Drobky – 17.8.2011

Mládí vpřed, „spravedlivé“ hodnocení soutěže a dozvuky z Hranic.

Junioři
Původním záměrem rozdělení hodnocení pilotů podle věku měla být „ochrana“ mladších před těmi zkušenějšími. V poslední době mám ale pocit, že by to mělo být spíše obráceně – že by junioři měli být hodnoceni zvlášť, aby se na stupních vítězů dostalo i na starší pány. Většinou to však bývá tak, že se vyhodnotí pořadí bez rozdílu věku a potom ještě jednou junioři samostatně – dost často se na stupních vítězů objevují stejné tváře.

O našich českých juniorech se píše často a jinde, já bych zde chtěl vyjádřit obdiv (podle mého názoru) nejlepšímu současnému pilotu termických větroňů ve střední Evropě – Marku Galovi.

Holíč F5J – 13. místo
Holíč Euro – 2. místo
Dubnica F5J – 1. místo
Trnava F5J – 7. místo
Trnava F3J – 2. místo

Podle mě naprosto úžasné výsledky a to ještě ve finále F5J v Trnavě zapsal 2×0 a 1×1000. I to je pro „mladé kluky“ příznačné – nebojí se riskovat a nevadí jim, když to někdy nevyjde. Klobouk dolů! Jen doufám, že juniorům nadšení pro létání vydrží i přes „holky a vysokou“.

Přepočty ve skupině
Model odstartuje, poletuje v termice a přistane. Časoměřič zapíše nalétaný čas, dobu chodu motoru nebo výšku a vzdálenost „čumáku“ od cíle. Naměřená data se poté zpracovávají a nakonec se stanoví pořadí. Zdá se, že výsledné pořadí dost závisí na způsobu zpracování těchto dat (tj. vzorečku).

Prvním příkladem je trnavská soutěž F5J, kdy požadatel použil svůj vlastní výpočet hodnocení odlišný od toho definovaného v pravidlech. Nejprve jsem nad tím trochu vrtěl hlavou, ale nakonec je asi dobře, že „byla prozkoumána další slepá ulička“ :-). Podstatné je, že konečné pořadí se ve způsobu dle FAI a způsobu použitého pořadateli liší.

Druhý takový příklad je na RGGroups – výsledky z Montany ALES. Odlétali soutěž s výškovými spínači. V jedné skupině létal jeden pilot přes 4 minuty sám a tím ostatním dost „nadělil“. V tomto příspěvku jsou porovnány konečné výsledky v případě, kdy onen pilot nalétal 10 minut, a v případě, kdyby byl býval přistál hned v 6. minutě. Zde připomínám, že výsledky se přepočítávají na 1000 bodů vítěze, takže ostatní piloti mohli mít v prvním případě třeba 500 bodů, zatímco ve druhém by dosáhli třeba i na 900. Ve druhém příspěvku jsou potom výsledky pro oba příklady, pokud by byl aplikován škrtací start.

Rozptyly jsou obrovské, mimo prvních dvou míst je to naprosto promíchané.

Otázkou v této souvislosti zůstává, zda existuje „spravedlivé“ hodnocení soutěže? Můj závěr je, že asi ne. Vždy bude záležet na zpracování dat (minimálně na škrtacím startu).

Vliv odstupu mezi vítězem skupiny a „zbytkem“ je také zajímavý a jen to zdůrazňuje důležitost boje o každou vteřinu ve vzduchu.

Mimochodem, snad s jedinou výjimkou Marka lze ze slovenských soutěží F5J udělat ten závěr, že neexistuje výrazná špička, každá výsledkovka je promíchaná jinak, přičemž rozdíly mezi jednotlivými pozicemi ve výsledkovce jsou i „značné“ (zvlášť ve srovnání s F3J, Euro či RCEK). A to se mi líbí :-).

Jde o život?
Po soutěži v Hranicích se na stoupáku opět strhla hádka. Jedni tvrdí, že jim bylo ublíženo, druzí oponují tím, že příště už žádná soutěž nebude, když si pořád někdo stěžuje. Nebyl jsem tam, tak nemohu hodnotit, kdo má pravdu, ale neodpustím si dvě poznámky:

  • „rozhodčí má vždycky pravdu a to i když ji nemá“, bez této zásady by nebyl život ve společenství lidí vůbec možný;
  • v podobných situacích si vždy vzpomenu na scénku s panem Nárožným z filmu „Jáchyme hoď ho do stroje“, které bych dal podtitul „ale první jsem měl být já“ (v mp3 – pusťte si zvuk).

A nakonec pozvánka do kalendáře: Autonomy – již za tři týdny, v neděli 11.9., přijeďte do Manušic.

Honza
17.8.2011

komentářů 5

  1. Trochu jsem to „nase soutezeni“ posledni dobou flakal, obzvlaste RCEX… ale v nedeli do Manusic prijedu, aspon doufam ze to vyjde.

  2. Dle diskuze na Stoupáku mám pocit, že v Káčkách je Volejníků hned několik 😀 Právě proto mám rád ENka, tam je Volejník jen jeden.
    Sledoval jsem výsledkovky a je zajímavé, že nalétat deset (15 ) minut lze i z cca 180m. I přes to se mi nejvíce líbí Autonomy styl – sice „jenom“ šest minut, ale vidět opakovaně vypínání v cca 30-40m a návraty z „nevidím“, ačkoli jiní stoupali několikrát a na přistání to „tlačili“ i očima……. To se asi opravdu musí vidět v reálu.
    Jen pro ty zapomnětlivé – trénink na Manušické Autonomy je v sobotu, 10.9.2011 na RCEN v Suché 🙂

    A teď mě Honza vyloučí z diskuze 😀

  3. V sobotu chci samozřejmě přijet, ale necháte mě vyhrát! A bez úplatků (zbláznili byste se)! Hezky VIP čáru (tááákhle širokou)! Nezapomeňte, že pořadatel je povinnen! Nebo budu muset trvat na opakování ceremoniálu :lol:.

    Právě jsem zjistil, že se se mnou loučí baterka, ale mám ještě 3 týdny za zajištění nové. Třeste se :-). H.

  4. Honzíku, veľmi príjemne sa pre nás v klube RMK Dubnica číta Tvoj postreh k výsledkom Marka. Svojimi výsledkami je v našom klube „třešničkou na tortu“. Na jeho správaní vysoko oceňujeme, že je naďalej skromný, kamarátsky, v tréningoch na seba tvrdý a vytrvalý. Tento týždeň mu obzvlášť držíme všetky palce a aby pri ňom stálo to potrebné šťastie počas majstrovstiev Európy F3j v Slovinsku.

Komentáře nejsou povoleny.