RCEE Dehtáry – 17.6.2009

Středa 17. června 2009, 17:30 večer, modelářské letiště u obce Dehtáry na severozápadním okraji Prahy. Modelářů se sešlo mnoho, 5 statečných „vyplnilo přihlášku“.




Jirka s EPP Pegasem, neuvěřitelně pomalu létající model….




… s neuvěřitelně malým motůrkem (tedy pro mě): odběr 5.5 A ze dvoučlánku (změřeno na letišti), hmotnost modelu 420 g (také změřeno na letišti). I otáčky měřil na letišti (ale nepamatuji si je). Až se mi chce zvolat s klasikem: „Pánové, kdo z nás na to má (otáčkoměr, váhu, wattmetr – „tahat“ s sebou na létání)“.




Dopředu jasný vítěz – Petrovo Allegro. Tvůrce právě vysvětluje pravidla potenciálnímu zájemci – příště nás bude víc!




„Vzduch potažený fólií“




Motor 2208, kv=1100, vrtule 13×8. V budoucnu model možná dostane laminátovou a menší gondolu.




Slova samotného vítěze: „všechny lety vlastně byly na 30s motoru, výška okolo 120 metrů, a kromě prvního letu, kdy to trošku nosilo, jsem vždycky musel cca 10s „přimotorovat“. Ale stačilo „přimotorovat“ míň, zbytečně jsem pak přelítával“.




Přistává-li Tomáš, netřeba shánět pásmo 🙂 Ale jinak je to „podvodník“, vyměnil běžný trojčlánek za dvojčlánek a tím získal neuvěřitelných 6 minut motoru! Budu to muset udělat taky.




Tomášův záložní model, sice trochu moc malý, trochu moc rychlý, ale pruhy má, tak co.




Sbírku pilotů doplnil Radek – je to Cornix? Motor stejnosměrný neodymový, aku 4SA123.

Já jsem létal s Havranem a na tříčlánek, pouhé 2:09 motoru 🙁
Výsledky ještě zpracuji (pokud rozluštím výsledkovky, udělal jsem si jen fotku, protože o ně všichni stáli 🙂 ) tak jen stručně: vyhrál samozřejmě Petr – 7 celých letů a kousek (budu to značit jako 7+), druhý jsem byl já díky většímu „zbytku“ za 6 před Tomášem, čtvrtý byl Jirka s Pegasem se 3+ a Radkovi stačila „energie“ jen na 2+.

Petrovi chybělo do 3000 je 16 bodů, blahopřeji!

Postřehy:
– na modelu záleží hodně, termika už v podvečer v podstatě nebyla, takže s dosažených výkonů si lze udělat obrázek o výkonnosti modelů, příště to bude muset být dříve 🙂 ;

– létá se opravdu nízko, do 150 m, ale většinou i níže, a je to „škola, jak zbytečně neřídit“, moc se mi to líbí;

– třikrát jsem byl nucen (pokud lze tohoto slovesa použít) motorovat v čase 5:50, abych nepřistál předčasně, skoro to až bolí, takto plýtvat energií;

– organizace není vůbec problém, každý si létá sám a za sebe, čas potřeba přesně měřit není, jde jen o to, aby to bylo více než 6 minut, dobu startu si každý volí sám, sám si zvolí přistávací bod (vytyčené byly, ale přesto někteří létali „na vlastní čepici“), mimo soutěž létali i další modeláři – vše bez problémů (ale většina má „wifiny“, to je pravda);

– přistávalo se na bod, přičemž se měřilo ke špičce modelu, ale když jsem o tom přemýšlel, asi bude lepší měřit k nejbližší části jako v ikskách – proč si kazit radost z letu menšími body za přistání? Ono přistání stejně nerozhoduje. Pokud se nezvedne vlna nevole, doplním to do pravidel (sorry, Petře, ale mám dlouhé vedení, došlo mi to až večer).

Slíbili jsme si, že se sejdeme zase za měsíc. Tedy, stavte nové modely, optimalizujte staré a hlavně trénujte!



Tak takhle ne, pánové! Účinnost vrtule je v tomto režimu NULA!

