Čtvrté kolo korespondenční soutěže RCEX 2010 začíná 26.4. a trvá do 2.5.2010.
Pravidla RCEX 2010 v PDF a přepočtový formulář RCEX 2010 v Excelu. Pro odhad příkonu pohonu lze použít prográmku pro výpočet daňového výkonu v Excelu.
Výsledky prosím pište do komentářů pod tento článek nebo posílejte e-mailem na mou adresu.
Počasí má, alespoň v pracovních dnech, přát a jak jsem si vyzkoušel, 10 minut se dá nalétat i z 50 m. Kdo si troufne?
Přeji všem silnou termiku a spolehlivou techniku.
Jan Kubica
28.4.2010, 18:00 až 19:00, 20°C, bezvětří, jasno
Havran, MVVS 3.5/960, 12×6.5, 3S-2250 (G5), 300 W, 1100g, k=1.36
1. let: 9:58, motor 8, přistání 50 cm = 617
2. let: 10:01, motor 38, přistání nehodnoceno = 547
3. let: 10:00, motor 41, přistání nehodnoceno = 544
Celkem 1708 bodů.
Protože má být o víkendu ošklivo a zítra musím „pracovat“, zvolil jsem k létání dnešní podvečer. Na stoupáku jsem se chlubil, jak dlouho dokáži létat z 50 m, tak jsem to zkusil i dneska. A v prvním startu mi to vyšlo. Bohužel to asi byl poslední stoupák dne 🙁 . Inu pýcha předchází pád a dobře mi tak. Snad si to budu pamatovat 🙂
Protože bylo opravdu hezky, zkoušel jsem klesavost dle doporučení Ivana Hořejšího – jak dlouho model klesá ze 70 m/s. Protože Havran v této konfiguraci stoupá asi 10 m/s, létal jsem na 7 s motoru (někdy vysílač ukázal i 8, ale protože je tam akcelerace modelu a taky prodleva mezi zapnutím motoru a odhodem, dá se snad v průměru se 70 m uvažovat. Výsledky jsou 109, 127, 132, 115, 133 a 126. V průměru tedy asi 117 sekund na kluz, tj. klesavost 0.6 m/s (přesně!). Z těch druhých dvou letů EX vychází asi 0.7 m/s, podle mě je to ale tím, že těch stoupání bylo víc a ve výšce se hůře řídí. Osobně si ale myslím, že klesavost je podružná, mnohem důležitější než výkony jsou letové vlastnosti modelu, pro pilota jako jsem já určitě.
Držím ostatním palce, ať dopadnete lépe než já a kdo můžete, přijeďte v neděli do Manušic. Doufám, že „rosničkářům“ předpověď nevyjde. H.
Petr Dušek, Hořice – 29.4.2010 – 13:00 – 14:00 hod.
Siesta 1860mm, 560g.
Turnigy TR 28-26/1650; 2S Lipol 1100; 9/4; 100W; K=0,893
1. let: 10:00; motor 27sec; přistání 20cm (30 bodů); 606 b.
2. let: 9:58; motor 24sec; přistání 60cm (30 bodů); 607 b.
3. let: 9:59; motor 22sec; přistání 150cm (27 bodů); 606 b.
Celkem 1819 bodů.
Počasí: jasno, 24°C, vítr 1-3m/s.
Dneska jsem si teda spravil chuť. Opět jsem trochu laboroval s pohem, převodovku jsem odmítl a tak jsem vzal odložený TR2826/1650kv a k němu vrtuli 9/4. Naměřeno 100W (daňový dle výpočtu 96W – téměř shoda), stoupá přes 7m/s. Startoval jsem „podle nosu“, když jsem si myslel že to tam bude. V prvním startu jsem to trefil přesně, úplně zbytečně jsem dlouho motoroval. Nakonec jsem vytočil podle grafu 530m. Druhý start byl podle motoru taky evidentně do stoupáku, ale asi to byla odcházející hrana a já ji propásnul, když už jsem si chystal prst na nové zapnutí motoru, ve 20m jsem se chytil a zachránil (ale ty nervy…). Jen jsem se po přistání podíval na nebe, 150m přede mnou dravec. Hned jsem to tam poslal a třetí start byl v pohodě. Graf posílám pro informaci Honzovi.
Velmi vydařený den, přeji všem podobný zážitek 🙂
Ja se do vzduchu dostanu az v sobotu… a jak tak koukam, uz to skoro ani nema cenu 🙂
Ale ne, pokud nebude prset tak to zkusim, aspon Honzu se pokusim porazit.
Tady je ten záznam.
Tedy, Petře já nemám slov – je to fantastický, neuvěřitelný výsledek!!! Mám z toho obrovskou radost. A ten druhý start – to byl zážitek, co? Já ten adrenalín miluju.
Trochu si nám sice „rozšlapal bábovičky“, ale zato z Tebe teď bude lovná zvěř – kdo pobije Duška 😆 ?!
Tome, se mnou se nesrovnávej, už ne 🙂 .
Držím všem palce a hrrrr na něj (na Petra :-)) H.
Tak jsem se dnes chtěl pokusit to odlétat se SIESTOU a s plechovkou. Od 10,00 do 11,30 stále byl vítr a o nic pořádného jsem nezavadil. Ale před dvanáctou se vítr na chvíli uklidnil a já jsem hned od startu chytil stoupák a už jsem měl strach, že ztratím letadlo z dohledu tak odhad 350m, jen jsem vyklopil klapky a chystal se trochu brzdit a najednou matně vidím, že se ocas „V“ oddělil a dále jako plandající list papíru pokračuje ve stoupání. Zbytek tj.křídlo s trupem se dalo trošku křidélky ovládat a skončilo to mírně poškozené cca.50m od stanoviště.
