RCEK – Chomutov 17.8.2013


Po několika letech jsem opět zavítal do svého rodného města Chomutova. Co přestali létat RCEN a přešli na „malá enka“ (RCEK), nějak jsem ztratil zájem. Ale zastyděl jsem se a jel se podívat na staré kamarády.


Pilotů se sešlo 11, takže se rozhodlo létat na 2 skupiny a 6 kol.


Nejdelší cestu vážil Petr a Leoš – až Hořic :-). Mimo otevřených pátých dveří, vesměs kombíků, se stávají neodmyslitelnou výbavou i slunečníky. To se potom vtírám do přízně a žebroním o kousek stínu 🙂


Daidalos a Magic na startu. Startovní pole se poměrně rychle rozdělilo na finalisty a nás ostatní :-). V duchu hesla, když se daří, je to díky pilotovi, když ne, je to vina modelu, musím říci, že mě vždy překvapí, o kolik hůř Virus stoupá, ale lehčí model si kvůli RCEK pořizovat nebudu :-). Stejně mám obrovské rezervy v přistávání ;-).


Jirka patřil k favoritům …


… protože umí 🙂


Do Chomutova se vždy jezdilo na karbanátky a klobásky. Luděk nelétal, ale v pravou chvíli se objevil se koláčem – mňam a dík.


Mezi koly i po soutěži Ivan předváděl „klíště“, krabička na stojanu je displej (s tubusem), na kterém se ukazuje obrázek z kamery se spoustou dalších informací, jako je výška, rychlost, souřadnice… Prý se dá létat i za hranici viditelnosti, modul GPS umí model přivézt zpět na místo startu.


Pro mě má tento stroj jedinou nevýhodu – vůbec se mi nelíbí :-(.


Do finále postoupilo 5 pilotů z 11, popravdě je však třeba říci, že poslední finalista ztratil jen asi 8 bodů na prvního, zatímco další odstupy byly v desítkách.


Ve finále jsem měřil Radkovi, druhé letěl jen asi na 15 sekund motoru – moc hezký výkon. Normálně tyto fotky nemám rád, ale projednou udělám výjimku – JENOM jeden Daidalos!

Blahopřeji vítězům a děkuji chomutovským za prima den na letišti. Výsledky na stoupáku.

Bavil jsem se s Ivanem o budoucnosti „káček“ a pár postřehů zde přetlumočím (doufám, že si je pamatuji správně, když tak mě Ivan opraví :-)):

  1. RCEK je nová kategorie a byla by škoda, kdyby měla skončit.
  2. Existuje spousta modelářů, kteří si výškoměr nekoupí. Snad ani ne kvůli penězům, ale kvůli nastavování a počítačům s výškoměry spojenými. I když existuje SkyLimit.
  3. „Stopalcovky“ budou znamenat nové modely.
  4. Situace s „káčky“ je ovšem kvůli dosahovaným výškám neúnosná.
  5. Řešením je buď pevná doba chodu motoru (třeba 20 sekund) nebo progresívní „zdanění“ (třeba do 10 sekund 1 bod za sekundu, nad 10 sekund 3 body za sekundu apod.).
  6. A na závěr povzdech, že „odpovědné vedoucí“ to nezajímá.

Osobně se domnívám, že výškoměry jsou lepší řešení než jakákoliv úprava existujících pravidel, ale možná je to i kvůli mému postoji k RCEK od samého začátku. Uvedené argumenty jsou určitě platné a doplnění několika slov do stávajících pravidel by můj postoj asi změnilo. A nejen můj, dodávám.

A když už jsem v ráži – je v pořádku létat 10 minut nebo dokonce 15 s velkým modelem F3J. Převzít pravidla F3J pro dvoumetrové modely, včetně hodnocení přistávání po 20 cm, je podle mě přinejmenším nepromyšlené.

Skoro bych se vsadil, že se stejně nic měnit nebude, což mi nijak zvlášť nevadí, máme výškoměry, ale když už mají RCEK v názvu přídomek „termická kategorie“, nemělo by se soutěžit ve stoupavosti a přistávání. Alespoň si to myslím 🙂

Honza
22.8.2013

komentářů 13

  1. Vyslovím svůj názor: řešení podle bodu 5) je možné, ale vývoj bude obdobný jako např. u RCE7, F1C apod. Během krátké doby se vývoj pohonu dostane na určitou hranici (kterou naznačil třeba motor MIHO), ti co budou chtít v této kategorii uspět si takový pohon pořídí a potom možná 10-12 lidí bude s téměř stejnými motory a modely objíždět těch pár soutěží a tam budou vášnivě diskutovat o tom kolik závitů vinout, mezi sebou si budou po gramech prodávat ten supervodivý drát který někdo přivezl z Ukrajiny či USA a na sezonu spotřebují kufr baterek… Proti tomu stojí výškoměr s levným pohonem, který bez přetěžování vydrží několik sezon a zajímavá soutěž v termickém létání 😉 .