Jan Kubica
18.6.2009

komentářů 38

  1. „Oficiální“ výsledky

    Tedy, fotku s výsledkovkami jsem nerozluštil, budu si muset buď
    doma vypůjčit lepší nebo koupit nový foťák. Z toho, co jsem přečetl, vydedukoval nebo si i pamatoval, jsem sestavil následující výsledkovku:

    Pilot

    Lety

    Přistání

    Celkem

    Petr Jeremiáš

    7+3:34 = 2734

    250

    2984

    Jan Kubica

    6+4:20 = 2420

    270

    2690

    Tomáš Suk

    6+2:20 = 2300

    230

    2530

    Jirka

    3+3:00 = 1260

    130

    1390

    Radek Vácha

    2+5:32 = 1052

    40

    1092

    Prosím o kontrolu, nerad bych někoho poškodil.

    Jinak z mého záznamu „spotřebovaného paliva“ je vidět jen
    to, co už potvrdil Petr – termika prostě nebyla. Nejméně jsem
    potřeboval 16, nejvíce 22 sekund motoru.

  2. Ja myslim ze to souhlasi.
    Koukam ze jsem zase nepristaval tak dobre jak jsem si myslel, mam co dohanet. A taky pouzita baterka me zklamala, dvouclanek 1200 vydrzel jen zhruba polovinu vypocteneho casu a pak vypnul regl, takze jsem byl nucen vymenit baterku za jinou (coz je na hrane pravidel ale reditel souteze to schvalil). Doma jsem pak dobil 2x550mAh, takze vypocet byl asi spravny. A z ciny uz putuje nova baterie.

    Casy motoru – zacinal jsme na necele minute na let, takze jsem videl sanci na 7 letu, ale postupne baterka „vadla“, takze casy sly pres minutu a byl jsem rad za 6+neco.

  3. To střídání/nabíjení baterek mi zase až tak nevadí, pokud se létá na stanovenou dobu motoru vypočtenou z počátečního odběru proudu (i když je to v pravidlech zakázané, ale jako jejich autor jsem i jejich vykladačem 🙂 . Co ale nepovolím je dobíjení po každém kole 🙂 .

    Spíše mám trochu problém s těmi původními, italskými, pravidly: znamenají, že je třeba vozit přijímačovky, a taky svádí k přebíjení a/nebo hlubokému vybíjení pohonné baterky, což jí na životě nepřidá (a asi to ani není nic platné). Ani jedno se mi nechce. Ale asi by šlo používat vyšší kapacity Aku s tím, že se bude měřit proud na začátku soutěže, který se použije pro výpočet doby motoru, a dále s tím, že baterii už nebude možné v průběhu soutěže měnit/dobíjet, resp. jen za „pokutu“ třeba nehodnocených přistání. Ale je to „komplikace“, ne každému se chce měřit, svádí to k podvádění, ale zase se ušetří na baterkách. Budu to muset vyzkoušet. V každém případě platí to, co je napsané v pravidlech – do konce roku se větší baterka smí, co bude dále ještě nevím. Co vy všichni na to?

  4. Podle me je lepsi merit a litat na cas, nez kupovat baterky o specialne vybrane kapacite a pak je nicit hlubokym vybijenim. Dodrzovat delku vypocteneho motoroveho casu uz je ale zase na poctivosti soutezicich. Akorat je trochy problem, pokud is clovek vypne vysilac (nebo neco prenastavuje v menu) tak se mu cas vynuluje 🙁

  5. Tomáši, já právě nevím. Mně se ten „I x T“ líbí víc než „C“, ale když to vezmu z hlediska soutěže, organizace, tak vyhrává to první – daná kapacita je pěkná svou jednoduchostí a jednoznačností – těžko se bude někdo na něco vymlouvat.

    Docela by mě zajímalo, kolik % kapacity se dá dohnat třeba přebitím na 4.4 V a vybitím třeba na 2.5 V? Jestli je to 5%, tak to vůbec nemá význam.

    A ta možnost podvádění při omezení času je podle mě významná. Třeba: jiné nastavení plynu při měření a při letu, jiná vrtule při měření a při letu, Tebou uvedené čachry s časem, atd. I když baterku si také může kdekdo přelepit a z letadla lze vyndat olovo … Aby bylo jasno, pokud budeme lítat „o čokoládu“, tak je to v pohodě, ale až půjde „o hodnotné ceny“, on už se nějaký vykuk najde (je to moc pesimistické?).

