Drobky – 29.8.2011

Americká korespondenční soutěž X5J a pár převzatých postřehů z ME F3J.

Na neděli 28. srpna byla vypsána „americká“ korespondenční soutěž, létal jsem v kategoriích „Unlimited“ a „F5J“. Byl jsem líný jezdit na „letiště“, šel jsem jen pěšky na louku, naštěstí už je pokosená a ani jsem žádný balík sena netrefil. Velkou nevýhodou však byl směr větru (za mnou les) a značná turbulence mezi kopci.


Castor dostal konečně licenci – tedy už před Dubnicí, ale pořádnou fotku jsem udělal až v neděli.

AH Castor, Axi2814/10, Ae 9.5×5, 2S1800, 220 W, 990 g
Vítr 6 m/s (nahoře i couvací), 20 °C, polojasno
28. srpna 2011, mezi 15. a 16. hodinou

F5J
1. let: 3:43, výška 149 m, přistání 80 cm = 199
2. let: 3:26, 138 m, přistání daleko = 137
3. let: 5:02, 153 m, 770 cm = 241

Celkem 577 bodů 😳 😳 😳

To je ostuda, co? Raději bez komentáře – ve druhém letu jsem přistával po větru a na zapíchnutí Castora „nemám“.

X5J unlimited
1. let: 9:58, motor 38 (restarty) = 560
2. let: 9:52, motor 26, přistání daleko = 566
3. let: 9:59, motor 16, přistání 50 cm = 613

Celkem 1739 bodů.


Na X5J jsem pokračoval se stejnou baterkou (bez dobíjení) a tak jsem plyn podržel déle až do závratné výše 220 m. Stejně jsem musel motorovat opakovaně – v 8:30 a ještě jednou v 9. minutě – samozřejmě do stoupáku, viz červená čára. Ve druhém letu jsem minutu létal v 10 m a nestačil se vrátit k cíli (přistání asi 12 m před bodem). Třetí let byl pokus, který vyšel 🙂 (samozřejmě, je to relativní, X5J přeje výkonu, 16 sekund je hrozně moc :lol:).

Po „soutěži“ jsem vylétal baterii, do vypnutí šel motor 3:19 a celková nastoupaná výška dle výškoměru je asi 1350 m, tj. průměrná stoupavost asi 6.8 m/s (na počátku asi 8.5 m/s, na konci pod 5).

ME F3J, Bovec
Krásné povídání a diskuse je na RCGroups – samozřejmě anglicky, ale stojí za přečtení a fotky za prohlédnutí (odkazy uvedené v dalším odstavci jsou na jednotlivé příspěvky tohoto vlákna).

Pár postřehů:
Objevily se superlehké modely – až prý 1.4 kg při rozpětí 3.5 m, bez barvy na OP, dají se řídit jen kormidly, ale navzdory tenkému profilu moc neletí. Navíc je na nich už po jedněch závodech vidět opotřebení.

Prý pro vítězství nejsou ultralehké modely nutné, 2-3 sekundové vleky jsou prý výjimka. Tomu ale jiní oponují, že při tak nabitém startovním poli ty 2-3 sekundy rozdílu mezi „normálním“ a rychlým vlekem rozhodují o vítězi. A lehký model lze odstartovat rychleji a výše.

Vítěz po 10 základních kolech (výsledky) škrtal výsledek 996.8 a celkem měl 8999.7, na dvanáctičlenné finále bylo potřeba 8966.7, tj. 99.63%!!! Když uvážím, že 3 sekundy navíc odpovídají asi těm 99.6%, tak ty lehké modely asi potřeba jsou.

A ještě odkaz na záznam startu vítěze.

Pro srovnání: na hořických stránkách jsou výsledky Hořické trubky F3B – pilot na 10. místě má necelých 90% vítěze a vůbec, výsledky jsou rozprostřené tak nějak rozumně, špička, široký střed a ti, co nepřijeli :-).

Další hezká diskuse k F3J a F3B je na Lomcováku. Zdá se, že výškoměry ještě F3béčkaři nezaznamenali. Tak je asi naštvu, ale mám nápad – F3B bez navijáku, výškoměrem omezit výšku jednoho stoupání třeba na 200 m a … (jdu spravovat Optimu :lol:).

A nakonec trochu poetiky – Poláci v Bovci měli na tričkách nápis:
„If flying were the language of man soaring would be it’s poetry“.

V mém překladu: „Pokud bychom připodobnili létání literatuře, bylo by plachtění poezií.

K čemuž se vřele připojuji.

