Autonomy – kategorie velkých vrtulí. V Manušicích se na odložené soutěži sešli nejlepší piloti Autonomy ze 4 krajů – Prahy, Hradeckého, Ústeckého a Libereckého (tj. byli jsme čtyři :-)).
Podmínky vypadaly velmi slibně, proto jsme začali létat na „písknutí“ označující začátek startovního okna. Co kdyby nám došel čas dříve než energie, že?
Jo, fotila dcera, proto jsem na fotce i já. Mimo jiné i připravila diplomy, upekla koláč a slíbila připravit video. Při prohlížení fotek jsem zjistil, že umí fotit mnohem lépe než já. Takže už se těším :-).
Jarda ještě před soutěží vyzkoušel asi 4 vrtule. Měl s sebou dva modely, Scouta a Q10. Poradil jsme mu většího a těžšího Scouta – asi mě proklíná ještě teď.
Scout váží při rozpětí 2500 mm asi 1800 gramů, pohon zajišťuje Kira. Pilot nemá botičky – to je v Manušicích při Autonomy skoro povinnost :lol:.
Z tohoto obrázku je patrný problém – model nevrhá stín. Asi v polovině soutěže se zatáhlo a nastalo naprosté „bezpočasí – bezvětří a beztermičí“. A létalo se na motor nahoru a kluzem dolů. Naprosté utrpení (bude to vidět z grafů motorování, až je udělám).
Diváci z místního klubu, „zakecal“ jsem se s nimi při vysvětlování pravidel a tím poskytl soupeřům náskok :-).
Tomáš létá Autonomy od začátku (to už je to 3 roky?). Prodloužený Etalon od LS model se ukázal být modelem vítězným. Když se totiž zatáhla obloha, dost znechuceně jsme „vylétali“ baterky a šli připravovat oběd. Tomáš si již před soutěží dal závazek, že se jídlem rozptylovat nenechá, a vyplatilo se. Mraky se zase rozevřely a termika začala pracovat. Zatímco jsme pekli buřty, Tomáš si připisoval jeden let za druhým.
V Autonomy se přistání „neměří“, model jen musí mít nos do 5 metrů od bodu. Přesto jsem pár pokusů o hrubší přistání viděl.
Petr létal s Nyxem – 2.5 kg, motor Neu.
Navzdory obrovským klapkám model po dotyku se zemí urazil dalších 8 – 10 metrů.
Bombardovací nálet – hned za lesem dolů, podlétnout dráty, vyhnout se otevřeným dveřím kombíků a přistát na bod (nebojte, je to jen optický klam :-)).
Siesta – čekáme, až se zase prokrví mozky :-). Menu: klobásy tří druhů, housky a hořčice, jako zákusek míša řezy. V této fázi byl vznesen jediný protest – pořadatel zapomněl na kafe. Příště možná nezapomene :lol:.
Nový český rekord a všichni máme osobní maxima:
Tomáš: 17 letů, 16 celých, tj. šestiminutových, letů, 16 přesných přistání, celkem 6550 bodů.
Honza: 17, 16, 14, 6511.
Jarda: 16, 15, 13, 6221.
Petr: 16, 15, 12, 5943.
Že by už i tady rozhodovala přistání? 😆
A teď něco úplně jineho: Trinity, 2.8 kW, 40 m/s! Jde z toho strach.
Tabulky se statistikou ještě budou (už se mi kvůli tomuto mému zlozvyku kluci smáli :-)).
Honza
PS: Hláška dne: „A co termiku, Majere, máš? Mám. Má, pane inspektore. Hovno Majere, hovno máš.“ (viz tzv. šrapnel ze hry J. Cimrmana, Vražda v salónním kupé)
31.5.2012: Statistika
Tomáš
celkem motoru 7 minut 50 sekund
Na levém grafu je doba motorování v jednotlivých letech, na grafu vpravo je potom počet letů, na které to měl pilot „rozjeté“, kdyby ve zbývajících kolech pilot dokázal udržet průměr motorování na let. Samozřejmě, výkon pohonu s vyčerpáváním baterie klesá, takže jistý sestup lze vždy očekávat.
Pokud si mohu dovolit hodnotit jiné piloty, je ze srovnání s ostatními grafy zřejmé, že Tomáš se dokázal nějakým velkým propadům vyhnout. Již od třetího letu byl v podstatě „na svých“, pokles z 22 na 17 lze vysvětlit právě slábnutím baterie. Holt jsme dostali lekci z taktiky, blahopřeji.
Honza
celkem motoru 9 minut 46 sekund
Názorná ukázka toho, jak by to vypadat nemělo – od 9. letu bez termiky. Mohu si za to sám, pořád jsem hledal při zemi, měl jsem v prvním stoupání držet plyn déle a mohlo to být lepší (možná :-)).