  2. Byl jsem napaden hned z několika stran 🙂 (dobře mi tak). Někdo mě obviňuje, že chci létat káčka na úkor výškoměrů, jiný zase z neustálého očerňování RCEK.

    Tak tedy ještě jednou a „po lopatě“. Je mým nejhlubším přesvědčením, že:
    1) Výškoměry posílají všechny ostatní kategorie s jedním stoupáním „do kytek“.
    2) Káčka jsou v současné podobě nesmysl
    3) Omezením výšek by RCEK nějaký smysl získalo, třeba jen pro zužitkování existujících modelů a vybavení a taky pro lidi, které baví „ladit“, nebo naopak nebaví něco neustále „flashovat“.

    Mimochodem, Petře, to co popisuješ, se možná v RCEK už děje nebo brzy bude. Alespoň pravidla tomu nebrání 🙂 H.

  3. Dlouho jsem si myslel totez, co Petr.
    Ale:
    1. Rozmer motoru je striktne definovany
    2. Optimalni konstrukce motoru je znama
    3. Napeti je dano
    4. Jediny volny parametr je proud. Ten by se dal zvýšit jedine zvysenim ucinnosti.
    Jednina cesta ke zvyseni ucinnosti je zlepseni materiálových konstant: magnety, plechy.
    Vyroba motoru ale není v zadnem pripade kusova ale velkoseriova. Zadna firma nevyrobi několik speciálních a drahych motoru, pro narodni kategorii, s nejistym prodejem. Ergo, všichni mame v podstate tozez.
    A dal: Třeba F5C (pylony) zavisi 100% na vykonu motoru. Hackerove vyhrali MS s celkem normalnim cinskym motorem. Vyrobce vystavoval v Norimberku.
    Ani motor s vinutim ze zlata za mne nenajde termiku, nepristane na cas a na bod.

    1. „Ani motor s vinutim ze zlata za mne nenajde termiku, nepristane na cas a na bod.“

      RCEK znám jen podle pravidel a přijde mi, že právě první část té věty výkonné motory ruší, naco termiku, když z té výšky stačí jen letět. Ano přistání na čas a bod zůstává, ale není to škoda?

      Jako totální začátečník, kterým stále jsem, se občas ukážu na RCEO a tam je to taky „jen“ o přistání a čase. Termika netřeba, přišlo mi to „hloupé“ a tak jsem zkoušel vypínat níž a když jsem si vyrobil škrtací kolo, tak jsem udělal co? Letěl výš 🙂 (v RCEO teoreticky můžete motorovat až 3min)

      No je pravda, že já tam jezdím hlavně kvůli lidem co zajímají stejná éra jako mě a taky kvůli těm nádherným letištím. Obého mám v mém okolí málo.

      1. ja tedy taky pridam nazor.

        nevim proc se vsichni boji nejakych extremnich vysek, nebo chcou nervomoci menit pravidla. Pokud chci letat termicky (to znamena co nejnize a snazit se neco najit) tak proste jdu do stopalcu.
        -ja teda nevim jak casto flashujete firmware v altisu, ale ja to udelal jen poprve co jsem si ho koupil a pak uz nikdy. neni duvod !
        -letadlo ? jako nevidim problem v tom letat stopalce s RCEK modelem (at je jakykoliv) a proc ? protoze to je kamaradi o termice ! dvoumetr muze mnohdy politat 2,5 metrovku ktera je tezsi. na kazde soutezi je termika, ale je treba ji najit.

        cele to je o zmene mysleni pilotu. zmena strategie letani a mysleni.ze mne samotneho udelaly stopalce (a samozrejmne i F5J velke) udelaly mnohem lepsiho pilota nez jsem byl. a to jsem si myslel jak jsem dobrej ..prdlajs. za ty 3 mesice jsem se naucil tolik veci, ze predtim jsem musel litat jak totalni candat. je to tak. a zlepsovat se je porad kam, jen je treba chtit a letat,letat,letat a ne vymyslet „co zmenime“ nebo „jakou kategorii vymyslime“.

        takze asi tak 🙂

        1. Extrémních výšek se nebojím, ja to viděl na soutěži, prostě se létá tak vysoko jak je dovoleno pravidly. To je jen konstatování, že díky pravidlům se vytrácí požadavek na hledání termiky, nic měnit nechci, létám pro zábavu a podle sebe.
          Stopalcovky se mi líbí, ale moje letadlo nesplňuje podmínky (je moc velké) a jiné zatím pořizovat nebudu. Mám motorový i bezmotorový trup a používám dle chuti, třebas dnes jsem jak … běhal po letišti s gumicukem se starty 90-120m a teď nemůžu ani chodit, ale užíval jsem si to 🙂
          S tím Altisem nerozumím, flashuju když mi nabídne novou verzi ne? Stejně se to nabídne, když z něj stahuju data a jsou to opravy chyb a to nikdy neuškodí.

