Drobky – 19.9.2010

Příprava na RCEN, program na zimu a „novinky“ ze světa.

Optima přeškolena na Lipol
Blíží se „velký padací víkend“ (RCEN, 25.9. v Suché, 26.9. v Roudnici), tak jsem oprášil Optimu. Přestalo mě bavit udržovat NiCd, tak jsme ji přeškolil na Lipol. Pohon je nyní MVVS 3.5/960 s 12×6.5 a 3čl. Lipol (asi 300 W). Hmotnost klesla na nějakých 1250 g a vypadá létavě. Vytáčet komíny moc nejde, ale o to v RCEN stejně nejde, že 😀 ?

Scorpion nebo Daidalos do USA?
V tomto vlákně na RCGroups se jeden modelář pídí po Scorpionovi od Heinricha. Jako alternativu si vybral i Daidala a teď se shání po severoamerickém distributorovi. Scorpiony prodává ve Velké Británii Neil Stanton a podívejte se, jaké známé tváře mu ho pomáhají prezentovat.

Co je a co není termické létání
Pozoroval jsem dnes káňata. Už jste někdy někdo viděl dravce, čápa nebo jiného ptáka dávaného za vzor termického letce, že by stoupal máváním křídel? Nikdy. Sedí na stromě, případně trochu svahují a až když přijde stoupák, vytočí jej až do „nevidím“. A co děláme my? Nastoupáme na motor do „nevidím“ a potom dlouho padáme na zem. A říkáme tomu termické létání (naposledy zde na Modelhobby).

4 m a kde to skončí
Úspěch našich barev a hlavně bratrů Novotných v Eurocupu už byl proprán na Stoupáku, mne zaujal vítěz „maďarského“ kola, resp. jeho model, rovněž popsaný na RCGroups. Bezesporu vynikající pilot (navíc ještě junior), ale já si vzpomněl na větu z e-mailu od jednoho zahraničního kolegy – „když neumíš lítat, kup si větší rozpětí“. Pozor, ta první část věty určitě není Rokův případ, nicméně já jsem pro omezení rozpětí v každé kategorii.

Havran do „důchodu“
S „hrůzou“ jsem zjistil, že mám 4 provozuschopné elektrovětroně. Tak jsem Havrana převedl „do zálohy“, Castor je přeci jen o dost výkonnější. Takže mám Optimu na „enka“, Castora na termiku a Majnu na blbnutí a „káčka“.

Zimní Non-stop
Přemýšlím o zimním seriálu v Non-stop. Jednu soutěž měsíčně – vždy okolo 15., jednu soutěž v Ústí, v Děčíně, České Lípě a případně i Kamenici, podle počasí a případně i podle sněhu a s ním související přístupností ploch. Moje představa je od listopadu do března a žebříček o flašku ze 3 soutěží.

Honza
19. 9. 2010

komentářů 10

  1. Jinak k tomu rozpětí – obecně máš pravdu, ale jinak co jsem viděl na vlastní oči, tak zrovna ty velké „AVA“ zas tak velký zázrak nejsou. Ono to fantasticky plachtí v ranním/večerním klidu, ale je to docela dost tupé na řízení a pokud dojde na nějaké složitější létání ve větru anebo naopak na „honění bublin“ u země, tak se klasickám velkým F3J jako je Aspire anebo Luďkův Pike Perfect nevyrovnají ani náhodou.
    Avy jsou populární jednak kvůli tomu, že se v UK a USA místy létají kategorie „RES“ a pak kvůli ceně, ono to je přece jen o skoro 200GBP levnější než Supra a další podobné stroje. Mě to v hlavě docela vrtalo, ale pokud bych nakupoval tímto směrem, tak přeci jen spíše Pulsar 3,6, klasická křidélka a klapky jsou na místě…

  2. Haha, měl bych Hyperflight zažalovat za zneužití mého videa
    To klidně udělej (vážně) a jako kompenzaci chtěj Avu ( 😀 )

    Je to diskuse, tak budu trochu nesouhlasit (i když to je spíše jiný úhel pohledu):

    1) Mě křidélka „otravujou“, pokud mám „honit bublinu“ několik metrů nad zemí, chce to hodně přesnou pilotáž a na to asi nemám, s patřičně „ušatým“ modelem mi to jde mnohem lépe; na svoji „obranu“ bych uvedl, že i p. Drela u Supry napsal, že má větší vzepětí křídla než je obvyklé, právě pro snížení zátěže pilota při kroužení, ale že to může vadit při přesném přistávání na bod.

    2) Pořád mi není jasné, zda ten hladký povrch a přesný profil jsou vůbec výhoda. Náhodou (hledal jsem něco jiného) jsem na stránkách Martina Hepperleho našel článek o „prověšení potahu“ (viz http://www.mh-aerotools.de/airfoils/ , potom „Aerodynamics“ a „Spar&Rib Structures“). V podstatě potvrzuje, že je to stejné, při malých a středních rychlostech mohou být papíráky dokonce mírně lepší. Bavili jsem se o tom před rokem a zatím jsem názor nezměnil :-).

    3) Mně trochu vadí, jak snadno se ty kompozity poškodí (jak ukázal Petr v Manušicích, ale není to první díra, co jsem viděl). Při mém „polním“ létání bych ho asi dlouho neměl. Dřevo buď propruží nebo se poměrně snadno opraví.

