RCEX13 – 10. kolo

Desáté kolo 5. ročníku korespondenční soutěže RCEX začíná v sobotu 26. října a trvá do neděle 3. listopadu 2013.

Pravidla jsou v liště nahoře, dále jsou k dispozici přepočtový formulář RCEX v Excelu a přepočtový formulář pro celý rok od Petra Lokvence v Excelu.

Výsledky prosím pište do komentářů pod tento článek nebo posílejte e-mailem na mou adresu.

Přeji silnou termiku a spolehlivou techniku :-).
H.

komentářů 17

  1. Využil jsem hned prvního dne soutěžního okna, protože podle předpovědi se patrně bude počasí už jen zhoršovat, a dnes bylo víc, než přijatelné. Výsledky vzhledem k mým schopnostem nakonec také … :-).
    Sobota 26.10.2013, 11 -13 hodin, skoro jasno, teplota cca 17°C, jižní vítr do 3m/sec.
    Model Daidalos, rozpětí 2300, hmotnost 557g, motor AXI2208/20 160W, aku dvoučlánek 1000 mA. Koeficient 1,436.
    Nejvíce dramatický byl třetí let. Dvakrát se mi model ztratil z dohledu při nalétnutí z obláčku do modré oblohy, a jeho znovuobjevení vždy znamenalo nemalou ztrátu výšky. Ke konci šesté letové minuty jsem již uvažoval o přimotorování, nakonec se to však přece jen podařilo „uplácat“ v poměrně úzkých termických komíncích – tím větší jsem měl ovšem radost …
    let motor přistání body
    10:01 19 185cm 31,29b
    10.02 23 190 38,03b
    10.00 23 60cm 33,03b
    celkem 102,36 bodů

  2. Protože předpověď na další dny je všelijaká, vyrazil jsem odlétat už dnes.
    Sobota 27.10, Vinoř, 9-11 hod, polojasno, vítr JZ do 5 m/s. Model Daidalos, rozpětí 2000, Hmotnost 592, motor Dualsky 2826/18 95W („daňových“), aku 3S 1000mAh. Koeficient 0,8. Létal jsem s Daidalem, na kterého si teprve zvykám (před dneškem jsem s ním absolvoval 4 krátké, víceméně zalétávací, lety), takže výsledky byly všelijaké. Ukazuje se, že k použitému motoru Dualsky, který má 980 ot/V vrtule 10×6 moc „nesedne“, je potřeba dost motorovat, budu tam muset dát 10×6, se kterou jsem motor provozoval v jiném modelu. Počasí bylo příjemné, ale kouřmo, takže mizerná viditelnost, v prvním letu skoro bezvětří, postupně sílil vítr. Termika moc nebyla (nebo alespoň mne se jí nedařilo najít), spíš takové nulky a mírné závany nad cestou a na rozhraní pole/louka. První let jsem docela „pohnojil“, musel jsem ve 4. minutě mohutně motorovat, protože jsem málem ztratil v panujícím kouřmu model a jak jsem prováděl ve vzduchu „prostocviky“, abych ho našel, tak jsem hodně ztratil výšku. No a ve druhém letu jsem se tak kochal tím, jak Daidalos i ve větříku drží směr k přistávacímu bodu, až jsem nedoletěl… Až třetí let byl podle mých představ. Výsledky:
    minuty sekundy motor [s] přistání [cm] let motor přistání celkem
    1. let 8 50 80 300 70 57.04 9 136
    2. let 9 47 40 1500 13 28.52 30 72
    3. let 9 52 38 50 8 27.09 0 35

    Celkem tedy 243 bodů

    1. Tak to po sobě čtu a nestačím se divit 🙁 Má samozřejmě být „…Sobota 26.10…“ a „…vrtule 10×4 moc nesedne…“

      1. Honzo, já vím – chlap by si měl za svým slovem stát – ale neuvažuješ přesto o zavedení fukce „edit“ ? 🙂

        1. Petře, Mirku, já bych rád, ale nevím jak :-). Prozkoumám možnosti a uvidíme. H.

  3. Kamarád ( Miloš ) modelář mě na tuto možnost soutěže na dálku upozornil – vlastně jsme chtěli něco takového zorganizovat , teď už nemusíme, když tato soutěž existuje. Letos nám to soutěžení už nevyjde – je po sezoně , ale příští rok s námi počítejte .
    Jsme dva modeláři , kteří se k modelařině vrátlili jeden po 25- ti letech a druhý po 40 -ti letech přestávky. Už jsme na soutěž trénovali podle pravidel … no … zatím nic moc 🙂 , ale ZLEPŠÍME SE !! ( aspoň si to přejeme ) Je to opravdu mnohem lepší polétání , když si své výkony měříte a trénujete , než když poletujete jen tak pro zábavu.
    Mirek a Miloš.

    1. Ahoj Mirku a Miloši,

      klidně létejte „soutěžně“ už teď, nejde o život, jen o zábavu ;-). H.

