Drobky 22.5.2009

X5J – 23. a 24. května

Přesvědčil jsem Honzu Kadlece, aby se zúčastnil. Uvidíme, jak si povede kilowattový Ion oproti termickým speciálům (podrobnosti o Ionovi č. III).

F5G

FAI přijala nová provizorní pravidla pro velké elektromotorem poháněné polomakety větroňů pod označením F5G. Pro případné zájemce – min rozpětí 3.75 m, max. hmotnost 7.5 kg. Zajímavé je, že pravidla se i při „řídkém“ řádkování vejdou na 1/2 stránky.

V diskusi o F5G se objevil i příspěvek o tom, čemu ve Španělsku říkají F5J – 2S Lipol s maximální hmotností 50g a musí stačit na 6 letů po 6 minutách bez nabíjení. Také možnost, jak omezit výkonnost.

Kline-Fogleman profily

V souvislosti se stavbou Saaba jsem na DF narazil na odkazy na KF profily. Při pátrání po tom, co to vlastně je, jsem našel zajímavý článek. KF řada profilů trochu staví na hlavu veškeré učení aerodynamiků, ale zdá se, že na depronové modely fungují. Autor studie si postavil univerzální trup a k tomu 8 jinak identických křídel s různými profily. A KF profily z tohoto, i když subjektivního, porovnání vůbec nevyšly špatně. Článek je anglicky, ale s obrázky a tabulkami. 

 Jan Kubica
22.5.2009

Komentáře: 8

  1. Honzo, děkuji za skvělé polétání. Opět jsem se něco přiučil. A jen pro ostatní – boj s časem bez soupeřů není zase tak jednoduchý. Můj krevní tlak a tep dosahoval velmi vysokých hodnot. Jednu chvíli nikde ani závan termiky a krátce na to komín jako hrom. Ještě jednou díky za super odpoledne 🙂

  2. Honzo, i já děkuji, že jsi přijel. Tady jsou dvě fotky (omlouvám se za kvalitu, ale jediné, co mi doma půjčí, je 10 let stará Camedia C-2 🙂 ).


    (Další anketa – co je lepší, Ion nebo Optima?)

    Jinak stoupavost Iona je fantastická, Honza létal tak 10-12 sekund, bohužel ve všech kolech „motoroval“ 2x. Celkem to dalo 1752 bodů.

    Já měl problémy s přistáváním – celkem 1742 bodů.

    Dneska (neděle) jsem si šel ještě hodit Havrana (tedy, předtím jsem si asi půl hodiny hrál s regulátorem, čehož výsledkem bylo snížení výkonu asi na 2/3 🙁 ), i tak jsem nalétal 1797 (oproti sobotě zásluhou lepších přistání).

    Výsledky všech účastníků (anglicky) jsou na RC Groups
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1046990

    S těmi „nervy“ je to pravda – já je mám pokaždé 🙂 Létá se na hranici dohledu, je potřeba být soustředěný = adrenalin. Docela by mě zajímalo, jak jsou na tom ostatní.

    Jan Kubica
    24.5.2009

  3. Lepsi je samozrejme Optima, to vi kazdy 🙂
    Vitousek to dohani tim ze tam ma „atomovy“ pohon.

    K tem nervum pri merenem letu – ano je to tak, adrenalin. Ale proto to prece delame!

  4. Optima je tak maximálně optimální řešení. Ale takový ION, to je pane kolego jiná liga !!! Zeptej se např. M.C.L. nebo třeba M. Kučery. 😀

  5. Nene, pred temito pany ja se stydim, to jsou prilis velci mistri 🙂
    Ale me srdce, jak dobre vis, uz davno propadlo Optimam.

    A na to abych toho tveho IONa porazil v RCEN mi staci muj ubohy doma spatlany polystyrenovy vetrunek… teda doufam ze nenasadis do boje svou tajnou zbran (TurboEasyStar) 😀

  6. Kubica je (cenzurováno). Pořád mi (prakticky od ledna) vrtalo hlavou, proč když v X5J někdo musí opakovaně spusit motor, neletí znovu. Tak jsem se zeptal. Prý se má říci „odteď létám závody“ a 3x to tam hodit. Prý to takto mají zažité a ani jim nepřijde přemýšlet o jiné variantě. Takže jsem se zastyděl za svou „vyčůranost“, požádal o anulování svých výsledků a konečně se (nad sebou) zamyslel:

    1.Má to logiku? Má, určitě větší než vybrat tři starty z dvaceti. Ne že by to nešlo, i to jsou pravidla a pokud jsou pro všechny stejná, proč ne? Ale „třikrát a dost“ se mi líbí víc, protože vím, že budu na letišti právě jen tu (asi) necelou hodinu.
    2.Neumím anglicky. V pravidlech X5J je sice napsané „3 starty po 10 minutách v jediném dni“, ale bez znalosti kontextu to prostě pochopit nejde. Ostatně, takovouto „ťafku“ dostávám dost často, prostě „angličtina je skvělý komunikační nástroj, když se mají dohovořit dva lidé nehovořící anglicky“ – s Američanem je snad lépe hovořit řečí znakovou (ale není to jejich chyba!).
    3.Proč mě na to, sakra, někdo neupozornil dřív, než jsem se sebe toho (cenzurováno) udělal? 🙂

    Takže, pro X5J se polepším, pro RCEX už jsem ale veřejně vyhlásil, že platí libovolné 3 lety z jednoho dne, a to zpátky brát nechci, za sebe ale slibuji, že budu už létat vždy jen 3x (a dost). A na příští rok to dám do pravidel písemně (pokud ještě bude zájem).

    Jan Kubica
    25.5.09

  7. Tome, oba víme, jak to je 🙂 Mám IONa rád, jako Ty Optimu.

    Honzo, jde jen o nedorozumění. Sám dobře víš, že jsme v sobotu letěli 3 starty. Také sem mohl zkusit další let ( a chtěl, jen počasí bylo proti ). Jde jen o maličkost – nepropadej panice !!!!!!!!!!!!!

  8. Honzo (s Ionem) – to je uplne jasny 🙂

    K tem vice letum a vyberu nejlepsich 3 – taky jsem to tak delal v RCEX, nejsem takovy machr abych termiku nasel vzdycky a moje ero bez termiky tech 9.5minuty nenaklouze, nemam Ambrosii…. Ale pokud se ostatni rozhodnou litat stylem „od tedka 3 starty a hotovo“, tak se taky pripojim, aspon se budu muset vic snazit.

Komentáře nejsou povoleny.