Nicméně myslím, že toto kolo nenalétám a plechovku s převodovkou montuji nyní rychle do připraveného RCEK ETALON kvůli sobotě v Lomnici. Nevím zda to však vůbec půjde rozumně vyvážit.
Zdravím Béda
PS.
Těch Petrových 520m si nedovedu bez dalekohledu vůbec představit.
Ta výška nebyla zas tak závratná, odhaduji že skoro na každé soutěži je nějaká ta pětistovka k vidění. Jen jsem měl štěstí, že jsem vezl výškoměr. Myslím že s touhle velikostí modelu (Siesta) by se dalo dokouknout možná 700m, ale za výšku se žádné body nepočítají…
Mam namereno na 2m modelu vysku 600m, bylo to male a stale viditelne. Ale nejake presne rizeni v tehle vysce uz moc nejde.
Hodne zalezi na atmosferickych podminkach, nekdy kdyz je opar (na zemi temer nepozorovatelny) se model zacne ztracet uz v 250m.
Bedo, to me mrzi, ten rozbity model. Drzim palce, at se Ti ho povede rychle spravit. Prosim posli alespon vysledek toho jednoho letu, kazdy bod se pocita 🙂 H.
Tak ac jsem svindloval sebevic, tak Honzu se mi stejne predhonit nepodarilo 🙁
Tomas Suk – So. 1.5. 11-13h Praha Divci Hrady
model ENko, 1820mm, 775g
Dualsky 2834-10, 3S Lipol 1300, vrtule Ae 11×7, příkon 169W, k = 1.04
1. let: 9:59, 40s motoru (opakovane) = 558
2. let: 9:58, 30s motoru, přistání 10cm = 597
3. let: 10:01, 52s motoru (opakovane) = 546
Celkem 1701
Pocasi bylo mnohem zajimavejsi nez predpoved, namisto slibovaneho zatazena nizkou oblacnosti a bezvetri, pofukoval cerstvy JZ vitr 3-6m/s, po obloze se honily mraky v ruznych vyskach a mezi to svitilo slunicko. Byly stoupaky, byly klesaky a vsechno se to diky vetru pekne svizne michalo. Trochu jsem doplatil na to, ze jsem tentokrat musel litat RCEX soubezne s jinou soutezi = DepronCupem (coz je neco jeste vice neoficialniho nez Honzova NEL). Diky casovemu presu jsem si moc nemohl vybirat cas ke startu do jednotlivych kol a na vysledcich je to videt. Prvni a obzvlaste treti kolo byly vyslovene padaci, treti snad dokonce primo vylizovani klesaku. Moc to uz nezachranilo druhe kolo, kdy jsem byl v 7. minute vyrazne nad motorovou vyskou a pak uz jsme jen shazoval.
Grafy bohuzel tentokrat nejsou, vyskomer byl v druhem „DepronCupovem“ modelu.
Bohuš Belan, 2.5.2010, 18:50-19:30 Žilina – Brodno
Model Q10, 520 gr, motor Turnigy 2826 1950 ot/v, vrtula Aeronaut 10/6″, bateria 2xLipol ZIPPY RHINO 1250 mAh
Lety:
1. let: 9:52; motor 30 sec, pristanie do 2 27 b m = 582 b
2. let: 9:56; motor 30 sec, pristanie do 2 m 27 b = 586 b
3. let: 9:59; motor 30 sec, pristanie nad 10m 0 b = 532 b
Spolu 1700 bodov
Lietal som tesne pred západom slnka po celodennom dazdi. Napodiv chalupy v dedine zacali vyzarovat teplo a model po nastupani kruzil stale v rovnakej vyske. Zrejme som zazil to co Leopold Walek nazyva „vecernicek“. Len je divne ze po dazdivom dni.
Altimeter je v oprave, skoda, grafy by boli zaujimave.
Uz som tu raz pisal ze doporucujem aby sa startovacie okno otvaralo na dva vikendy, od soboty do nasledujucej nedele, t.j. na 9 dni. Minuly vikend bolo v Ziline nadherne plachtarske pocasie ale lety som nemohol prehlasit za sutazne. Tento vikend bol dazdivy. V poslednych minutach sa mi sice podarilo nalietat dobre casy ale to bola nahoda ze prestalo prsat. Ked som sa vratil domov, zacalo prsat znovu.
Aky je nazor ostatnych kolegov na rozsirenie startovacieho okna?
Bohuši, to muselo být krásné polétání, závidím. Že to bylo po dešti mě zase moc nepřekvapuje, někde jsem četl, že termika je „vázaná“ na vodu.
Startovací okno: původně jsem chtěl pouze víkendy (aby byly podmínky srovnatelnější pro všechny), potom jsem se rozhodl pro celý týden, aby to nebylo tak striktní. Rozšíření okna o další víkend mi přijde jako dobrý nápad, v zimních měsících (11, 12, 1, 2) to tak určitě uděláme. Když je ale světlo „do dlouho“, tak mi to přijde zbytečné. Už jen proto, že RCEX má být jen pro zábavu, ceny nejsou ani malé :-). Ale když se k Tobě ještě někdo přidá, tak to klidně změním. H.