Dozvuky z Podhořan


Dostal jsem od Miloše dva emaily, jeden s fotkami a výsledkovkami sobotních soutěží RES, druhý „reakční“ na můj předchozí článek o nedělní soutěži ERES. Přesto, že druhá zpráva by patřila spíše do komentářů k ERES, přidal jsem ji sem. Fotky a text kurzívou jsou Milošovým dílem, jen jsem obrázky zmenšil na šířku 640 pixelů.

Ahoj Honzo,

kdybys chtěl publikovat vysmáté piloty juniory ze sobotní RES tak přikládám podklady:


01 Bratři Daniel a Lukáš Krbcovi, Lukáš rozbil letadlo při startu a Danielovi jsem dělal pomocníka ve finále, těžký úkol…., ale talent


02 Rodinka Kastlovi, velký potenciál


03 Rodinka Kulichovi, české jedničky


04 Individualista Hynek Čermák, v jedenácti si sám hodí, odlétá i nastaví vysílač


05 Spolupráce Tomáše Vydry a Ondřeje Fouse, konkurence pomáhá domácímu


06 ChyChy tým domácích – Chytilovi, nejlepší stavitelé a Ondra velký talent


07 Rodinka Staňkovi


08 Vojta Kalenda, létá 6 měsíců, i druhé opakování skončilo stejně s nulou za přistání


09 Lukáš Krbec, pilot přežil


11 Hladoví piloti Daniel Krbec a Lukáš Fous


Vítězní junioři. Výsledky juniorů v PDF.


Plus tombola…


… šťastný vítěz tomboly.


Senioři.


Vítězní senioři. Výsledky seniorů v PDF.

Zdraví Miloš

Honza K.:
Miloši, děláte s kluky fantastickou práci, smekám. Upřímně se ale přiznám, že jsem chvilku přemýšlel, zda nemám publikování odmítnout. Měl jsem, a pořád mám neodbytný pocit, že „kradu“ články Láďovi, na RES.CZ by se Tvé krásné fotky a komentáře vyjímaly mnohem lépe. A já už přeci jen mám nálepku nepřítele gumy 🙂 . A děkuji za vysvětlení „who is who“.

A teď ten druhý email, který měl být komentářem k ERES.

Ahoj Honzo,

Tvoje soutěžní reportáže včetně nádherných fotek si velice rád čtu několikrát. Vždy objevím drobnost, která mne při prvním čtení utekla a následně mne potěší. Jsem rád, že naše technika pracovala bezchybně, naši časoměřiči i startér měřili všem stejným metrem a nenechali se ovlivnit názory některých účastníků. Budu se těšit, až jednou přijedeš na naše sobotní RES, ochutnáš svíčkovou a guláš od mistra republiky ve vaření gulášů našeho klubáka Luboše Cypriána, v neděli steakman. Vyřiď dík Tvé paní za ovocný dortík k nedělní kávě, v zápalu organizace i létání jsem ji nepoděkoval osobně, byl výtečný.

Jak to vidí Miloš v RES & ERES: Kdybys býval byl na naší sobotní soutěži a zažil tu nádhernou týmovou atmosféru s juniory, kteří pomáhají seniorům, sami sobě a opačně, kdy senioři i 70+ běží pro padáček juniorovi, možná bys napsal, že guma nemá hendikep proti elektrice a je perspektivní.

K technice modelu, ve své RES mam čtyři AAA 1000mAh, které nabíjím 2x ročně (letos odlétáno 8x RES). Moje ERES pro včerejší závody využila sedm čínských baterií o kapacitě 550mAh, nerad dobíjím na letišti. Dále musíš mít motor a dej toto vybavení desetiletému juniorovi. I u nás minimálně jednomu při startu ulétla vrtule s kuželem. Sám to znáš i z ostatních elektro kategorií, na vlastní oči jsem viděl vyletět celý motor s vrtulí z modelu. Musíš mít regulátor, se kterým bojovali před soutěží i naši dva junioři viz. Tvé foto. A to nejdůležitější, musíš mít výškoměr se znalostí nastavení software přes PC nebo vysílač či nějaký další terminál. A nastavením regulátoru i výškoměru řešili před soutěží a v jejím průběhu i dospěláci. Naši desetiletí junioři vládnou taktéž mobily a počítači, ale bohužel v úplně jiných oblastech než bychom si přáli. Pro mne je ERES jen trénink na RES a tak připravíme i naše juniory na příští sezónu.

