 3 m/s, jen okolo poledne na chvilku zesílil, ale nebylo to nic „couvacího“.


Zatímco v Liberci jsme se brodili sněhem, v Českém středohoří nebylo po zimě ani památky.


Pořád se mluví o tom, zda jednu a dvě brzdy. Mně se pořád zdá, že jedna stačí 🙂 .


Nový pilot ERES. Vláďa si pořídil Magika, nejnovější výkřik na nebi RES modelů. Při zalétávání zjistil, že nám to létá všem stejně blbě (ve srovnání s většími modely), navíc si odmítl naprogramovat vysílač a „sebral mi“ Hedviku pro časoměření, obojí mu evidentně dodalo sebedůvěry 🙂 .


Model je to nádherný, ostatně ošklivý model se ve startovním poli hledá těžko.


Snažil jsem se Vláďovi vysvětlit, že by s Magikem neměl třískat stejně jako s Djangem 🙂 .


Víťa přijel později a najednou bylo Kiwi nejpočetnějším modelem ve startovní poli (zdravím do Litovle 🙂 ).


Počasí se v průběhu soutěže vyvíjelo k horšímu, posuzováno podle délky soutěžních letů, mnohokrát se v pracovním čase stihly i 3 pokusy…


… pokud se vyskytla bublinka (byly, ne že ne), sešlo se v ní více modelů. A obvykle někdo nevydržel s nervy a nechtěje riskovat srážku, uletěl jinam. To je asi jediné omezení létání v jedné velké skupině, i když mně riziko srážky pořád připadá menší než malé.


Místa je na letišti až až, to jen perspektiva zkresluje 🙂 .


Tak jakpak to dopadlo? Na rozdíl od předchozí mikrosoutěžičky, která „běžela“ na Sorgu, použil tentokrát Karel Glidescore…


… stejně se ale zdá, že pro daný formát je nejjednodušší Excel 🙂 . Karle, blahopřeji a děkuji moc za parádní akci!

Pro příště jsme se dohodli, že ke zrychlení průběhu soutěže se budou létat vždy tři kola v kuse, bez přestávky. To znamená, že pilot musí mít dostatečnou zásobu energie (v baterce nebo baterkách myslím, ale v těle taky 😉 ), aby mezi koly nemusel odbíhat dobíjet.


Já dopadl takto. Model už je spravený, se sebevědomím je to horší. Na vině bylo samozřejmě rušení – mezi ušima 🙂 . V rychlém klesavém letu “ na opakování“ jsem vytáhl brzdu. Slite potřebuje velkou kompenzaci přitažením, na vybrání střemhlavého letu už jsem neměl potřebnou výchylku a bohužel ani výšku na korekci 🙁 . Nepamatuji se, kdy jsem naposledy nedolétal soutěž, ale všechno zlé je k něčemu dobré:
– Karel bych ochoten nechat mě zničit trup svého náhradního modelu, abych mohl vyměnit přijímač a zalétat si; odmítl jsem, ale moc si takové nabídky vážím
– už asi měsíc se tu plácám, jaký další model na ERES si pořídit; beru tuto nehodu jako pokyn shůry, abych už dlouho neotálel 🙂


Chvilku jsem si pohrával s myšlenkou nasadit Dorniera, klouzavost 1:2 by ani tak nevadila, ale model je „pěnový“, to už by bylo proti pravidlům 🙂 . Alespoň jsem měl čas na focení.


Kluci, díky moc za hezkou neděli a už se těším na příště 🙂 .

Honza
24.1.2022

Komentáře: 14

  1. Honzo, díky za článek, bez něj by byla Mikrosoutěžička taková, no – neúplná…
    Za mě krásné polétání, ve víc lidech je to prostě zábava i v takovémto počasí.
    Vítr bych odhadl na 4, nárazy 6 m/s.
    Jen mi je líto tvého crash testu, snad sis vybral smůlu na celou sezonu.

    1. Ahoj Karle, děkuji za pochvalu, kvůli ní vše píšu 🙂 .

      Jinak Slite je spravená, kdybych měl s sebou na letišti fólii, tak bych se do toho asi pustil hned v Hrušovanech, na „papírová“ letadla stačilo vylít tubu kanagomu 🙂 . Taky jsem se právě dohodl s Jirkou Hvězdou, příští týden bych mohl mít stavebnici nového modelu doma.

      Opakovaná otázka – kdy příště? Vím, že to závisí na počasí, ale jakmile to jen trochu půjde, budu pohotově.
      H.