    2. Víš Ivane, u té poslední věty je malér v tom, že to „umění“ potřebuješ jen do jisté výšky. Je to hezky vidět v F5J – z 200m ti naletím maximum při alespoň průměrném počasí prakticky každým letem. Ze 150m už se to ztíží. A když v tréningu létám skoro výhradně pod 100m, tak to je najednou zatraceně těžké a i v dobrém počasí se člověk má problém dostat aspoň na 50% úspěšnost. U menšího RCEK je to s náročností v podstatě stejné, jen tak o 100m posunuté. Zásadní rozdíl je ale v tom, že rozdíl mezi letem „na jistotu“ někam nad 300m a letem třeba do 120m je bodově naprosto mizivý a tak prostě všichni létají výše. Aby se to změnilo, tak by se opravdu musela doba chodu motoru penalizovat výrazně a možná i progresivně, jak píše Honza. Určitě to není hloupost a za pokus by to stálo, s tím souhlas. Ale má to opravdu smysl a hlavně delší perspektivu při dnešním stavu výškoměrů? S tím už si tak moc jistý nejsem…

  4. Aleši, promiň, ale podle mě Ti uniká podstata této diskuse. Jsou lidi, co chtějí zachovat malé půlkilové modely a nechtějí výškoměry (ať už z jakýchkoliv důvodů, ale ty jsou teď nepodstatné). Ivanův návrh je omezit v RCEK motorové výšky, podle mě je rozumný. To nemá nic společné s výškoměry, ty jdou svou vlastní cestou a nikdo je nenapadá, ani nechce předělávat.

    Jo, výškoměry lze létat i s malým modelem, jenomže to může být čin zoufalce, letovým projevem káčko připomíná mastný papír od svačiny, takže dotáhnout se na stoupák třeba jen o pár set metrů dál může být nemožné. Káčka jsou optimalizovaná na stoupání, ne na hledání termiky daleko a nízko. Zase jsme si to teď v sobotu vyzkoušeli 😉 H.

  5. JK: No já spíše navazoval na obecný problém RCEK a to, že prostě upravovat pravidla nějakým limitem času nebo tak prostě k ničemu nebude. Pokud chci omezit výšky, můžu létat třeba RCEO nebo cokoliv jiného bez výškoměru. a ad modely : a kolik myslíš, že váží průměrný model na 100“ ? můj ma 590 gr což není zase tak velký rozdíl oproti 2m a 500gr vážícímu daidalovi. Prostě se nikdy nebudou létat malé kategorie stylem F5J (daleko a nízko).

    Mi je to ve výsledku jedno co se s RCEK udělá, ale myslím si, že už je pozdě…

  6. Ahoj Aleši,
    1) Proč by k ničemu nebylo upravit pravidla káček, aby se létalo níže?
    2) Zkus Daidala dovážit alespoň na 800 gramů a uvidíš, že létat daleko a nízko jde (já už to praktikuji 3 roky :-)).
    H.

    1. 1)protože tim stejne neodstraníš dva zakladni problémy : a) male bodove rozdily na spici. b) to ze uz RCEK dosahly svého vrcholu a např na moravě a ve slezku už přísti rok nebude ani jedna soutěž v této kat. (tim netvrdim, ze nejde udelat změna,ale proste uz je pozde dle mého)

      2) aktuale je vaha dostacujici. a neboj, uz dost velka skupina lidi v tomto kraji leta nizko a daleko. To by jste ale museli zkusit stopalce i tam na zapade, aby jste videli ze je třeba změna strategie letani (to nemyslim tebe,ty uz tak litas dle vseho)

      hele jak rikam, mi je to fuk ale berou me mory, když vidim ze někdo vymysli zase nejakou novou kategorii s omezenim třeba 2 metry nebo jiné silenosti.

  7. Prave jsem se vratil … ze Slovenska, byl jsem v jury na MS.
    K mym prispevkum: Dost uzkostlive se vyhybam komentarum k pravidlum kategorii. To je věc komise F5J a jejího kolektivního rozumu.
    Jen jsem napsal ciste technicke rozbory. At si z toho vezme kdo chce co chce.
    Mohu se mejlit, ale chtěl bych prosim technicke protiargumenty.

Komentáře nejsou povoleny.