    4) Je výhoda mít velké éro, které daleko doletí (a je při tom vidět). Kompozity se zdají být od pohledu aerodynamicky čistší než papíráky, ale je to určitě pravda? Zdá se mi, že navrhnout a postavit velký dřevěný model chce dost zkušeností a času – a to už je možná ten kompozit v celkovém pohledu levnější (hrubým výpočtem tak 3x). Takže možná jen chybí srovnání.



    Včera přišel tady u nás na louku kolega s Elegantem. Letový projev Majny vypadal ve srovnání s Elegantem až trapně. Budu ho muset „zpracovat“ alespoň na Non-stop 🙂

    Líbí se mi Dragon Pro od Valenty. Ta průhledná křídla mají něco do sebe. Pan Šimek v Manušicích říkal něco o D-boxu, takže si myslím, že se nějaké ty větší „nekompozitové“ (či lépe ne z forem) modely objeví.
    H.

    1. Ahoj Honzo,
      ze svých zkušeností 🙂
      ad1) létání jen s ovládanými kormidly a větším vzepětím je sice snazší (ero je hodnější), ale to platí spíš pro prcky, nad 3 metry už je hodný každý stroj
      ad2) řekl bych že určitě a platí to i pro malé dvoumetrovky. Za klidu je to srovnatelné, ale jak začne trochu foukat, tak je to hned vidět
      ad3,4) postavit „polokompozit“ (XPS+sklo) je docela snadné, chce to jen vychytat pár věcí. No a pokud to zvládneš, tak je to i docela levné a rychlé. Než bych řešil nějakou větší opravu, tak si radši potřebnou část křídla udělám znova. Je ale fakt, že když to máš kupovat, tak se to prodraží, výrobce si to nechá patřičně zaplatit. Teď se chystám na novou Aegeu, kde si zkusím nové „finty“ a pak bude na řadě „kompozitová“ 3m, nejspíš Supra 🙂 Z balsy ale dělám pořád a jak správně píšeš, je to mnohem obtížnější než „kompozit“

  3. Honzo, nevím kolik toho máš s podobným letadlem nalétáno, ale moje zkušenost je, že třeba i F3B je extrémně hodné letadlo, se kterým s kroužením není problém, u F3J je to pak ještě výraznější. To větší vzepětí taky není žádná specialita Supry, v poslední době to má dost letadel této kategorie. Opravitelnost je lepší, než bys čekal – jistě horší, než u „dřeva“, ale třeba tebou zmíněný konstrukční D-box je naopak spíš ještě horší.
    Můžeš mít ale pravdu s tou cenou – mám potvrzeno z jiných zdrojů, že pokud se toho vyrobí více (údajně stačí už tak 30 kusů), tak už se forma plně zaplatí na výrazně menší pracnosti proti nějakému „páskovanému D-boxu“. Nicméně ale odhaduji, že pokud by takto řešené modely vycházely lépe, tak se v F3J na vrcholové úrovni létají běžně i přes to, opak je ale pravdou, tento koncept naopak prakticky vymizel.

  4. Mně se zdá, že F3J musí „snést“ vlek, to je sám o sobě významný argument pro kompozity. Taky se asi může udělat tenčí (rychlejší) profil. Nevím, co se velkých elekter týká, budeme muset počkat – čas ukáže. Ale když tak o tom přemýšlím, tak to ekonomické hledisko asi vždycky převáží. Mně pořád vychází, že když si budu stavět dřevěnou „papírovou“ třímetrovku, tak jen na hodinách mě přijde tak 2-3x dráž než koupený kompozit. A to nemluvím o nátlaku drahé „nadpolovičky“, abych dělal něco užitečného :-). Naštěstí jsou i jiné hodnoty než peníze a mě baví stavba skoro víc než létání. Podle mě tedy to, že se používají kompozity, nemusí mít základ v technice, nýbrž prosté ekonomice, zvlášť když někdo bere éro jako soutěžní nářadí 😀 . H.

    1. O vlek se u „konstrukčního modelu“ neboj – podívej se někdy, jak dnes vypadá „bunt“ start F1A a jak mají přitom tenounký klenutý profil – D-BOX a páskovaná žebra jsou pevnostně v pohodě. U RC F3x to ale asi je pracnější na výrobu a přitom to nepřináší nic proti kompozitu – tak proč to dělat. Jak jsem psal – kdyby to bylo výkonnostně (nebo hmotností) lepší, tak jsem si naprosto jistý, že to v F3J okamžitě lidi budou létat – prostě to nejlepší sportovní náčiní 🙂 Ale neděje se to…

  5. Stačí porovnat prodejní ceny modelů AVA a Supra, aby bylo vidět co vychází levněji (Ava). Určitě je tam podstatně míň drahého materiálu a po zapřípravkování při „tovární“ výrobě to nebude pracnější než skořepinový kompozit. Taková konstrukce se dá taky postavit lehčí, takže jako varianta modelu do klidu to určitě je, ale už i dnešní velké skořepinové F3J „pampelišky“ poměrně lehce odfoukne vítr, takže nějakého masivního rozšíření takových lehkých obrů bych se moc nebál. Ovšem pokud se po celodenní soutěži poletí 15 minut finále v šest večer, taková AVA bude určitě ve výhodě…

    1. Ono je Petře otázkou, nakolik je ta cena AVA/Supra odraz reality v nákladech a nakolik obchodní politika Vladimir models. Když se podíváš třeba na „konstrukční D-box“ křídla na F1A/F1E, tak ty jsou kurevsky drahá a při hovoru přímo s výrobcem byla reakce taková, že pracnost je proti laminování do formy minimálně 2x větší, ale spíš ještě více, takže ta cena není až tak přehnaná.

Komentáře nejsou povoleny.