    Ono to nějak dopadne, zákaz nabíjení/výměny během soutěže ale platit bude, o IxT vs. C se dohodneme později, pokud vůbec bude zájem. Já sám nevím, zatím mám ten názor, že pokud to zůstane taková „plácková“ soutěž, může být IxT, pokud se „zoficiální“, přikláněl bych se k C.

  6. Podľa mňa je to zatiaľ ideálna koncepcia pravidiel len pre priateľské stretnutia… Možno by bolo dobré pridať do paragrafového znenia ešte „nultú“ podmienku – niečo na spôsob „táto súťaž je určená výhradne pre gentlemanov“ 🙂
    Aby nebolo nutné kupovať špeciálne primerané kapacity, výhodnejšie sa mi zdá zadefinovať minimálnu hmotnosť modelu = UxCx100 (alebo 90) .
    Akýkoľvek primerane ľahší model potom možno dovážiť priamo pred súťažou aj s ohľadom na aktuálne poveternostné podmienky…
    A v budúcnosti, keď sa jasne vyprofiluje elektropohon pre termických pilotov a elektropohon pre „vytrvalcov a optimalizátorov“, môžu sa pravidlá ľahko zaradiť medzi oficiálne.
    Na okraj: do 10 dní by mal byť letuschopný môj model určený primárne pre súťaže FXJ. Ale po dovážení ho určite otestujem aj v „AUTONOMY“.

  7. Teda tohle je na mne moc vědecké pojednání, na místě to vypadalo jako daleko větší sranda.

    Nic méně včera se můj závodní stroj naposledy rozloučil se stejnosměrným motorem Palička a začala jeho reinkarnace v model hodný 4tého místa. Jen musím ještě popřemýšlet co s absencí brzdy.

  8. Palo, každá soutěž je pouze pro gentlemany!

    Ale ty „termické piloty“ a „vytrvalce“ mi prosím vysvětli – nemyslíš doufám to, že jedni optimalizují výkon a druzí spotřebu, že jedni hledají termiku ve výškách nad 300 m a druzí jen ve 100?

    Držím Ti palce s FXJ, koukal jsem tuhle, že už je startovní listina plná. Good luck!

  9. Radku, klííd. Sranda to je, to jen „teoretici“ hledají cestičky, jak se navzájem podfouknout (gentlemani 🙂 ). Dodělat brzdy (štíty) na konstrukční křídlo je jednoduché – mailem Ti posílám fotky plánku na Risera.

    Pro Tomáše – podle grafů na mgm-compro bude rozdíl mezi „normálním“ vypínáním a „hlubokým vybíjením“ Lipolek tak 2%. Na to se vzhledem ke své vrozené lakotě vykašlu.

  10. Honzo, ja Ti to príležitostne vysvetlím… Chce to však aspoň hodinu času a aspoň tri poldeci rumu 🙂
    Za seba môžem povedať, že mi je oveľa sympatickejšia AUTONOMY, ako naša súčasná F5J.

  11. Ahoj, bylo to perfektní polétání za ideálního (téměř) počasí pro můj stroj, prostě skoro nefoukalo, jen ta termika už nějak chyběla. Příště ale by to chtělo alespoň 14 dní před soutěží nesekat plochu, takhle to moc klouzalo a i když jsem snad třikrát sednul přesně na bod, tak model jel aspoň dva metry po posekaném trávníku 🙂

  12. Prosím za prominutí, ale mám další nápad 🙂

    Pro mě jsou symbolem termického létání káňata. Jsou i lepší „vzduchoplavci“, ale káně je můj oblíbenec. Zvolil jsem si ho tedy jako symbol RCEE.

    Návrh:
    Základní, modrou káni dostane každý účastník.
    Bronzová káně bude za nalétání 9 celých letů (tedy 9+) v malé a 10+ ve velké kategorii.
    Stříbrná káně bude za 11+, resp. 13+.
    Zlatá bude za 13+, resp. 15+.


