NEL se bude létat ve dvou kategoriích.
RCEX obnáší let na čas zakončený přistáním na cíl, doba chodu motoru se od celkového letového času odečte. Pokud však pilot zapne motor v průběhu letu (tj. druhé a další stoupání), je penalizován nehodnocením přistání. V rámci této kategorie budou vypsány 3 třídy.
– Extreme
– Limited-S
– Limited-L.
V „Extreme“ se od letového času odečítá přímo doba chodu motoru. Ve třídě „Limited“ se skutečná doba chodu motoru násobí koeficientem odvozeným od příkonového zatížení (příkon ku hmotnosti modelu ve W/kg). „S“ potom znamená omezení rozpětí na max. 2200 mm, větší modely jsou „L“ (v Extreme rozdělení podle rozpětí není a není ani žádné omezení pohonu).
Pravidla Autonomy jsou ještě jednodušší – s daným přídělem energie nalétat ve vymezeném čase (obvykle 3.5 hodiny) co nejvíce 6 minutových letů. I zde jsou modely podle rozpětí rozdělené na „S“ a „L“.
Příkon pro třídu Limited postačí odhadnout, doporučeným nástrojem je program DriveCalc, ale lze uplatnit i přímé měření nebo jiný způsob. Součástí přihlášovacích údajů bude i specifikace pohonu a pořadatel si může udané informace ověřit. Při soutěži bude k dispozici klešťový ampérmetr pro namátkovou kontrolu. Pro Autonomy je doporučeno mít baterii správné kapacity, v pravidlech přesto zůstává alternativní omezení energie dle vztahu proud krát čas.
Létání RCEX bude probíhat v kolech. Podle počtu účastníků a aktuálních podmínek se může létat například v jedné skupině v kole o délce 1 hodiny, případně ve dvou skupinách po 30 minutách, atd. Způsob létání určí pořadatel, vždy ovšem tak, aby o okamžiku startu mohl a musel rozhodnout pilot. Pracovní čas bude vždy min. 2-3 násobkem maxima.
V Autonomy je pracovní čas jen jeden, obvykle 3.5 hodiny.
Přihlášky na soutěž budou elektronické a bude platit, že kdo dřív přijde, může si vybrat z neobsazených kanálů. Pokud dojde ke kolizi kanálů, lze ji vyřešit létáním ve skupinách pouze v RCEX, v Autonomy však nikoliv, tam bude mít pozdě přihlášený pilot smůlu.
Do RCEX je možné se přihlásit i do více tříd, do Autonomy nikoliv.
Časoměřiči nebudou (či s nimi alespoň nepočítám). V RCEX si budou měřit dobu letu soutěžící navzájem, přičemž pro měření doby chodu motoru lze využít stopky ve vysílači. V Autonomy si každý soutěžící měří i dobu letu sám (neboť musí být pouze delší než 6 minut, na přesném času nezáleží).
Pořadatel má právo a povinnost soutěžící kontrolovat a v případě provinění se proti pravidlům bezpečnosti, vlastní soutěže nebo i jen slušného chování hříšníka potrestat. Nejvyšší autoritou je ředitel soutěže. Soutěže jsou však určeny pouze gentlemanům, proto žádné problémy nebudou :-).
Jan Kubica
27.11.2009