Drobky – 25.3.2012


Připraveno k X5J/F5J.

Virus a Mega
„Prdlo mi v bedně“ a nacpal jsem do Vira Megu F5J (viz i předchozí článek), kterou jsem měl již 15 měsíců (!) v šuplíku.


Ve srovnání s Turnigy 2826-1650 došlo k následujícím změnám:

  • hmotnost modelu se zvýšila o asi 20 g (určitě za to může MGM regulátor Expert+ 33A)
  • příkon stoupl z asi 130 W na asi 210 W
  • otáčky se zvedly z asi 7200 na 8400 rpm
  • stoupavost se zvýšila ze 6-7 m/s na 10.5-11.5 m/s

Dojmy:
a) větší stoupavost je příjemná, ale model je těžký na hlavu, i když vyšší hmotnost se mu zdá prospívat;
b) zdá se také, že Mega má i v tomto režimu „topného tělesa“ stejnou účinnost jako TG.

S Virem jsem odlétal korespondenční soutěž (viz dále), ale už jsem vrátil zpátky pohon původní. „Káčkaři“ – nebojte se :-).

X5J/F5J
Na tento víkend byla vyhlášena americká korespondenční soutěž X5J/F5J. Létal jsem „malé outrunnery“ s Virem, F5J potom s Castorem.

SOR:
LS Virus 2m, Mega F5J, 2S1550, 10×6, 210 W, 620 g
1. let: 4:55, motor 6+2, za přistání nic = 287
2. let: 4:55, motor 10, 30 cm = 315
3. let: 4:45, motor 6, 30 cm = 322
Celkem 924 bodů.

F5J:
AH Castor, Axi2814/10, 2S1800, 9.5×5, 220 W, 980 g
1. let: 9:57, výška 157 m, přistání 30 cm = 568
2. let: 9:59, 100 m, 380 cm = 584
3. let: 8:47, 143 m, 650 cm = 476
Celkem 1628 bodů.

Jasno, 16-18 °C, vítr 4-6 m/s, stoupáků hodně, ale rychle se rozpadaly. S Virem jsem šel létat před obědem, v prvním letu jsem musel zapnout motor asi po 4 minutách letu.


F5J přišla na řadu odpoledne, vítr zesílil a za mnou byly dráty a les, takže jsem musel být „opatrný“, ve třetím letu už jsem se hotovil na přistání po 3 minutách, ale vždy nějaká bublinka přišla – propotil jsem ale triko :-).

Na RCEX mi nějak nezbyl čas, ale mám na to ještě celý týden.

A nakonec ještě:

Diváci – přežvykujou a čumí a mě to znervózňuje. A taky dělají krásné přistávací body, zatím jsem se netrefil, ale jednou to přijít musí :lol:.


Na louku chodím přes koleje a když jede ten náš „TGV“, fotím. A vzpomínám, jak jsme před mnoha a mnoha lety vstávali ve 2 ráno, abychom byli v čas na nádraží a potom na soutěži. A dneska? Bez auta už ani ránu :-(. I když, jak o tom přemýšlím, on mi vlastně nikdo nebrání vyrazit na soutěž vlakem :-).

Honza
25.3.2012

Komentáře: 12

  1. Ahoj Honzo, při pohledu na titulní fotku mě napadla otázka. Když porovnáš Castora a Vira z hlediska motýla a klasického ocasu, pociťuješ pilotně nějaký rozdíl?

  2. Ahoj Petře, mezi těmi dvěma modely je obrovský rozdíl, ale připisuji to velikosti a hmotnosti. S Castorem se mi létá mnohem lépe, protože je větší a těžší, s Virem se pilot více „nadře“. Takže co se ocasu týká, nemohu sloužit. Mám pocit, že by Virus potřeboval větší vzepětí a menší směrovku a/nebo alespoň 100g navíc, ale možná, že taková ta „neposednost“ je vlastní všem „mrňousům“. H.

  3. Tak dík, mám neposedné káčko, teď nevím jestli je to tím že je to „mrňous“, nebo že má motýla 😆 .

  4. To je motýlem, o tom vůbec nepochybuj. I když si pár pomýlenců může myslet opak, motýl je deviace a navíc ošklivá. Teoretický rozdíl mezi křížem a motýlem půjde poznat tak maximálně v hale, ale estetický účinek je okamžitý a zdrcující – když to blbě vypadá, tak to blbě lítá 😆 😆 😆 H.

    PS: Jdu Castorovi vysvětlit, že on je z tohoto pravidla výjimka 😉

    1. Mne se motyl moc libi ale uz to nechci. Smerovka ma smerovat a vyskovka vyskovat. Kombinace nemuze byt spravne.
      Snad se to muze hodit pro nepatrne vychylky (F5D?). Ale kdyz se da motylu vic smerovky, eroplan defakto ztrati kormidla. Zoufalci pak pohybuji s tezistem, zkoumaji profil kridla atd.

    2. V rámci výzkumného úkolu už to předělávám na klasiku, ale jestli to z nějakého důvodu nestihnu, budu v neděli v Pace lítat se samokřídlem 😉

  5. Ivane, dovolím si nesouhlasit. Když letí model v zatáčce, tak normální výškovka taky směruje a normální směrovka výškuje. Jo, motýl má dodatečné „nepěkné“ momenty, ale pokud má model křidélka a rozumnou velikost OP, dost pochybuji, že je pilot pozná (já ne :-)). Podle mě je volba konfigurace OP opravdu spíše otázka vkusu.

    Jinak mně „motýl“ zachránil Castora, když se „rozbilo“ jedno servo v poloze dost potlačeno. Druhá půlka to stačila v pohodě vykompenzovat. Za druhou velkou výhodu považuji, že motýl asi nejde utrhnout o trávu při přistávání. Ale stejně se mi líbí víc klasický kříž nebo T. H.

  6. Tak výměna OP je hotová, jen jsem to dnes nestihl zalítnout, takže zítra v Pace bude křest ohněm… a možná sněhem 😀

    1. Nádhera, držím palce (u nás je bílo) a těším se na letové dojmy :-). H.

    2. Křest sněhem proběhl, v Pace bylo ráno taky bílo. Letové dojmy musí ještě dozrát v trochu klidnějším povětří. Foukalo přes les a tak to byla docela divočina, hlavně na přistání. Můj výsledek byl lehce podprůměrný, což celkem odpovídá zalétanosti éra a mojí přetrénovanosti 🙂 .
      Objevil jsem konstrukční nedostatek, v zavěšení plovoucí VOP jsem ve spěchu vytvořil dost velkou vůli, budu to muset ještě vylepšit. Ale splnilo to svůj účel, chtěl jsem si ověřit konstrukční detaily před stavbou 3m éra.

  7. Petře,
    jsem zlomyslný a tak vzpomínám na Itálii a Tvé nové rádio :lol:.
    Taky obdivuji vaši odvahu v Pace létat, já byl včera venku půl hodiny, ale jak zašlo sluníčko za mraky, pelášil jsem domů, jinak termiky bylo spousta.
    Mně se plovoucí VOP moc nelíbí, právě kvůli těm vůlím a nárokům na provedení. A navíc, ve „velkém světě“ je mají jen nadzvukové stroje :-). H.

    1. Jo tak na Itálii jsem si taky vzpomněl, ale zima byla krátká a pod časovým tlakem se mi nejlépe pracuje…
      Dnes jsem si dal tři starty v klidnějším vzduchu, velká směrovka je opravdu znát, takové piruety skoro na místě bych s motýlem neudělal. Nosilo to taky náramně…

Komentáře nejsou povoleny.