F5J – Plzeň 6.6.2015


Konečně teplíčko! A pořádné! A k tomu téměř bezvětří, jasná obloha a „koukací kategorie velkých ptáků“ F5J.


Pilotů se v Plzni sešlo 15, 16. byla již tradičně Martina Neherová. Hned na začátku vznikla trochu diskuse, protože letiště bylo (je) obklopeno vysokou řepkou, ve které se, jak už z vlastní zkušenosti vím, moc chodit nedá. Proto pořadatelé navrhli povolení restartu motoru. Nápad možná dobrý, ale přenastavit a zkontrolovat 16 výškoměrů bylo asi nereálné. Nakonec v řepce skončily, pokud jsem si všiml, jen dva modely, jeden tak 2 m od okraje letiště, druhý asi 10.


Vzniká nové rčení – Radek přijel, můžeme začít 🙂 .


Někdo obutý, jiní bosky – píchalo to fest – au au, vytahoval jsem si trny z pat ještě večer 🙂 . Létalo se na 3 skupiny a celkem 7 kol.


Honza má Tilii „Goldplane“, hodně zajímavá barva, ale pilot je výborný. Jarda je snad jediný, kdo ještě nepřezbrojil na Pike Perfection.


Milan už Pika má, prý 1500 gramů a prý na něho čekal 10 měsíců. Nádhera.


Bylo bezvětří, takže se startovalo a přistávalo „jak kdo myslel“, jedinou podmínkou bylo kolmo na startovní linii. Asi to není podle pravidel, ale komu by to vadilo…


Malčíkové jsou neuvěřitelní, Radek i Petr předváděli standardně lety do 25-30 metrů…


… na což se moc hezky kouká …


… dokonce je lepší koukat, než sedět ve stínu 🙂 …


… i když občas se Malčíků někdo zkusil držet a potom se s hanbou plazil z bojiště 🙂 .


Počasí bylo termické, ale i tak se ve většině kol někdo vracel předčasně…


… takovýchto pohledů moc nebylo.


Daidalos útočí 🙂 , Martině to v Plzni moc nešlo, ale shodli jsme se, že vždy za všechno může pomocník 😉 .


Navrhl jsem synovi, aby si zkusil taky něco jiného, než přistávání na čáru. Tedy – můj eroplán, můj vysílač, můj syn 🙂 . Vojta létal vysoko, na jistotu, a užíval si. Ale ve dvou letech se chytal nízko nad silnicí a stoupáky vytočil, takže má možná termiku „v krvi“ 😉 . Reflexů z RCEN se ale jen tak zbavit nejde, jednou přistál na pásku asi 5 metrů od bodu a radoval se, než pochopil, že neé. Ale zblnul mě, pojedeme ve stejném složení v sobotu i do Lomnice.

Na mě „zbyl“ Castor, až na utrženou desku serv v posledním letu „v pohodě“. Samozřejmě s ohledem na váhu a rychlost modelu, nulku nad zemí nevytočím 🙂 . Ale pořád si myslím, že v modelu problém není… Dokonce jsem byl po prvním letu v čele, než se zjistilo, že poslední SORG body za výšku přičítá, namísto odečítání 🙂 .


Mezi Malčíkovic rodinu se vetřel jen Milan. S odstupem… alespoň se máme kam zlepšovat 😉 . F5J je nádherná kategorie, divácky mnohem vděčnější než RCEV. Nevadí, že nemáte velký model, stejně si to přijďte zkusit.

Roberte, Ivane a všichni z plzeňské jižní sekce (to jsem se chtěl vždycky zeptat – jsou i jiné sekce?) – díky za hezkou soutěž.

Diskuse na Stoupáku.
Výsledky.

Honza
9.6.2015

komentářů 7

  1. Honzo, k tomu Jardovi, Perfectiona už měl vloni, v Plzni ho potkala v prvním letu smůla když se mu „zblbnula“ výškovka v přistávací fázi. Potom už létal s Aspirem. Soutěž to byla zase velmi poučná, výkony naší „elity“ byly excelentní, a nezapomenu na záchranu Radka když kroužil přímo za vzrostlým smrkem pár metrů nad asfaltem, jeho strnulý obličej vidím ještě teď, a dal to.