  2. Parádní polétání, skvělý článek i fotky…
    Kdy polétáme příště???

  3. Taky díky Honzo, Karle za článek a pozvání na mikrosoutěžičku. Srandy není nikdy dost 🙂
    Už aby nám trochu oschlo letiště a mohli jsme jít i do Manu = vypukla lítací sezóna.
    Jo a doma jsem dostal „pochvalu“ za průchod barákem v těch botech od bláta.

    1. Ja vidět, že jsi mladej a blbej,
      to já si zkušeně zul boty před barákem a v ponožkách došel pro pantofle…..

      1. No vlastně obojí jo, máš recht.
        Příště mně ale nenachytá, zůstanu jen mladej 😀

    2. Nebo jsi se měl oklepat v autě 🙂

      Taky jsem si všiml, že jsme zimní spánek zkrátili na nějakých 11 týdnů 🙂 , abychom potom v létě na letištích neusínali…
      H.

    1. Ne ne, to mi na éro vůbec nesmí 🙂 . Problém je aerodynamický, ne mechanický. H.

  4. Vyběhl jsem dneska na louku, abych zkontroloval letuschopnost Slite po opravě. A zase jsem ji chudinku rozbil – potrhaný potah a rozlámaná gondola, nic, co by se nedalo za 2 hodiny spravit, ale nějak se mi vůbec nechce 🙁 .

    Hned po startu letěl model rovně, nechtěl stoupat. Když jsem vypnul motor, tak se zase vrhnul k zemi, na výškovku nereagoval. Nemohl jsem vůbec vytáhnout trup z hlíny, vrtule fungovala jako harpuna. I když byl trup pomuchlaný, rádio fungovalo, ale výškovka šla jen potlačit, ne přitáhnout, servo se pohybovalo jen v polovině dráhy.

    Doma v teple vše chodilo OK. Dal jsem trup na balkon na mráz, fungovalo. Vyndal jsem servo, vrazil ho do ledničky a zase šlo jen v polovině. Po pár zavrtěních kniplem se zase rozchodilo a při dalších třech zmrazeních už se mi závadu nasimulovat nepovedlo. Možná to to s teplotou nesouvisí.


    Servo bylo takto rozšklebené, plast je zdeformovaný trvale, bůhví jak dlouho už to tak je. V každém případě letí do koše, nemám takové záhadné poruchy a chování rád. Jestli bylo servo i příčinou nedělní nehody nebo dneska selhalo v důsledku první bouračky už asi nikdo nezjistí, ale podezření mám silné (záznamy z výškoměru vypadají podobně 🙂 ).

    Shodou okolností jsem včera vybíral serva do nové stavebnice (dnes mi ji Jirka Hvězda poslal) a asi se vrátím k Hitecům 🙂 , serva za 5 dolarů už raději ne.
    H.

    1. Ahoj Honzo,
      tak to máš tedy slušnou smůlu hned na začátku sezony 🙁
      Zrovna tyhle serva jsem měl v nějakém samokřídle a vydržely docela dost, ale tohe je pěkně vyšpulený.
      Snad to bylo sice podruhé, ale naposledy.

      1. Ahoj Vláďo,
        to se stává, neberu to jako nic mimořádného (když to nechceš rozbít, tak to nestav 😉 ). Křídlo už je znovu potažené, díry zalepené, zítra se vrhnu na trup. Mám tu dvě serva Corona 843 (příznačné jméno), tak je tam zkusím dostat.

        Serva D56MG mám i v Djangu, naštěstí na motýlu, tam stačí i půlka 🙂 . A taky na brzdách v ASW, tam se moc nenadřou. Pokud vím, tak třeba Petr D. je má v Arnice (RCEV) už asi 10 let, je to asi kus od kusu 🙂 .
        H.

        1. Tak něco pro zasmání 🙁 . Připojil jsem obě korony k přijímači, zapnul napájení a okamžitě se z jednoho serva začal linout charakteristický smrad pálící se elektroniky. Nevíte někdo, který svatý má na starosti serva? Dal bych na modlení 🙂 .


          No nic, Slite má tedy každé servo jiné, zdá se fungovat a až bude počasí, půjdu opět zalétávat po opravě 🙂 .
          H.

  5. V sobotu 12.2. opět v Hrušovanech. Případně až v neděli, pokud by bylo neletově. Pokud byste chtěl někdo přijet a potřeboval další informace, napište mi do mailu nebo zavolejte. Dík, H.

Komentáře nejsou povoleny.