Honza
29.9.2011

Komentáře: 8

  1. Tak dneska jsem tu „poezii“ zažil na vlastní (ho Castora). Měl jsem práce plné zuby, tak jsem vyrazil na louku „trénovat na Autonomy“, sluníčko, skoro klid, termika přízemní, kolega sice trochu „rušil ticho“ s „motoráčkem na čtyřstovku“, poletoval jsem si svou klasickou úlohu „kolik vteřin motoru potřebuji na nalétání 1/2 hodiny“ maximálně ve 30 m, když se objevil čáp černý. Byl o trochu výše (tak 50 m) a o dost dál, tak jsem vrknul motorem, abych se dostal nad stromy a za ním. A měl to tam! Zajímavé bylo, že já točil jeden poměrně úzký komín a on hledal v mnohem větším prostoru (možná moje blbost, nevím). Castor stoupal evidentně rychleji, čáp zase potřeboval jen nabral výšku na přelet, takže se asi po 4 minutách tak ve 200 m odpoutal a přímým letem zmizel. Tomu říkám termické létání – nahoru se nechat vyvést termikou, ne motorem :-). Já už na model pomalu neviděl a půl hodiny už jsem měl taky odlétáno, tak dolů a domů. Ale zážitek to byl nádherný. Jo, celkem jsem spotřeboval 31 sekund motoru, tj. asi 240 m výšky, na poslední desetiminutovku jen ty asi 3-4 sekundy, kdy jsem „honil čápa“. Měl jsem jít létat RCEX, ale nebyl jsem naladěn – to já si raději počkám na nějakou tu přeháňku. H.

  2. Přikládám snímek ze stoupáku s čápem, je to focené mobilem tak je nekvalitní ale jenom pro zajimavost.

  3. Jen poznámka – to „ultralehké“ F3J moc novinka není, asi první víc zaznamenané bylo „přerostlé házedlo“ od Wolfganga Zacha, se kterým létali Rakušani už před cca 10ti lety.
    Dá se to pořád koupit ze Slovenska – viz http://www.eroplan.sk/SK/mystic.html . Zatížení bylo tak podobné jako dnes (menší, ale zase už od cca 1.1kg), vývoj je spíš v tom, že tehdy by to asi nepřežilo dnešní vlek. Co ale říkali očití svědci, tak to také až tak moc nelétalo – vypadá to, že je přeci jen třeba určité plošné zatížení, aby „profily pracovaly“.

    Co jsem slyšel já v sobotu, od lidí s kontaktem na naší reprezentaci, tak asi hlavní novinka v technice je „invaze Bulharů“ – ty různé Xplorery jsou do značné míry kopie Pike Perfect, ale nabízené za velmi agresivní ceny. V Samba model asi radost nemají, na druhé straně pro nás „koncové uživatele“ není nárůst konkurence zas tak špatná zpráva 🙂

    1. PP a Xplorer létají vedle sebe už několik roků, to snad není taková novinka. Zajímala by mě spíš ta nabídka Xplorerů za agresivní ceny, co já jsem viděl, tak to bylo od 1100E výše??

      1. Podle všeho bylo letos Xplorerů a dalších modelů „ze stejného hnízda“ výrazně víc než na minulých mistrovstvích. Jestliže ještě třeba MS 2008 v Turecku bylo tak trochu „Pike Cup“, tak letos to už zavánělo „Xplorer cupem“.
        K té ceně – nezkoumal jsem to do detailu, nicméně ty tebou zmíněné ceny nad 1000 Euro jsou už od různých přeprodejců s patřičnou marží, dá se ale prý dostat znatelně níže. Přirozeně nečekej nějakou „lowend cenu“, pořád to je plnohodnotné letadlo za patřičné peníze, nicméně pár tisíc dolů to vydá.

        1. Jen taková odbočka k ceně – dnes jsem v ČT viděl reportáž o profesionálním venčiči psů a „psím psychologovi“ z Paříže, za jednoho psa bere 65E denně a zvládá asi 20 psů najednou, pracuje (chudák) celých 20 dní v měsíci.
          Chce mi ještě někdo tvrdit, že pěkné éro za 1000E a výškoměr za 75E je nějaké drahota? 🙂

          1. Když si pořídíš hafana za 100k, tak je pochopitelně „ňáký F3J“ za pár babek :lol:. Já to neřeším, pro mě je 1000E moc a basta. To si raději koupím lepší motor do „yetíka“ (někdy) :-). H.

  4. Jo ještě poznámka – co je určitou technickou novinkou je nasazení uhlíku v provedení „spread tow“ – to jsou ty „kostičky“ viz tady: http://static.rcgroups.net/forums/attachments/2/1/6/9/4/a4226458-225-DSC_4794.jpg . Na to přešlo víc výrobců, nejen u těch UL verzí, ale i normálně, podle všeho to opravdu funguje.
    Ostatně to brzy uvidím v praxi, to, co jsem si nakonec objednal na F5J to bude mít taky, akorát u mě bude uhlíkový jen d-box, ne celá plocha křídla jako na fotce.

Komentáře nejsou povoleny.