RCEE – Manušice 11.9.2011


Zdravotní omluvy, rodinné výmluvy a občanské nepokoje – ačkoliv počasí vyšlo tradičně nádherné, sešlo se nás v Manušicích jen 5.


Z Hořic přijel Petr a Pavel – ten létal s moc hezkým (závist mnou lomcuje), od Petra vypůjčeným „káčkem“.

Létali jsme všichni „na baterku“, tj. na „správnou“ hmotnost baterky, bez měření proudu apod. Tedy, hmotnost byla správná, ale baterky po sezóně utahané, zaslechl jsem, že si budeme muset pořídit soutěžní baterie a na ně netrénovat. Budu o tom přemýšlet.


„Káčkový pohon by nebyl to pravé, v Autonomy jde o účinnost – takže Turnigy D2826-2200 a planetovka MP Jet.


Druhým pravidelným účastníkem je Tomáš, Etalon s pohonem DualSky. Autorem této fotky i té v titulku článku je Mojmír (vyměnil autorská práva za klobásu :-)).

Létali jsme v okně od 11:00 do 14:30. Kam a kdy letět nebylo vůbec jednoduché, kolikrát člověk obletěl celou oblohu, než našel stoupák třeba 200 m po větru (foukalo jen trošíčku, do 3 m/s). Mimochodem práve ve srovnání s Tomášem jsem zejména v závěru soutěže dost ztrácel, odpoledne už to chtělo létat výše než jen do 30 m :-), Tomáš v pohodě kroužil, já se o patro pod ním jen bezmocně plácal. Budu se muset naučit přizpůsobovat výšku podmínkám a netrvat sveřepě na oněch 30 m.


Obdobně jako Petr nad Pavlem, převzal Tomáš patronát nad Honzou. Ten létal, stejně jako loni, se starší Tomášovou „dvoumetrovkou“.


Petrův Nyx v polední přestávce. Mimochodem, bylo na výběr mezi špekáčkem a klobásou a sladkou tečku tvořily „míša řezy“ (píše se to tak?) od mé dcery.

Výsledky:
4. Honza Procházka – 1890 bodů (4+): jeden let ale „upadl“ do pole, tak dlouho kroužil ve dvou metrech asi 200 m od sebe, až ho nějaký poryv připlácl k zemi. Hlavní problém byla ale baterka, která měla jít do koše už na jaře.

3. Pavel Školník – 4645 bodů (12+): jenom jedno přesné přistání! Termika mu ale jde výborně, a ta se naučit nedá, na rozdíl od přistávání. Když si vzpomenu, že jsme před dvěma lety začínali s 5-7 lety, tak pokud Pavlovi nadšení vydrží, za rok nebudeme mít šanci.

2. Petr Dušek – 5315 (13+): opět stížnosti na baterku, ale už asi od 8. letu :-). Na posekané trávě bod celkem spolehlivě „přejížděl“. Jsem zvědavý, jaké brázdy budu s F3J orat já :-).

1. Tomáš Suk – 5600 (14 přesně). Nějak ani nevím, jak Tomáš létal, Petrových a mých pokusů o nové taktické prvky (vedle kolečka a osmičky máme ještě spirálu = kroužení v klesáku, a hrb = prolétnutí stoupákem v přímém letu) se pokud vím neúčastnil. Aha, už si vzpomínám, na dotazy, kde to nosí, vždy s klidem odpovídal, že všude, akorát že byl vždy už tak vysoko, že jsme si museli hledat bubliny vlastní, přízemní. Jo, a ještě nakonec vyhrál soutěž o „poloplnou“ flašku.


Záznam mých motorování – 15 celých a 3 minuty v 16. letu. Motor šel 412 sekund. I já se připojuji ke stížnosti na baterku, ten pocit bezmoci, když se vrtule zastaví, se rovná normální křivdě :D. Nový český rekord = 6060 bodů.

Létal jsem s Castorem se zpřevodovanou Megou (870 g) a 2S1800 (105 g a 40 g olova). Je zajímavé, že model je výrazně potlačený a i přes dovážení mám pocit, že je lehký na hlavu – v odporu velké vrtule něco bude, s Axíkem napřímo a „vrtulkou“ 9.5×5 se řídí mnohem příjemněji.

Věřím, že příště se nás sejde více a hlavně také začneme dříve, nejlépe od 10:00. Přes poledne termika „spí“ a 20 je už blízko :lol:.

Honza
12.9.2011

Komentáře: 11

  1. Ahoj
    Pekna soutez, vynikajici pocasi (popoledni mozna uz trosku vedro) a hlavne vitr jen tak silny, ze se proti nemu i Etalon dokazal vratit z toho „kouzelneho mista“ 500m od letiste po vetru nad lesem. Taky ocenuji nepritomnost bodlaku na plose (aspon letos jsem na zadny neslapnul), vynikajici „letecky“ dort (poklonu slecne dceri) a i Mojmirovy fotky jsou moc povedene.

    K technice a taktice – s baterkou jsem celkem spokojeny, sice uz krouti druhou sezonu, ale zase je to znackova Hyperionka 1800 a odbery kolem 7C ji asi tak moc neublizuji. Podle pravidel bych sice mohl mit jeste o 10g tezsi, ale neni jednoduche najit dvojclanek 2000 vahove pod 110g.
    A duvod proc jsem zase neprelital Honzu K. ? Proflakal jsem zacatek souteze, v dobe kdy Honza dal 3 skvely lety, ja stihl jen jeden (na 12s mot.), pak uz nasledovalo az do obeda jen trapeni za 25 – 39s. Po burtech jsme si to sice vynahradil vybornou serii peti letu za 14-19s, ale stejne jsem nakonec nestihl ani vylitat celou baterku do 14:30. Na jeden let by tam mozna jeste bylo.