Ještě k výškoměru, je to další starost pro soutěžící a pořadatele, kdybych býval byl přísný ŘZ, musel bych třetinu startovního pole vyloučit, protože by neprokázali svoji naměřenou výšku po startu. Altis neukáže nic na displeji, musíš mít terminál nebo PC, RESitch jako Altis, Jeti výškoměr nebo RES přijímač s výškoměrem na některých rádií naprosto dokonalé zobrazení na vysílači a na jiných se nám nepodařilo nastavit žádné zobrazení i přítomní soutěžící řešili zobrazení. Další osobní zkušenost bez jmenování výrobců: jeden si po nastavení na 90m po několika desítkách letů sám přestavil výšku na 100m a druhý si v továrním nastavení 90 přidal dalších cca 30m. I při naší soutěži byly vidět zřetelné rozdíly.

Závěr: RES je schválená i díky mému lobingu přes německý a slovenský svaz na FAI jako mezinárodní F3RES a můžeme připravovat reprezentanty na ME i MS. Tomu říkám motivace pro juniory a ostatní. Gumy mají budoucnost a při správné používání zabrání přelidnění, snad…..

Přikládám výsledovku ERES a RES, prosím prohlídněte si výkony finále RES juniorů a seniorů, junioři dost dobrý!

Honza K.:
Děkuji za pochvalu, i Hedvice vyřizuji 🙂 .

Na RES se mnou nepočítej. I když se nikdy nemá říkat nikdy, naposledy jsem létal s gumicukem tak v roce 1995, s čistým větroněm tak 2000 🙂 , teď by mi to přišlo jako velký krok zpátky. Podle mě se výkony (nás netalentovaných pilotů) v termickém létání odvíjejí od „odpáčkovaného času“ a s elektrou si zalétám ve vyhrazeném čase mnohem déle, nehledě na i mnohem menší prostorové nároky. S čistým větroněm bych si moc neužil (leda na svahu, ale tam to jde i s elektrikou), takže nic bezmotorového nemám v plánu.

Tvé poznatky o nakládání pilotů s elektronikou jsou velmi poučné, mně z nich vyplývá, že školení a vysvětlování není nikdy dost. Doufám, že si někdy budeme moci sblížit svá, zdá se mi že protichůdná, stanoviska nad půllitry 😀 .

Honza
8.9.2021

Komentáře: 7

  1. Donutil mě Milošův výše uvedený text k zamyšlení. Za (a) mě napadlo, že by mohl klukům v zimě uspořádat nějaký seminář nebo školení, kam by určitě nějaký „elektrikář“ rád přijel a vše objasnil, vysvětlil a ukázal (nabízím se, ale necpu se). A za (b) mi došlo, že Altis umí ukázat i nastavení i FAI výšku podle stávajících pravidel ERES.

    Předem upozorňuji, že nastavení podle dále uvedeného postupu není jediné možné a asi ani ideální, ale jde to:

    1. Nejprve nahrajeme „obecný“ firmware, v současnosti jde o verzi 2.7.
    2. V další záložce nastavíme výškové vypnutí, časové vypnutí, F5J výšku a zapínání a vypínání motoru.
    3. V záložce obrazovka nastavíme zobrazování nastavení, v příkladu je 5 sekund, ale jde nastavit i delší doba. Při inicializaci výškoměru se na obrazovce ukáže nastavení. Pro měřicí obrazovku vybereme zobrazení ve třech řádcích. První a třetí řádek necháme prázdné, do prostředního vybereme F5J výšku
    4. Protože Altis zobrazuje řádků 6, tak opět 4. a 6. řádek necháme prázdné a do 5. zapíšeme F5J výšku (zobrazení prvních třech řádků a druhých třech řádků tak vypadají úplně stejně.
    5. Po zapojení napájení se na obrazovce Altisu objeví parametry nastavení. Zde je vidět, že nastavená výška je 90 m, časové vypnutí na 30 s a že se má sledovat F5J výška.
    6. Po přistání je na displeji tato obrazovka (nemám vyšší strop 🙂 ).

    Takové nastavení není určitě ideální, ale umožňuje dle stávajících pravidel prokázat nastavenou výšku i zkontrolovat výšku aktuálně dosaženou, obojí bez PC apod. Domnívám se, že když řekneme, co chceme, určitě nebude pro pana Palkoviče z AerobTecu problém FW naprogramovat přesně podle našich potřeb.

