V sobotu 17.5.2014 uspořádali modeláři z MK Severka „Polétání s jety“. Navzdory nepříznivé předpovědi počasí jsem na stojánce napočítal asi 10 tryskáčů. F-14 Tomcat nebyl zalétaný, takže se předváděl jen na zemi. Zato Saab J37 Viggen ukázal co umí i v letu.
Největším modelem byl L-39 Albatros v lybijských (nebo syrských???) barvách.
Model je tak velký, že je možno (a zřejmě i nutno 🙂 ) si pod něj lehnout.
Další Saab, tentokrát J29 Tunnan (což je prý „sud“), Petra Gubiho. Letěl s modelem asi 4x (co jsem viděl) a pokaždé úžasně maketově. Model prý váží 19.5 kg, spotřebuje 3 litry paliva na 5-6 minutový let, litr paliva vyjde na 60 Kč, motor Frank 180 N se sníženým tahem na 160 N, alespoň tak jsem to odposlechl. Zvuk a „smrad“ tryskáčů je naprosto úchvatný.
Foxe jsem v letu neviděl (byly v Suché dva). V jednom vlákně na RCGroups se píše, že větroně jsou rychlejší než jakékoliv jiné modely, takže turbíny na větroni dávají smysl. Ostatně, rychlostní rekord modelu větroně je prý 801 km/h (samozřejmě dosažený při dynamickém plachtění). Výše zmíněný Tunnan prý letěl (dle telemetrie) maximálně 240 km/h.
Tyto dva cvičné modely jsou přátel ze Slovenska. Všiml jsem si, že motory spouštěli „ručně“ a nejprve na plyn z bombičky, až po zahřátí motoru přepnuli na kerosin. Druhým poznatkem je, že tyto cvičné modely létaly nějak „divně“. Možná to bylo bočním větrem, ale spíše bych to „vrtění“ připsal koncepci. Klasické modely (Tunnan, Albatros) létaly jako po kolejích.
Opět Petr s Hornetem. Oba Petrovy modely mají vestavěné spouštění, pilot jen přepne vypínač a počká, až motor nastartuje 🙂 . Hornet byl pěkný rychlík, určitě přemotorovaný, ale opět jsem obdivoval čistou pilotáž.
Parkoviště i přilehlá louka byly plné návštěvníků. Škoda počasí, odpoledne pršelo 🙁 . Zážitek to byl ale náramný a doporučuji všem – přijďte si tryskáče poslechnout (další v Modelparku budou 4. 10.2014)
Honza
18.5.2014