    Tesim se na pristi rok a doufam, ze se nas bude schazet o neco vic.

  2. Přátelé, díky za vydařenou soutěž.
    Jen nevím, jak dlouho budeme snášet Honzovo nečestné chování. Na úvod nás opije fernetem, potom nacpe uzeninou a pak nás v klidu přelétá a to ještě poslední tři starty tak jako odflákne, aby to nevypadalo moc okatě. Na příští sezónu na něho musíme něco vymyslet. 🙂 🙂 🙂

    1. Ano, musime ho sesadit. Ale bud to tezke, on rychle okoukava tajne finty vsech svych souperu (tentokrat treba pilotoval naboso, stejne jako ja) a kdyz je nejhur, tak vymysli upravu pravidel (coz snad pristi rok uz nebude tak snadne, pokud se povedet prosadit Autonomy jako oficialni kategorii) 🙂
      Nadruhou stranu musim rict, ze pokus nas uzrat se trochu minul ucinkem. Aspon ja jsem lital ty nejlepsi lety prave po obede. Zrejme odkrveni mozku a rukou se priznive projevilo na pilotazi – zbytecne jsem neridil a nechal to letet jen tak. 😉

  3. Pláčete dobře, ale na nesprávném hrobě – létal jsem mimo soutěž, takže jste mě ani pobít nemohli, a tím bych to uzavřel a už se v tom nehrabal :-). Mimochodem, dostal jsem stížnost od „doživotního prezidenta“, že se kvůlivá „přejedení“ do večera nemohl hýbat (ale příště přijde zase).

    Tomáši – zajímavá poznámka s tím „odkrvením“, já jsem byl před jídlem hladový a vzteklý a po obědě už si, z výše uvedených důvodů, Castor létal sám a moc mu to nešlo. V tomto punktu je Etalon lepší. Z čehož vyplývá, že si na příští sezónu musím pořídit dva modely – dopolední a odpolední :lol:. H.

    1. Z titulu spoluautora pravidel zakazuji od 1.1.2012 létání mimo soutěž… a dál už bych se v tom taky nepatlal :-).

      Ještě si dovolím mezinárodní srovnání. V Itálii v kategorii „S“ většinou 14 startů stačí na bednu, takže už jste je dohnali, teď zbývá je předehnat. Já mám dilema, jestli mám to nové křídlo udělat 2,99m, nebo větší, tak jak mám naplánováno. Možná bych udělal dvoje uši, velké na F5J a jedny menší italské?

      1. Je vubec mozne (v pravidlech povolene) menit model behem souteze? Jak se to pak udela s baterkou, obzvlaste pokud ma druhy model jinou hmotnost ?

        Pokud 14 staci v italskych S-kach na bednu, tak je to super, ale ono to bohuzel taky chce vhodne podminky. V nedeli to evidentne Etalonovi svedcilo, moc nefoukalo a akorat to chtelo trosku zatnout zuby a podrzet motor pres 12s, a dostat se tak mimo „prizemni Kubicovo pasmo turbulenci“.
        Ale stejne nechapu kde se vzal ten rozsahly stoupak tam vzadu nad lesem smerem na Slunecnou a hlavne ze tam vydrzel asi 35-40 minut.

        1. Fakt je, že 30m už je na hledání bublin poměrně málo. Na posledních RCEK v Chomutově bylo „chytání se“ nad zemí nezvykle mnoho, bylo vidět ve spoustě letů. Tak od 50-60m to docela fungovalo a uspěl kdekdo. Naproti tomu kdo spadl někam k 20m, tak se už obvykle nezachránil, dokonce ani špičkoví piloti typu Luďka Novotného toho moc nenatočili. Nejde ani tak o to, že by tak nízko termika nebyla, problém je, že je to už příliš turbulentní 🙁

        2. Z titulu spoluautora pravidel – modely musí mít stejnou hmotnost, resp. musí baterka odpovídat lehčímu z nich.

          Stoupák byl objednaný, akorát to nahoře zase spletli – asi o 500 m :-). Počasí bylo opravdu pro Autonomy velmi příznivé, ale zdá se, že 14 je takový letošní slušný výkon. Uvidíme na jaře.

          Petře udělej křídla určitě dvoje, budu se Ti chtít v Itálii určitě pomstít, tak abys mohl v noci spát a nemusel lepit :lol:. H.

          1. Však taky proto na křídlo chystám neprůstřelnou kevlarovou vrstvu!

  4. Tak výměnu modelu pravidla neřeší. Ani naše, ani ta italská. Podle selského rozumu by bylo možné vyměnit části modelu, nebo celý model, při zachování hmotnosti (třeba i dovážením). Vím že Max mění u pajka uši, větší (ET) do klidu a standardní do normálních podmínek. Konkrétní situaci bych nechal na rozhodnutí ředitele soutěže.

  5. Abyste mohli zpytovat svědomí, kde udělali soudruzi z NDR chybu:


    Petr: vlevo sekundy motoru v jednotlivých letech, graf vpravo ukazuje, nakolik jsi to měl rozjeté po jednotlivých letech (z průměrné doby na již odlétnuté lety a zbývající doby motoru se spočítá počet letů).


    Tomáš

    Všimněte si, jaké máme všichni oslnivé začátky :-). Taky vám oběma závidím vyrovnanost, já se od začátku už jen zhoršoval 🙁 H.

Komentáře nejsou povoleny.