    Honza

    1. Ahoj Honzo,
      děkuji Ti za skvěle vysvětlenou problematiku Altis. Základní fw 2.7 jsme měli použitý , ale proti Tvému nastavení se dvěma odchylkami, což mohl být problém, vyzkoušíme.
      My jsme použili nastavení z fw 4.0 přímo pro ERES a zde se nepodařilo nastavit zobrazením vypínací výšky a u RC rádií Jumper se motor nevypnul po 30s atd. …. Jak jsme psal, kategorie RES i ERES je v plenkách naším dvanácti juniorům je v průměru 11,5 roků, každý má jiné vybavení, a proto vše sladit není jednoduché. Kluci se potřebují naučit létat, být soběstační a ne bojovat s technikou, i když nestarší patnáctiletý Ondra by s DS-12 už strčí do kapsy kdejakého borce 18+.

      Zdraví Miloš

  2. Sice s Milošem souhlasím v té jisté „chvále gumy“, tady jsem spíš na jeho straně, ale upřímně u té kritiky výškoměru a elektropohonu obecně píše až snad nesmysly 🙁
    Altisy samozřejmě výšku ukazují v přímo na displeji, výjimkou je jen Micro, ale to je slepá větev a už se ani nevyrábí. RESitch umí ukazovat výšku na JETIBOXu, zrovna taky JETI MVARIO. Pokud to někomu nejde, tak je to upřímně spíš ukázka jistého ignorování přípravy a absence snahy o získání informací, ono by se stačilo zeptat elektroletců na Stoupáku (nebo i RC Manii) a odpovědi by přišly obratem, prakticky vše už bylo prošlapáno… To se týká i toho rozdílu vypínacích výšek, problém je tam úplně jinde (viz debata na Stoupáku https://stoupak.cz/forum/res-eres/12892-e-res?start=60 ).
    Komentář o potřeba 7mi baterek je pak až komický, já jen tak naokraj absolvoval o stejném víkendu 10 kol MČR RCEV s jedinou baterkou… Co je proboha v dnešní době k řešení u nabíjení na ploše? A to se týká i jiných problémů – pokud někomu ulétne vrtule či dokonce celý pohon při výkonu ERES, tak to je prostě čistě jeho chyba a odhaduji, že s podobným přístupem brzy narazí i na gumě. Tohle opravdu není soutěžní F5F s pohonem v řádu kilowattů, kde létalo všelicos… Sorry, ale tohle je opravdu jen hledání neexistujících problémů 🙁

    A ať nejsem jen kritický a raději funguji pozitivně – už je po sezóně, tak je asi pozdě, ale pokud byste ještě pořádali nějaké soustředění mládeže či nějaký RES/ERES seminář, tak dejte vědět, klidně přijedu a naživu ukážu různé věci z praxe elektropohonu (a výškoměrů), ke kterým jsme se dobrali za léta mezinárodního létání v F5J. Spousta z toho je v kategorie různých praktických postřehů, které se plně hodí i pro mládež v ERES, zdaleka nejde jen o něco drahého a složitého…

    1. Milý thr,
      můj příspěvek se týkal kluků co jim je mezi 10 a 15 lety, RES a ERES létají 6 -15 měsíců a každý má trochu jinou techniku vybavení.
      Jsem rád za každý příspěvek na úrovni Honzy, který na soutěži ERES v Podhořanech byl v loni i letos a ví o čem je řeč.
      A mých sedm baterek mi umožní se věnovat kluků, zorganizovat soutěž a ještě si trochu zalétat.
      S pozdravem
      Miloš

  3. @JK: Honzo, opět dobrá práce.

    @thr: Tomáši, jak znám Miloše, díky své nabídce budeš vítaným hostem na jeho letním soutředění mládeže v Podhořanech. Už si blokuj volný den. 🙂

    Láďa

    1. Láďo,

      to školení musíme stihnout v zimě, jak psal Miloš výše – „čím míň gumy, tím víc elektroletců“ 🙂 . H.

    2. aviator – popravdě to léto moc neslibuju, budu v té době přes týden jako TM na ME F5J (dá-li covid) a ve spojení s dalšími akcemi a taky jistým ohledem na rodinu moc prostor není. Ale nepředbíhejme, najde-li se díra v programu, tak proč ne.

Komentáře nejsou povoleny.