RCEN – Suché 10.9.2011

Velmi netypické počasí = bezvětří a to téměř absolutní, termiky dostatek, 15 pilotů, z toho jeden naprostý nováček (alespoň v oboru elektrovětroňů :-)), to byla poslední letošní (pouze v Modelparku) soutěž „přistávací kategorie“ RCEN.


Čerstvě posekáno, klouzavo a po ránu lepivo (vlhká stébla byla z modelu téměř neostranitelná, po vyschnutí naštěstí odpadla sama :-)). Protože „pořadatel je povinen“, došlo i na hrábě a čištění plochy (naštěstí jsem přijel pozdě, tak jsem hrabat nemusel).


Tři skupiny po pěti pilotech, 5 kol, z toho jedno škrtací, v pozadí místní „Fudžijama“ (Milešovka). Ostatně scenérie Modelparku v Suché patří dle mého názoru k nejkrásnějším.


I v RCEN se lze dočkat hromadného přistání, v tomto případě to však 3x šeredně bouchlo, o ladná přistání v žádném případě nešlo :-).


Vítěz a jeho E-Ocelot. Jarda je vinou Fasstu bez modelů 🙁 (po Q10 ztratil i Scouta), prý přejde ke 2.4GHz konkurenci. Přistávání i za bezvětří mu však šlo i s „nejmenším ptákem“ ve startovním poli (celkem ztratil 7 bodů z 1560 možných) excelentně. Problémy s rádiem nepřeji nikomu, při každém nalétnutí termiky se lekal – jde o poryv nebo chybu rádia? K vítěztví blahopřeji, je zasloužené.


Naopak modelem ve startovním poli největším byla Xantipa Míry Kučery z Chomutova. Velký model létal nádherně, bohužel vzhledem k velké hmotnosti a setrvačnosti jsou při přistávání na čáru velké modely poněkud v nevýhodě.


V panujícím počasí měly naopak výhodu modely lehké – „káčka“, navíc v rukou obou Jirků (Veselovského a Váni) byly k neporažení. Oproti RCEK (prý) si oba piloti pochvalovali pohodové létání.


Čínské „gumáky“ Phoenix 2000 už byly dva. Již představený Rudův a „červeno-bílý“ Pavlův.


O přestávce mezi 3. a 4. kolem nám Pavel realistickým letem předvedl Heinkela He 100 – 3.8 kg, 6S, zatahovací podvozek.


Těsně před vyhlašováním výsledků se nad dráhou přehnal záchranářský vrtulník – taky modelář :-).

Výsledky a další fotky na stránkách Modelparku.

Zase jsem „blbnul“ a létal nízko – do 120 až 150 m. Jak jsem už vysvětloval, o žádné hrdinství nejde, vždy se dá přimotorovat. Málem mi to nevyšlo jen jednou ;-). Uvědomil jsem si však dvě nevýhody tohoto přístupu: (a) mít model o 200 m níže než ostatní je samo o sobě deprimující; (b) po boji o čas v malé výšce jsem tak rozklepaný, že jsem rád, že model při přistání nerozbiji, natož abych se snažil o přistání přesné. Ale baví mě to.

Přivezl jsem si ono darované F3J (Jardo dík). Rozpětí je 3.36 m, hmotnost křídla 1300 g, trup a OP 650 g, celkem tedy necelá 2 kg. Mám o čem přemýšlet.

Nashledanou za týden v Roudnici nad Labem.

Honza
10.9.2011

komentáře 4

  1. S FASST létám pomalu nejdéle v ČR a zažil jsem za tu dobu jediný záškub – výpadek, který byl ale mimo souvislost s FASST, šlo o kolaps napájení po zbláznění se serva.
    Pokud někomu padají modely, tak bych viděl problém spíš v dotyčném – buď dělá nějakou kravinu v instalaci anebo nedostatečně řešil první pád – taková záludná vada, která se tu a tam děje u všech systémů na 2,4GHz, je třeba „uviklaný“ kabel k anténě vysílače.
    Proto bych doporučoval méně nadávat na FASST a víc nad problémem přemýšlet, jinak se klidně může stát, že u jiného systému nastane záhy totožný malér, třeba na problémy s napájením je naopak Futaba proti většině konkurence velmi netečná a odolná…

  2. Jo vlastně kecám – ještě jsem měl jeden problém (dokonce opakovaný) – blbnutí kvůli napájecím konektorům Deans-T, které občas nenapájely. Letos jsem se dokopal k „překonektorování“ a je klid. Mimochodem na tohle bacha – s těmi „T konektory“ jsem neměl potíže jen já sám, prý to některé modely odnesly i úplně 🙁

  3. Tomáši, na to neumím odpovědět. Jen doplním, že (prý) při zkušebním vypnutí vysílače se fail-safe v přijímači aktivoval, takže ty pády asi vysílačem nebyly. Jo, a Jarda je elektronik (má na to firmu) a většího pečlivku neznám. Konektory používá MPJet. Jinak jsem slyšel už o několika přechodech od Futaby k Jeti, ale přesnější důvody neznám (může být i kvůli ceně, telemetrii, ne nezbytně kvůli spolehlivosti). Všechno jsou to spekulace, ale mám pocit, že Jarda už se rozhodl :-). H.

    1. Přechod ať udělá, ale pokud nezná důvod pádů, tak si koleduje o problém…
      Tomu co píšeš o F/S nějak moc nerozumím – myslíš to tak, že při těch rozbitých modelech to šlo do země bez failsafe? Pak je to ale téměř jistě výpadek napájení anebo něco opravdu extrémně rušícího v modelu. A jak jsem varoval – proti těmto typům rušení je Futaba určitě odolnější než Duplex (naopak vrtulníkáři vesměs Duplex vyházeli právě kvůli tomuto).

Komentáře nejsou povoleny.