  2. Milane, díky za upřesnění. To mám z toho, že taky jezdím všude na poslední chvíli (i když většinou před Radkem 😉 ). H.

  3. Ahoj Honzo,
    mit klub s nazvem Jizni sekce byl Ivanuv sen (je to z filmu Nekdo to rad horke – myslim). Kdyz jsme zakladali klub a resili nazev Ivan hned vyhrknul – Jizni sekce, to je preci jasne 🙂 a bylo. Takze tak.
    Pro upresneni tvych poznamek: navrh na restart je dle konzultace mozne zahrnout do „mistnich uprav“ se samozrejmosti 0 za cely let. Bylo to navrzeno s ohledem na piloty, repku vukol a jejich modely. Kolme pristavani na startovaci linii je v ramci kompetence poradatele, ktery muze smer startu a pristani upresnit, takze by to melo byt vse podle platnych pravidel. Jinak SORG ve verzi 5.xx ma v default nastaveni pro F5J body za metry kladne, tedy 3 a 0,5 misto -3 a -0,5. Staci ale zmenit v nastaveni znamenko a vse je ok :-).
    Docela me prekvapilo, ze male, nebo nekompozitove stroje jsou v ruce sikovneho pilota schopne Pike pekne potrapit – viz. Radek, ktery se drzel tesne za spickou celou soutez. V rukou panu Malciku je to ovsem Pike smrtici zbran :-).

    V kazdem pripade dekujeme za skvely clanek a fotky!

  4. Roberte, dík za vysvětlení, hezké, i pochvalu 🙂 . Vliv pilota je v F5J mnohem větší než modelu, alespoň si myslím, a to je moc dobře.

    K pravidlům: podle mě restart je vyloučen už tím, že v F5J je potřeba použít schválený výškoměr. A taky se v pravidlech se píše, že ředitel soutěže musí určit obecný směr startu, a pokuta za nedodržení je 100 bodů (5.5.11.10. b)). Osobně je mi to ale úplně fuk, nemyslím si, že by lpění na pravidlech (alespoň těch uvedených) na výsledcích soutěže něco změnilo. Na druhou stranu, když už to tam je…

  5. Pravidla ohybam s krajni nechuti, ale letali jsme na ostrove v repkovem oceanu. Existuje legalni moznost „mistni upravy“ pravidel, která ovse nesmí narusit ideu kategorie. Jestli by k tomu doslo nebo ne … dostat nulu za pristani v dalce nebo za restart je totez.
    Osobne mam z repky paranoiu, aktualne mi v ni lezi dost tisícovek a zachrana je vyloucena. A nejsem sam.

  6. Dovolím si nesouhlasit… 😉
    Citace ze SR:
    6.4.3. Místní úprava pravidel:
    Je to upřesnění pravidel jednotlivých soutěží z hlediska zajištění bezpečnosti osob a ochrany majetku v daném místě a čase pořádání soutěže. Nesmí zasáhnout ani měnit soutěžní pravidla dané kategorie, ani technické specifikace modelů.
    Místní úprava musí být uvedena v propozicích soutěže a známa účastníkům před zahájením soutěže
    Minimálně z hlediska technické specifikace modelu-výškoměru, je to nepovolený zásah nad rámec definice místní úpravy, navíc pokud to nebylo oznámeno dopředu, kolik lidí je schopno na ploše přehrát FW výškoměru?
    Dostat nulu za přistání v dálce nebo za restart NENÍ totéž, nastavení výškoměru pro restart není nikde definováno, není definováno jak se má výškoměr po restartu chovat, tudíž zapnutí motoru v dálce se nedá dokázat (pokud to svědomí pilotovo skousne…).
    Rozhodnutí o riskantním letu nad neprostupnou řepku je jenom na pilotovi, pokud vím tak moc nefoukalo, takže kde je problém?

  7. I když s Tebou, Petře, naprosto souhlasím, tak přísný bych nebyl 😉 . Spíše si myslím, že se to mělo říci předem, alespoň den, dva, aby se piloti mohli připravit, nebo proti tomu případně protestovat. Ono to fakt v Plzni bylo (je) jako na letadlové lodi 🙂 .

Komentáře nejsou povoleny.