  4. Zdravím všechny.
    Tak jsem si byl dneska zalítat a opravdu jsem si suprově zalítal.Počasí téměř bezvětří,teplota okolo 12°C.První start dávám zkušební a zkusil jsem vypínat motor nízko,ale nechytal jsem se.Takže jsem pro soutěžní starty použil delší motor a nastoupal výš.Vyplatilo se.Proháněl jsem se na klapkách pádovou rychlostí sem a tam a moc pěkný.Podařilo se mi chytit stoupáček a točil jsem,když v tom se ke mně přidala káně.Po prvé co se pták přidal ke mně a ne já k němu.Prostě paráda.Prostě NÁDHERA.
    Výsledky jsou můj normální průměr,s tím modelem co lítám asi lepší nebudou.Je dost těžký,ale odlehčenému se zase lítat nechtělo.Je tam rychlý profil z F3F.
    Tady jsou mé starty:
    Výpočet výsledků RCEX

    Pilot Boban
    Model APIS

    Rozpětí 2500 mm
    Hmotnost 1390 g
    Motor ROTON L500W
    Vrtule 14/8″AE
    Aku 3S1800mAh
    Regulátor SPIN66
    Příkon 330 W
    Vyk. zatížení 237 W/kg
    Koeficient 1,19

    Datum 01.11.2013 body
    minuty sekundy motor [s] přistání [cm] let motor přistání celkem
    1. let 10 2 21 0 2 24,93 0 27
    2. let 9 59 22 50 1 26,12 0 27
    3. let 9 57 26 50 3 30,86 0 34

    88 bodů
    Ať se kluci daří
    Boban

  5. Ahoj Honzo.
    Měl by to být HN-473,ale po vytvoření šablon a vakuování se profil změnil na
    CRD ( co ruka dala ).
    No,já to zkoušel odlehčit co to dalo,vyzkoušel jsem snad všechny pohony co mám doma,ale lehký nechtěl letět.Propadal se a spíš se vzduchem hrnul,než aby letěl.Pak jsem nasadil motor co tam teď mám,je to těžký a silný motor,měl jsem ho v Anubisovi-motoryzovaný F3F i soutěžní lety jsem s ním dával,ale tam lítal na 4čl.LiPol.
    A teď,když to váží skoro 1400g,myslím že na 2,5 metrovku to není zase až tak moc,to lítá moc pěkně.Přeskoky na rychlosti a neztrácím výšku.Můj problém je v točení.Ten motýl by potřeboval nahradit klasikou.Hlavně jsem posouval těžiště co nejvíc do zadu.Teď vozím přilepené olovo na motýlu,vypadá to hrozně,ale je to účelné.
    Přeji hezký den všem
    Boban

  6. Jan Kubica, 2.11.2013 mezi 14. a 15. hodinou, 8°C, vítr zpočátku skoro nic, na konci couvací, zpočátku mlha

    LS Virus 2m, TG2826-1650, 10×6, Ray/Jeti 18A, 2S1550, 580 g, 130 W, k = 1.12
    1. let: 10:01, 18, do 5 m = 33
    2. let: 9:59, 10, do 1 m = 12
    3. let: 9:59, 53, do 1 m = 60
    Celkem 105 bodů.

    Dostal jsem další lekci z „termikovědy“. Protože jsem propásl všechny vhodné termíny s hezkým počasím, celé dopoledne jsem postrkoval očima frontu, aby konečně zmizela a přestalo pršet. Na letišti však byla mlha či taková ta nízká oblačnost, odhadem tak 70 m. Protože mi však bylo jasné, že další šance nebude, model jsem sestavil a hodil. Jakmile „píchnul“ mrak, tak jsem vypnul a poletoval. A světe div se – ono to nosilo. Skoro všude. Skoro proto, že při prvním letu jsem si musel ještě přimotorovat – usilovným hledáním jsem našel „díru“ :-), a taky zapomněl na čas a přistával na rychlosti a proto daleko :-). Druhý let už byl na jedno stoupání. Zato potom se najednou mlha zvedla, začalo „funět“ a bylo po „žížalkách“. Veliká turbulence, termika žádná, asi jsem měl letět výš… Ale i tak jsem rád, že jsem se dostal ven. H.

  7. Petr Dušek, Hořice – 31.10.2013 – 15:00-15:45 hod., jasno, JV vítr 1-2 m/s
    Arnica 96″, 650g; HD 2826/1820; 2S Lipol 1600; Ae10/6; 190W; K=1,46

    1. let: 9:59; motor 23 sec; přistání do 2 m; 38 b.
    2. let: 9:53; motor 26 sec; přistání do 5 m; 57 b.
    3. let: 10:01; motor 37 sec; přistání do 1 m; 55 b.
    Celkem 150 bodů.

    Když jsem ve čtvrtek zahlédl předpověď počasí, řekl jsem si že je to poslední šance. Bohužel jsem podcenil postupující podzim a na letiště jsem se dostal dost pozdě. Dal jsem si tradičně jeden start testovací na osahání počasí, bylo to do příjemné nulky, chvílemi jsem dokonce mírně stoupal. Přistál jsem tedy a šel na soutěžní starty, ovšem ten zkušební stoupák byl ten den asi poslední a kromě několika krátkých náznaků slabé bublinky jsem jen motoroval a padal a to padání bylo rychlejší a rychlejší… K tomu ještě ve druhém startu jsem špatě odhadl konec, a ve snaze pošetřit ještě pár vteřinek, jsem se na klapkách zřítil pět metrů před bodem.
    Počasí bylo příjemné, ale létání tak trochu depresivní, stejně jako konečný výsledek. Příště doufám bude těch bodů v součtu podstatně méně 😀 .

    Graf ve tvaru hodně zubaté pily přikládám. Zajímavé jak na grafu pomalu stoupá nulová výška, zřejmě pokles tlaku před přicházející frontou.

    1. Asi zase začnu rozesílat pozvánky a „inzerovat“ na stoupáku (jestli mě Aleš nesmázne :-)). H.

Komentáře nejsou povoleny.