Jarda
celkem motoru 9 minut 23 sekund
První půlka také výrazně lepší, druhá jen trápení (alespoň mně se to tak jeví, ale možná jsem příliš ovlivněn vlastními pocity).
Petr
celkem motoru 8 minut 36 sekund
A do třetice to samé, měli bychom zavést škrtací lety :-).
Jsem překvapený, jak vyrovnané ty výkony jsou. Na druhý pohled je to ale vysvětlitelné, celkem příznivé počasí a žádní pilotní začátečníci :-).
Dále jsme se dohodli, že 7. července Autonomy v Manušicích nebude, až 15. září.
Honza
http://youtu.be/PhSP1F3jYS4 Pusťte si zvuk!
Moc pěkné a já tam nebyl 🙁
Honzo díky! Krásná neděle, jen škoda té polední pauzy v termice. Příště si musíme trochu přivstat 😉 .
Privstat nee, prece nebudu vstavat v nedeli driv nez ve vsedni den do prace!
Honzo K. – velka skoda, tentokrat ani jeden ION !
Jeste bych rad podekoval reditelce souteze, kameramance, fotografce a cukrarce. Dobra prace 😉
Přidal jsem na konec původního článku slíbenou statistiku. H.
Dik za statistiku, potvrdila to co jsem tusil – zacatek souteze jsem lital velice mizerne (nekolikrat 30s motoru v dobe kdy ostatni litali za 15) a v druhe pulce jsem to pak musel zachranovat….
No vždyť to tady uvádím :-), zatímco Ty jsi zachraňoval, my už jen smutně koukali :lol:. Tak mě napadá, dá se něco zachraňovat už na začátku? H.
Zdravím,
pánové,pokud to není tajné.
Jaké modely lítáte a co používáte za pohony?Všiml jsem si těch pořádných vrtulí.
Díky za info.
Boban
V clanku jsou o tom zminky a kdyz proctes starsi clanky o Autonomy, tak tam taky neco najdes.
Ja pouzivam (uz druhy rok) Etalona od L.Svobody, zvetsenou verzi (na 2.5m rozpeti), letova hmotnost celkem asi 980g. Pohon mala 70g obezka Dualsky s prevodem 3:1, vrtule 16×13. Na dvojclanek je tam asi 110W prikon, stoupa to pomalu, ale zato baterka (2100mAh) vydrzi na vic nez 7 minut motoru.
Rekreacne litam na trojclanek 1300, je tam pres 300W a stoupa kolmo nahoru 16m/s 😉
Kdo s čím lítá napsal Honza částečně do textu. Tady je upřesnění za mne:
NYX (starší F3J od Bretamodel), 2470g; NEU1112/1Y/6,7; 2S2P Lipol 2200; Ae16/10; 245W.
Motor je zbytečně silný, kupoval jsem ho pro již neexistující F5J-EURO, ale při provozu na 2S s „menší“ vrtulí umí být i velmi úsporný pro Autonomy.
AH Castor, 2.5 m, 990 g, Mega Ac16/15/5 s převodovkou Dualsky (stejná jako má Tomáš), vrtule 14×10, příkon tak 85 W na 2čl. a 200 W na 3čl., baterka byla úplně nová 2S2150, 9:45 motoru i s BECem (ale Castor má jen 4 serva – mám výhodu 😉 ). H.
Chlapi,děkuji za přínosné informace.Já pořád něco vymýšlím a stále to není ono.Teď se chystám ke koupi Xmotor XM2834PGB-8 a mám nachystanou vrtuli AE 14/8″ na trámci 36mm.Baterie 2SLiPol,a zkusil bych i 3SLiPol.Co vy na to?
Dík Boban
Jelikož tento set je obtížně sehnatelný,je možné použít tu vrtuli u tohoto setu?:
XM2830PGB-9
Dík Boban
Bobane, to nikdo neví :-), zkus si stáhnout Motocalc http://www.horejsi.cz/DataFiles/dualsky/Dualsky_Calc.zip a zkoušej. H.
Pěkný program,moc pěkný.Jen se mi nikde nepodařilo zjistit,kolik otáček na volt mají ty motory použité v setu.
Neví někdo kolik?Ty otáčky co udávají,předpokládám,že jsou už i s převodovkou.Omlouvám se za stálé otázky.
Boban
Bobane, nevím, napiš Ivanovi. H.
Honzo prosimte na kdy planujes pristi Autonomy? Nejak se mi plete v hlave 1-2.zari a 15-16.zari… (oba terminy nastesti muzu, zatim…)
Tomáši, Autonomy 15. září, 1. září bude MČR RCEN v Ústí. H.