    (Obrázky dělal můj syn Vojta)

    Co vy nato?

  13. No to je uplně skvělej nápad za předpokladu, že začnu tuhle soutěž lítat s horkovzdušnym balónem, páč jinak mě ty čísla jako 13+ a 315+ přijdou nedostižný :o)

  14. Radku – vsak i ten modry ptacek je pekny.
    Honzo – moc hezky!
    Dnes rano jsem si na poste vyzvednul cerstvy dvojclanek 1300, takze doufam ze pristi RCEE uz odletam predpisove na jednu baterku a ani ji nebudu muset moc krute zdimat (80-85% kapacity).

  15. Ale jo modrá je dobrá 🙂 jinak muj smajlík byl usměvavý, ale směju se nestandardně a tak mne programy křivěj hubu.

    Hele já asi přehlíd proč se to jmenuje Autonomy?

  16. Kluci, dík za podporu. Nechám udělat samolepky (zatím jen modré), aby byly na příští kolo. Ostatně, kdy bude – 15. nebo 22.7.? Já můžu v obou termínech.

    Jo, na tu zlatou káni stejně jen tak někdo nedosáhne, ostatně doufám, že budu jedinej 🙂

    Tomáši, taky zraju na nový dvoučlánek, či spíše celý pohon, či spíše nové letadlo, ale zatím je to ve stádiu úvah, jestli malý nebo velký nebo něco mezi. Chudák Havran to zase odskáče! Jinak s 2čl. Lipol můžeš mít éro nějakých 870 g, to máš na Enko skoro akorát, ne?

    Radku, Autonomy se to jmenuje proto, že jsem to opsal od Italů. Já sám si to překládám jako autonomie čili nezávislost na nabíječi 🙂 , ale dá se i EE=ekonomický elektrolet.

  17. Ta vaha s dvojclankem – mam asi 750g, takze trosku podvahu.
    Novy pohon, novy model, to by bylo sice pekne… ale asi zatim skoncim jen s novou baterkou. Mozna, kdyz se hodne zadari, tak spichnu nejake jednoduche nove kridlo. Predstava je „pomaly“ profil a rozpeti 2m, pudorys a vaha podobna jako u Enka, plocha trochu vetsi. Za klidneho povetri by se to mohlo plouzit o neco lepe.

    S uvedenymi terminy bych nemel mit problem, ale asi lepe toho 22.

  18. On nebude problém postavit „speciál“ do klidu, 2200 mm, 500 g, taková „A2“, 0.3 m/s klesavost. Ale co když foukne? Tak za 6 minut odcouvá kilometr a mimo to, že nebudou body za přistání, se ještě pilot „nalítá“ jak blázen 🙂 Ale za klidu a termiky by to potom těch 15 letů dát mohlo. On nám to stejně do půlky července (po Holíči) Palo ukáže 🙂

    Takže to vyhlásíme na 22.7.2009, možná bychom mohli začít dřív kvůli termice.

  19. Termín OK. Píšu do diáře.
    K výpočtu váhy…. sem z Vás daněk, proberu to s Tomášem na icq, páč nějak nechápu, proč s dvojčlánkem to má být právě okolo 870g. Mě to vychází teď čistě teoreticky někde mezi 1100 – 1200g. A dvojčlánek cca 1,8Ah což raději pořídim 2Ah, abych nepodbíjel a „gentlemansky“ to budu hlídat 🙂

  20. Admin napísal: On nám to stejně do půlky července (po Holíči) Palo ukáže…
    No, to nie je také isté. Včera som dožehlil nový model pre FXJ 200m a britské 200W/kg. Pri rozpätí 2980 mm bude letová hmotnosť okolo 1150 g a plošné zaťaženie do 22 g/dm2. Potom by mal nasledovať ešte o niečo väčší model.
    Pre AUTONOMY bude potrebný opäť špeciál, ale skôr do kľudu.
    Predpokladám, že tieto súťaže sa budú lietať podvečer. Ale na tento model dôjde zrejme až v priebehu zimy. Takže „ukáže“ zatiaľ nehrozí 🙂

  21. Radku, to vychází: s 2čl. 1300 je váha 1300/1.5=867 g (bez hlídání 🙂 ). Na 1200 g éro potom správně „osmnáctistovky“ (taky bez hlídání).

