AH Orion EV – 2.5m


Art Hobby Orion EV – 2.5 m: dokončeno, zalétáno, nabouráno, opraveno, dosud nevyladěno, ale potřebuji čistý stůl na další model 🙂 .

Po určitém přemítání, jaký nový model si pořídit, jsem se rozhodl zůstat u Art Hobby. Orion je mladším bratrem Castora, kterého jsem si velmi oblíbil. Orion slibuje podobné letové výkony a vlastnosti a to by mělo být pro soutěžní létání výhodou 😉 . Model je možno objednat přímo u výrobce v Polsku, cena byla 206 EUR (včetně 23% polské DPH), plus 22 EUR za dopravu GLS (2-3 dny). Model případně umí dovézt i Ivan Hořejší.


Model je předpracován tak z 80%, křídlo je polystyrénové jádro potažené topolovou dýhou. Ve spoji křídel jsou hranoly z tvrdého dřeva pro upevňovací šrouby, pevnost zajišťuje přelaminování spoje. Postup stavby je stejný jako u Castora (viz odkaz výše).


Na rozdíl od Castora jsem se rozhodl servokonektory zalepit do středu křídla. Výrobce doporučuje namísto standardních servokonektorů konektory Deans mikro; určitě by byly lepší, ale sehnat jsem je nemohl a když mi Ivan napsal, že už je má, bylo pozdě. Uvidíme, vyměnit je mohu i později 😉 .


Křidélka ovládají serva Hitec HS-56HB, ocasní plochy HS-65HB. První let proběhl s „káčkovým“ motorem Mega F5J (kv=1900), ale poté jsem raději nainstaloval Dualsky XM2826EA-10 (kv=1630). Vrtule je Aeronaut 10×6, regulátor MGM 33 A a baterka nakonec 2S2150, na níž je ještě suchým zipem upevněno 20 g olova. Motor tedy stačí, ale budu ještě zkoušet. Původně jsem počítal s Megou RC 400/15/7 (která má se 67 g právě o oněch 20 gramů více než motor třídy 2826), ale nemám vhodný tříčlánek. Snažil jsem se Oriona vzadu odlehčit, ocasní plochy jsou jen nalakované (nepotažené) a na táhla jsem vybral obzvláště kvalitní balzu (12 gramů obě táhla). S „malou F5J megou“ a baterkou 2S1550 se povedlo model vyvážit dle návodu výrobce, ale já mám raději těžiště více vpředu. Hmotnost bez baterky je asi 800 gramů, letová teď něco málo přes 900 (Castor má 980 g s Axi 2814).


První letové dojmy jsou příjemné. Jen přistávání mi moc nejde, ve srovnání s Castorem Orion plave a přitom nedrží směr, možná za to může ten lehký motor v přídi, možná nějaké blbé výchylky, ještě budu muset hodně zkoušet a „programovat“ 😉 .

Model už, „chudinka“, utrpěl ránu – při přistávání jsem se trefil do vlastní nohy. Vedle vzteku nad rozbitým modelem značně utrpělo i mé sebevědomí, protože jsem se domníval, že „to se mi nikdy nemůže stát 😀 „. Ale ono to bude jako s řízením cizího modelu – někdo už to má za sebou a jiného to čeká…

Fotky poškození sem dávat nebudu, takový masochista nejsem 🙂 – přeražená náběžka, roztříštěná dýha, zmačkaný polystyrén, vše do hloubky asi 15 mm od náběžné hrany. Dýhový potah je neopravitelný, přitom potah je hlavní nosnou částí křídla. Všechno poškozené jsem vyřezal, do křídla vsadil balzový hranol, náběžnou lištu slepil z původních trosek, po zaschnutí lepidla vše vybrousil a přelaminoval. Model opět létá 🙂 a já si dávám větší pozor.

Model dobře klouže a slušně proniká, těším se na přímé srovnání s Castorem, potřebuji si vzít ven oba modely najednou 😉 .

Honza
5.8.2014

Komentáře: 10

  1. Ahoj Honzo, tak hlásím, že jsem včera úspěšně zalétl Oriona s předělanými ocaskami-místo motýla jsem tam dal klasiku. Včera vpodvečer první tři lety, zatím velká spokojenost, jen budu muset poladit výchylky křidélek ve funkci brzd-tak jak to mám teď to moc nebrzdí a přistávám celkem na rychlosti. V sobotu v Roudnici ho asi ještě mít nebudu, ale příští týden v Hořicích už by mohl být připravený a pokud nebude počasí na Tilii, tak ho nasadím do boje.

    1. Mirku, veliká gratulace. Jinak mně se zdá, že Castor brzdí o dost líp než Orion a to má kratší křidélka, možná je to hloubkou křídla, nevím. Jinak já jsem přes víkend na služebce (odjížděl jsem hodně na rychlo), takže v Roudnici bohužel nebudu, a kluci sami jet nechtěli. Takže až za týden v Hořicích nashledanou 🙂 . H.

  2. Ahoj Honzo, po dnešním létání s Orionem mám dotaz-netušíš náhodou, jak velké výchylky máš na křidélkách, když brzdíš? Já mám nějakých 45-50 st. a jako bych nebrzdil :-(. Ba dokonce se mi zdá, že letadlo ještě zrychlí, což může být tím, že výškovka jde do „potlačena“.

  3. Ahoj Mirku, mně se zdá 45° málo, podle mě křidélka začínají fungovat jako brzdy až tak od 60°, možná i více. Model by zrychlovat neměl, to už máš asi potlačeno moc. Tedy, on zrychlí, protože mu sebereš vztlak, ale to lze vykompenzovat natažením, potom sedá krásně naplocho nebo i čumákem nahoru. Je to o hodně jiné než se 4-klapkovým křídlem. Zkusil bych nejdřív to natažení, potom i větší výchylky. Držím palce, ať se to povede. H.

  4. Honzo, dík za tipy, zkusím to o víkendu poladit. V Suché ukazuje zatím windguru na 1.dubna, že by mohlo pofukovat, tak by se vyladěný Orion hodil.

  5. Ahoj Honzo, tak jsem Oriona poladil, křidélka mám vyklopená „co to dá“ (+- 50 st) a k tomu namixovanou nataženou výškovku a v neděli se ukázalo, že fakt lepší. Sice bych větší výchylku na křidélkách ještě uvítal, ale už to nejde, servo by jí dalo, ale táhlo už se opírá o křídlo a dělá to problém. Chtělo by to asi jinou páku než je ta přiložená ke stavebnici. Možná, když se mi bude chtít, tak do křídla kuchnu a páky vyměním. Stejně si pořád pohrávám s myšlenkou opravit to vzepětí, které jsem v nějakém pominutí smyslů udělal poloviční oproti návodu. I když musím říct, že kromě toho, že letadlo je tupé na směrovku, se mi zdá, že to vzepětí jinak nemá vliv – v neděli v termice Orion lítal jak z praku.

        1. Ahoj Rudo, možná bude, možná nebude, lákadel mnoho, času a místa málo 🙂 H.

      1. Jo, ohnutí táhel mi taky napadlo, to ještě asi spáchám. K těm spojkám – udělal jsem chybku, že jsem se držel návodu :-). Tam se píše zhruba toto – „… uhlíkové spojky zalepte do centroplánu“. No a já pitomec je zalepil. Takže než je řezat a z centroplánu je odvrtávat, tak to raději případně fiknu křídlo ve spoji. Ale jak říkám-zatím to nedělá (kromě tupější směrovky) nějaký zásadní problém.

Komentáře nejsou povoleny.