    Palo, proč by to mělo být na podvečery? To se mi moc nelíbí, protože to nebývá tolik termiky, a já chci tu soutěž termickou. Pokud by to mělo být jako „pokojáky“, tak jsem proti! Mně to vychází normálně na dvě kola – jedno dopoledne, druhé po obědě. A na „speciály“ by bylo potřeba bezvětří a klid – já chci „počasí“. Když vyjde, bude 15 letů, když ne, tak třeba jen 4. Právě proto to taky nechci jako „korespondenčku“, na to jsou EXka. Ale to všechno ukáže čas 🙂

    Máš fotku toho nového modelu?

  22. Já myslím, že Palo přepokládá ten podvečer podle termínu. Páč 22/7 je středa, takže i já jsem pochopil, že to zatím bude taková srandalítačka jako posledně v Dehtárech, hezky po práci … legraci.

  23. Jasně, v pracovní dny podvečerní pohodička, o víkendech „o ceny“ 🙂

  24. Fotečka by aj bola, ale u nás leje a v baráku sa trojmetrovka fotí ťažko…
    Naviac sa ukázalo, že S-NEU je pre pôvodný čumák ľahký, tak som musel predok gondoly „natiahnuť“ o takmer 5 cm. A teraz sa to suší…
    Pokúsim sa dnes namontovať servá aspoň do krídel. Koncom týždňa by sa mohol konať prvý premet. Potom uvidíme či moja konštrukčná filozofia ešte platí 🙂
    (Mám na mysli tú tézu, že čo sa nezlomilo, to možno ešte odľahčiť.)

    1. Kdybys věděl, jak já Ti závidím, že můžeš „lepit“. Já jsem už rok a půl nesáhl na balzu, pořád jen práce a práce, ach jo 🙁 . Ještě že mám s čím lítat …

      A ta teze je dobrá, u letadla se má zlomit všechno najednou 🙂 I když, domyšleno do důsledků, takový model by byl v podstatě neopravitelný – buď by byl v pořádku nebo na kusy, nic mezi tím. Těším se na foto a taky přidej nějaká ta TDD.

  25. Včera som to už nevydržal… Zafixoval som klapky lepiacou páskou (lebo klapkové servá ešte nie sú nainštalované) a s akumulátorom nabitým len na storage napätie som to v medzierke medzi dvoma dažďami pustil do vzduchu. LETÍ 🙂 Aj po premete zostali krídla celé, len let na chrbte som nemohol vyskúšať, lebo som lietal aj bez kabíny a len s voľne vloženým akumulátorom 🙂 Nalietal som zatiaľ len asi 45 minút, ale prvý dojem je celkom dobrý.
    Z dát mám zatiaľ len rozpätie (2980 mm) a hmotnosť (1080 g).
    S malým akumulátorom bude po malom dovážení model použiteľný aj pre AUTONOMY.

    1. Palo, Ty nám to chceš znechutit ještě dříve než pořádně začneme 🙂 . Jestli dobře počítám, tak klesavost je 0.23 m/s, jo? Jediné, co mě uklidňuje, je počasí – když bude foukat, odcouváš. Ale výkony jsou to fascinující, máš můj obdiv. Hlubokosklon, H.

  26. No, vypada to, ze se budu muset specializovat na kategorii „S“, protoze v „L“ budu bez sance 🙂

  27. Klídek, chlapci… Ten testovací let nebol tesne po východe ale tesne pred západom Slnka. Dnes montujem klapkové servá a zajtra ráno to testnem hneď ako sa rozplynie hmla. A – ako hovorí Váš klasik: híííín se hukáže !

  28. Takže čo som si včera myslel, to dnes môžem doložiť aj nameranými dátami:
    – aku 3S 1200 – využiteľná (resp. využitá) kapacita 880 mAh
    – získaná výška s motorom – celkom 564 m (stúpanie cca 8m/s)
    – teoretická doba klzu pri opadaní 0,3 m/s spolu 1880 s
    – skutočná doba letu 2630 s ( teda + 40% vplyvom termiky)

    Závery:
    1/ spolu 7+ letov v reále (oproti 5+ letov – bez termiky).
    2/ lepší model momentálne nepostavím aj keby som chcel
    3/ zdá sa, že „Autonomy“ je skutočne o termike

    1. Palo, já doufám, že „Autonomy“ bude hlavně o termice! Dále bych poznamenal, že při menším odběru se asi z baterky „vycucne“ víc, a taky že se mi těch 5+ zdá málo! No do Holíče jsi „hájený“, potom se budeš muset začít víc snažit 🙂

  29. Viac ako 75% kapacity pri momentálnom nastavení pohonu z LiPol neodoberiem. Už by to bolo za hranicami únosnosti z hľadiska jej životnosti. Model má 6 dosť silných serv. Keď budú napájané z iného ako pohonového zdroja, situácia sa trochu zmení. Ďalší problém momentálneho usporiadania modelu je v tom, že je ladený na výkon zodpovedajúci požiadavke „200 m za najviac 20-25 sekúnd“. A to je už pre AUTONOMY neefektívne.
    Ale aj po precíznom doladení bude pre úlohu z AUTONOMY potrebné naletieť aspoň štyri-päťkrát toľko, ako dosahuje model v kľude… A to je to, čo je na tejto kategórii najzaujímavejšie. Lebo to bez využitia termiky naozaj možné nebude…

  30. Palo, rozumím, tu baterku pro RX to bude chtít určitě. Ale 4-5x víc než v klidu se mi zdá přehnané. S našimi neoptimálními modely (Petr, Tomáš a já) to dá v klidu 6+ až řekněmě 8+. Italové mají „rekord“ 16+, takže je to „jen“ 2x větší výkon, s přihlédnutím k optimalizaci modelu a pohonu třeba jen 1.5x (ale i to je dost 🙂 )

    Jak si dopisuji s Italy, prý pro příští rok uvažují s F5B „watt-minuta“ limitery. Při tom mi naskočila husí kůže a odpověděl jsem, že se mi to vůbec nelíbí. Možná je za tím ještě něco, co nevidím, ale já jsem pouze a výhradně pro baterku dané kapacity. Ale možná že mě přesvědčíte. Jinak Tvůj nápad s hodnocením přistání se jim líbí a prý ho asi přijmou! Naproti tomu omezení doby chodu motoru jim přijde složité až nerealizovatelné. Asi nemají vysílače s „pípáky“. Ale to je stejně jen dočasné opatření, viz 4 řádky výše.

  31. Asi som si to s tým „4-5 krát viac“ zle spočítal (?). 🙂
    Dnes som zakapotoval šachty serv a ešte s verziou „kabrio“ (bez kabíny)som skúsil polovicu Autonomy (teda koľko urobí moje nové Bolero za približne 90 minút).
    Vyšlo to zatiaľ na 11+, ale model nebol dovážený na „normovanú“ hmotnosť. To „plus“ predstavuje ďalších asi 20 minút. Na pristátie po 6 minútach som však v tom „plusovom“ lete nechodil. Mal som totiž do party jednu kaňu, tak som si porovnával, kto sa dokáže lepšie ustrediť.
    Lietal som všetko z prednastavenej výšky 150 m, ale asi v troch letoch som musel primotorovať.
    Ďalšie Autonomy pokusy odložím na koniec júla, aby som sa mohol v kľude nachystať na FXJ do Holíča.

  32. No, tak to už je „lepší“ (pro Tebe, pro nás ostatní horší 🙁 ). Kdo vyhrál, káně nebo Bolero?

    Takže na podzim jedeme do Itálie?

  33. S tou Itáliou to nie je zlý nápad, ale aby bol Bolero konkurencieschopný model musel by som vymeniť pohonnú jednotku. Tá terajšia je optimalizovaná pre stúpanie okolo 10 m/s. Pre „autonomy“ úplne postačí stúpanie okolo 3 m/s. Mám nejaký pohon s asi tretinovou spotrebou v porovnaní s teerajším S-NEU.
    Takže zatiaľ to vyzerá – ako hovoril pan Pávek (Vesničko…) – po žních !

Komentáře nejsou povoleny.